Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Europejskie systemy oceny zgodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Europejskie systemy oceny zgodności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do należytego opracowania deklaracji zgodności wyrobu z uwzględnieniem aktualnych dyrektyw UE
C-2Ukształtowanie umiętności z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa technicznego
C-3Umiejętność przygotowania i prowadzenia zagadnień z zakresu akredytacji ,autoryzacji i notyfikacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady analizy ryzyka dla wyrobu2
T-A-2Podejmowanie decyzji i kryteria analizy ryzyka.1
T-A-3Ustalenia niezgodności oraz metody oceny ryzyka.1
T-A-4Likwidacja niezgodności-podejmowanie działań i środków technicznych.2
T-A-5Procedury oceny zgodności- dane wejściowe.2
T-A-6Symulacja procesu i określenia składników analizy ryzyka dla wybranego wyrobu.2
T-A-7Wybór i analiza modulu systemu oceny zgodności.2
T-A-8Procedura dochodzenia do oznakowania CE.3
15
wykłady
T-W-1System bezpieczeństwa technicznego w Unii Europejskiej1
T-W-2Harmonizacja prawa( formy ujednolicania prawa,rozporządzenia dyrekytwy,decyzje ,zalecenia,opinie)2
T-W-3Europejski system bezpieczeństwa-dyrektywy starego podejścia,dyrektywy nowego podejścia,dyrektywy globalnego podejścia2
T-W-4Geneza systemu oceny zgodności-definicje:wyrób,producent,importer,dystrybutor,wprowadzenie do obrotu,certyfikat zgodności,normy zharmonizowane2
T-W-5Podstawy polskiego systemu oceny zgodności-moduły oceny zgodności2
T-W-6Etapy kwalifikacji jednostki do procesu oceny zgodności1
T-W-7Akredytacja,autoryzacja, notyfikacja,dokumentacja techniczna1
T-W-8Deklaracja zgodności,oznakowanie CE, kontrola,klauzula bezpieczeństwa2
T-W-9Dyrektywy ciśnieniowe2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
wykłady
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolkwium sprawdzające po realizacji 1/3 programu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu sprawdzające efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A03-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie dyrektywy zapewniające bezpieczeństwo techniczne oraz wskazać odpowiednie moduły oceny zgodności wyrobu. ponadto powinien zaproponować etapy kwalifikacji jednostek do oceny zgodności
T_2A_W06, T_2A_W04, T_2A_W12C-1, C-3, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A03-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien inicjować działania w zakresie oceny zgodności a w tym głownie oceniać zasadność nanoszenia znaków CE i podejmować decyzje o nadawaniu wyrobom klauzuli bezpieczeństwa
T_2A_U17C-1, C-3, C-2T-A-7, T-A-3, T-A-8, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_A03-1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa technicznego wytwarzanych wyrobów oraz będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami UE
T_2A_K02C-1, C-3, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A03-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie dyrektywy zapewniające bezpieczeństwo techniczne oraz wskazać odpowiednie moduły oceny zgodności wyrobu. ponadto powinien zaproponować etapy kwalifikacji jednostek do oceny zgodności
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu systemu bezpieczeństwa technicznego w UE.
3,0Student posiada podstawową wiedze w zakresie Europejskiego systemu bezpieczeństwa technicznego i polskiego systemu oceny zgodności.
3,5Student potrafi na podstawie zdobytej wiedzy ,oprócz wiedzy podstawowej definiować podstawowe pjęcia typu : wyrób , producent, importer, dystrybutor,harmonizacja prawa.
4,0Student posiada dodatkową wiedzę w zakresie dyrektyw starego i nowego podejścia
4,5Student posiada wiedzę na temat modułów oceny zgodności oraz etapów kwalifikacji jednostek do procesu zgodności.
5,0Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu deklaracji zgodności , oznakowania CE oraz klauzuli bezpieczeństwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A03-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien inicjować działania w zakresie oceny zgodności a w tym głownie oceniać zasadność nanoszenia znaków CE i podejmować decyzje o nadawaniu wyrobom klauzuli bezpieczeństwa
2,0Student nie potrafi inicjować żadnych działań w zakresie systemu oceny zgodności.
3,0Student posiada umiętność definiowania podstawowych terminów dotyczących systemu oceny zgodności.
3,5Student jest w stanie wykorzystać zdobywaną wiedzę do charakteryzowania systemu bezpieczeństwa twchnicznego w UE i w Polsce.
4,0Student portafi wskazywać i wybierać moduly oceny zgodności w krajowym systemie oceny zgodności.
4,5Student posiada umiętność opracowywania procedur oceny zgodności.
5,0Student jest w stanie podejmować decyzje odnośnie zasadności nanoszenia znaków CE oraz nadawania wyrobom klauzuli nbezpieczeństwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_A03-1_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa technicznego wytwarzanych wyrobów oraz będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami UE
2,0Student nie opanował podstawaowych pojęć z zakresu bezpieczeństwa technicznego.
3,0Student jest w stanie definiować i rozrózniać podstawowe pojęcia z zakresu systemu oceny zgodności.
