Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Ewert-Krzemieniewski <Stanislaw.Ewert-Krzemieniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl>, Jarosław Zaleśny <Jaroslaw.Zalesny@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i ekonomicznych.
C-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich2
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-4Trygonometria2
T-A-5Twierdzenie Talesa.2
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.2
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.4
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.4
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.4
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.28
A-A-3Zaliczenie przedmiotu.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne, dyskusja, metody problemowe z użyciem dostępnego na zajęciach sprzętu i oprogramowania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_U01_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
T_1A_W01C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_U01_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
T_1A_U01C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_U01_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_U01_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N. Dróbka, K Szymanowski, Zbiór zadań z matematyki dla klasy III i IV liceum ogólnokształcącego., WSiP, Warszawa, 1986
  2. W. Leksiński, B. Macukow, W. Żakowski, Matematyka w zadaniach dla kandydatów na wyższe uczelnie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich2
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-4Trygonometria2
T-A-5Twierdzenie Talesa.2
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.2
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.4
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.4
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.4
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań i analizowanie problemów.28
A-A-3Zaliczenie przedmiotu.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_U01_W01Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizycznych i ekonomicznych.
Treści programoweT-A-4Trygonometria
T-A-5Twierdzenie Talesa.
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne, dyskusja, metody problemowe z użyciem dostępnego na zajęciach sprzętu i oprogramowania.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_U01_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby ustawicznego i autonomicznego kształcenia się.
Treści programoweT-A-4Trygonometria
T-A-5Twierdzenie Talesa.
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne, dyskusja, metody problemowe z użyciem dostępnego na zajęciach sprzętu i oprogramowania.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0