Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Energochłonność ruchu samochodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energochłonność ruchu samochodu
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,00,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z mechaniki, teorii ruchu i eksploatacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ustalenie tematów projektów1
T-P-2Wstępne założenia projektowe4
T-P-3Rozwiązywanie problemów podczas realizacji projektów7
T-P-4Prezentacja i ocena wykonanych projektów3
15
wykłady
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii3
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie2
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu6
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu4
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu2
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne3
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu3
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu2
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego2
T-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną1
T-W-11Metody symulacyjne określenia energochłonności ruchu pojazdów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie i prezentacja projektów, konsultacje6
21
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica
M-2Projekt powiązany z sumulacją energochłonności/arkusz kalkulacyjny, rzutnik tablica

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/08-2_W01
Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia
T_2A_W08, T_2A_W04, T_2A_W02, T_2A_W01, T_2A_W05C-1T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/08-2_U01
Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu
T_2A_U14, T_2A_U04, T_2A_U07, T_2A_U08, T_2A_U09, T_2A_U02C-1T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_OBTD/08-2_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
T_2A_K03, T_2A_K07C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/08-2_W01
Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/08-2_U01
Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu
2,0
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_OBTD/08-2_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Gospodarka energetyczna w transporcie lądowym, Wydawnictwo Polotechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
  2. Ubysz A., Energochłonność samochodu a zużycie paliwa w złożonych warunkach ruchu, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
  3. Siłka W., Energochłonność ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2011
  4. Merkisz J., Pielecha I., Alternatywne napędy pojazdów, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
  5. Siłka W., Energochłonność ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ustalenie tematów projektów1
T-P-2Wstępne założenia projektowe4
T-P-3Rozwiązywanie problemów podczas realizacji projektów7
T-P-4Prezentacja i ocena wykonanych projektów3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii3
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie2
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu6
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu4
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu2
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne3
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu3
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu2
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego2
T-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną1
T-W-11Metody symulacyjne określenia energochłonności ruchu pojazdów2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Opracowanie i prezentacja projektów, konsultacje6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/08-2_W01Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
T_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
T_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
T_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
T_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportowych i środków transportu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności
Treści programoweT-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne
T-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu
T-W-11Metody symulacyjne określenia energochłonności ruchu pojazdów
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu
T-P-1Ustalenie tematów projektów
T-P-2Wstępne założenia projektowe
T-P-3Rozwiązywanie problemów podczas realizacji projektów
T-P-4Prezentacja i ocena wykonanych projektów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/08-2_U01Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień transportu
T_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności
Treści programoweT-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne
T-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu
T-W-11Metody symulacyjne określenia energochłonności ruchu pojazdów
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu
T-P-1Ustalenie tematów projektów
T-P-2Wstępne założenia projektowe
T-P-3Rozwiązywanie problemów podczas realizacji projektów
T-P-4Prezentacja i ocena wykonanych projektów
Metody nauczaniaM-2Projekt powiązany z sumulacją energochłonności/arkusz kalkulacyjny, rzutnik tablica
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne opracowanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_OBTD/08-2_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności
Treści programoweT-P-1Ustalenie tematów projektów
T-P-2Wstępne założenia projektowe
T-P-3Rozwiązywanie problemów podczas realizacji projektów
T-P-4Prezentacja i ocena wykonanych projektów
Metody nauczaniaM-2Projekt powiązany z sumulacją energochłonności/arkusz kalkulacyjny, rzutnik tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0