3,5Student jest kompetentny w zakresie doboru i stosowania norm zhzrmonizowanych
4,0Student nabył kompetencje w zakresie wyboru i analizy modułów oceny zgodności.
4,5Student potrafi dokonać symulacji procesu i określać składniki analizy ryzyka dla wybranego wyrobu.
5,0Student posiada kompetencje w zakresie zdolności podejmowania decyzji w zakresie europejskich systemów oceny zgodności oraz kreowaniu bezpieczeństwa technicznego wyrobu.

Literatura podstawowa

  1. ojciechowski H., Systemy oceny zgodności w Unii Europejskiej, PERT, Warszawa, 2009
  2. Walczak M., Ocena zgodności oraz certyfikacja wyrobów i usług, Verlag Dashofer, Warszawa, 2009
  3. Sikora T., Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000:2000, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Dziennik Ustaw, Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności, Warszawa, 2002, Nr 166, Poz.1360
  2. Hutyra A., Umieszczanie na wyrobach oznakowania CE, ODDK, Gdańsk, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady analizy ryzyka dla wyrobu2
T-A-2Podejmowanie decyzji i kryteria analizy ryzyka.1
T-A-3Ustalenia niezgodności oraz metody oceny ryzyka.1
T-A-4Likwidacja niezgodności-podejmowanie działań i środków technicznych.2
T-A-5Procedury oceny zgodności- dane wejściowe.2
T-A-6Symulacja procesu i określenia składników analizy ryzyka dla wybranego wyrobu.2
T-A-7Wybór i analiza modulu systemu oceny zgodności.2
T-A-8Procedura dochodzenia do oznakowania CE.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System bezpieczeństwa technicznego w Unii Europejskiej1
T-W-2Harmonizacja prawa( formy ujednolicania prawa,rozporządzenia dyrekytwy,decyzje ,zalecenia,opinie)2
T-W-3Europejski system bezpieczeństwa-dyrektywy starego podejścia,dyrektywy nowego podejścia,dyrektywy globalnego podejścia2
T-W-4Geneza systemu oceny zgodności-definicje:wyrób,producent,importer,dystrybutor,wprowadzenie do obrotu,certyfikat zgodności,normy zharmonizowane2
T-W-5Podstawy polskiego systemu oceny zgodności-moduły oceny zgodności2
T-W-6Etapy kwalifikacji jednostki do procesu oceny zgodności1
T-W-7Akredytacja,autoryzacja, notyfikacja,dokumentacja techniczna1
T-W-8Deklaracja zgodności,oznakowanie CE, kontrola,klauzula bezpieczeństwa2
T-W-9Dyrektywy ciśnieniowe2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Czytanie zalecanej literatury10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obowiązkowy udział w zajęciach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A03-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać odpowiednie dyrektywy zapewniające bezpieczeństwo techniczne oraz wskazać odpowiednie moduły oceny zgodności wyrobu. ponadto powinien zaproponować etapy kwalifikacji jednostek do oceny zgodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W06ma szczegółową wiedzę w zakresie opracowania dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej i eksploatacyjnej
T_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
T_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do należytego opracowania deklaracji zgodności wyrobu z uwzględnieniem aktualnych dyrektyw UE
C-3Umiejętność przygotowania i prowadzenia zagadnień z zakresu akredytacji ,autoryzacji i notyfikacji
C-2Ukształtowanie umiętności z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa technicznego
Treści programoweT-W-5Podstawy polskiego systemu oceny zgodności-moduły oceny zgodności
T-W-1System bezpieczeństwa technicznego w Unii Europejskiej
T-W-4Geneza systemu oceny zgodności-definicje:wyrób,producent,importer,dystrybutor,wprowadzenie do obrotu,certyfikat zgodności,normy zharmonizowane
T-W-7Akredytacja,autoryzacja, notyfikacja,dokumentacja techniczna
T-W-8Deklaracja zgodności,oznakowanie CE, kontrola,klauzula bezpieczeństwa
T-W-2Harmonizacja prawa( formy ujednolicania prawa,rozporządzenia dyrekytwy,decyzje ,zalecenia,opinie)
T-W-3Europejski system bezpieczeństwa-dyrektywy starego podejścia,dyrektywy nowego podejścia,dyrektywy globalnego podejścia
T-W-9Dyrektywy ciśnieniowe
T-W-6Etapy kwalifikacji jednostki do procesu oceny zgodności
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolkwium sprawdzające po realizacji 1/3 programu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu sprawdzające efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu systemu bezpieczeństwa technicznego w UE.
3,0Student posiada podstawową wiedze w zakresie Europejskiego systemu bezpieczeństwa technicznego i polskiego systemu oceny zgodności.
3,5Student potrafi na podstawie zdobytej wiedzy ,oprócz wiedzy podstawowej definiować podstawowe pjęcia typu : wyrób , producent, importer, dystrybutor,harmonizacja prawa.
4,0Student posiada dodatkową wiedzę w zakresie dyrektyw starego i nowego podejścia
4,5Student posiada wiedzę na temat modułów oceny zgodności oraz etapów kwalifikacji jednostek do procesu zgodności.
5,0Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu deklaracji zgodności , oznakowania CE oraz klauzuli bezpieczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A03-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien inicjować działania w zakresie oceny zgodności a w tym głownie oceniać zasadność nanoszenia znaków CE i podejmować decyzje o nadawaniu wyrobom klauzuli bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do należytego opracowania deklaracji zgodności wyrobu z uwzględnieniem aktualnych dyrektyw UE
C-3Umiejętność przygotowania i prowadzenia zagadnień z zakresu akredytacji ,autoryzacji i notyfikacji
C-2Ukształtowanie umiętności z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa technicznego
Treści programoweT-A-7Wybór i analiza modulu systemu oceny zgodności.
T-A-3Ustalenia niezgodności oraz metody oceny ryzyka.
T-A-8Procedura dochodzenia do oznakowania CE.
T-A-4Likwidacja niezgodności-podejmowanie działań i środków technicznych.
T-A-6Symulacja procesu i określenia składników analizy ryzyka dla wybranego wyrobu.
T-A-1Przykłady analizy ryzyka dla wyrobu
T-A-5Procedury oceny zgodności- dane wejściowe.
T-A-2Podejmowanie decyzji i kryteria analizy ryzyka.
T-W-5Podstawy polskiego systemu oceny zgodności-moduły oceny zgodności
T-W-1System bezpieczeństwa technicznego w Unii Europejskiej
T-W-4Geneza systemu oceny zgodności-definicje:wyrób,producent,importer,dystrybutor,wprowadzenie do obrotu,certyfikat zgodności,normy zharmonizowane
T-W-7Akredytacja,autoryzacja, notyfikacja,dokumentacja techniczna
T-W-8Deklaracja zgodności,oznakowanie CE, kontrola,klauzula bezpieczeństwa
T-W-2Harmonizacja prawa( formy ujednolicania prawa,rozporządzenia dyrekytwy,decyzje ,zalecenia,opinie)
T-W-3Europejski system bezpieczeństwa-dyrektywy starego podejścia,dyrektywy nowego podejścia,dyrektywy globalnego podejścia
T-W-9Dyrektywy ciśnieniowe
T-W-6Etapy kwalifikacji jednostki do procesu oceny zgodności
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolkwium sprawdzające po realizacji 1/3 programu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu sprawdzające efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi inicjować żadnych działań w zakresie systemu oceny zgodności.
3,0Student posiada umiętność definiowania podstawowych terminów dotyczących systemu oceny zgodności.
3,5Student jest w stanie wykorzystać zdobywaną wiedzę do charakteryzowania systemu bezpieczeństwa twchnicznego w UE i w Polsce.
4,0Student portafi wskazywać i wybierać moduly oceny zgodności w krajowym systemie oceny zgodności.
4,5Student posiada umiętność opracowywania procedur oceny zgodności.
5,0Student jest w stanie podejmować decyzje odnośnie zasadności nanoszenia znaków CE oraz nadawania wyrobom klauzuli nbezpieczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_A03-1_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa technicznego wytwarzanych wyrobów oraz będzie otwarty na postępowanie zgodne z wymaganiami UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do należytego opracowania deklaracji zgodności wyrobu z uwzględnieniem aktualnych dyrektyw UE
C-3Umiejętność przygotowania i prowadzenia zagadnień z zakresu akredytacji ,autoryzacji i notyfikacji
C-2Ukształtowanie umiętności z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa technicznego
Treści programoweT-W-5Podstawy polskiego systemu oceny zgodności-moduły oceny zgodności
T-W-1System bezpieczeństwa technicznego w Unii Europejskiej
T-W-4Geneza systemu oceny zgodności-definicje:wyrób,producent,importer,dystrybutor,wprowadzenie do obrotu,certyfikat zgodności,normy zharmonizowane
T-W-7Akredytacja,autoryzacja, notyfikacja,dokumentacja techniczna
T-W-8Deklaracja zgodności,oznakowanie CE, kontrola,klauzula bezpieczeństwa
T-W-2Harmonizacja prawa( formy ujednolicania prawa,rozporządzenia dyrekytwy,decyzje ,zalecenia,opinie)
T-W-3Europejski system bezpieczeństwa-dyrektywy starego podejścia,dyrektywy nowego podejścia,dyrektywy globalnego podejścia
T-W-9Dyrektywy ciśnieniowe
T-W-6Etapy kwalifikacji jednostki do procesu oceny zgodności
Metody nauczaniaM-1metody podające-wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące-dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne przedmiotu sprawdzające efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawaowych pojęć z zakresu bezpieczeństwa technicznego.
3,0Student jest w stanie definiować i rozrózniać podstawowe pojęcia z zakresu systemu oceny zgodności.
3,5Student jest kompetentny w zakresie doboru i stosowania norm zhzrmonizowanych
4,0Student nabył kompetencje w zakresie wyboru i analizy modułów oceny zgodności.
4,5Student potrafi dokonać symulacji procesu i określać składniki analizy ryzyka dla wybranego wyrobu.
5,0Student posiada kompetencje w zakresie zdolności podejmowania decyzji w zakresie europejskich systemów oceny zgodności oraz kreowaniu bezpieczeństwa technicznego wyrobu.