Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Ergonomia w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia w transporcie | ||
Specjalność | inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawowe wiadomości na temat ergonomii oraz eksploatacji pojazdów w transporciensporcie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentówz pojęciem ergonomii,jej zasadami oraz podstawowymi zagadnieniami. Uzyskanie wiedzy na temat przepisów i zasad obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie.Poznanie niezbędnych wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,pracowników obsługujacych urzadzenia transporowe ,przeładunkowe . Dowiaduje się jak należy projektować maszyny i urządzenia spełniające najwyższe normy oraz wykorzystujące najnowsze osiągnięcia nauk technicznych i medycyny . |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce pracy kierowcy zapewniające łatwy dostęp do wszelkich urządzeń ,dobra widoczność oraz wygodę i komfort pracy. | 4 |
T-W-2 | Urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz wygodę pracy kierowcy: systemy bezpieczeństwa, kontrolne ,ostrzegawcze, łączność, pozycjonowanie ,układy klimatyzacji ,monitorowanie pracy najważniejszych układów i urządzeń w pojeździe. | 8 |
T-W-3 | Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy . | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do wykładów,zapoznanie sie z ich tematyka i głównymi zagadnieniami | 1 |
A-W-2 | przygotowanie opracowania/prezentacji na jeden z tematów poruszanych na wykładach | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do czynnego udziału w zajęciach | 1 |
A-W-4 | powtarzanie materiału prezentowanego na zajęciach w zajęciach | 5 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-6 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1Metody podające 2.Metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: 1.Aktywny udział w zajęciach,2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji ,3 pozytywna ocena z kolokwium |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umioe opisać przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie,umie scharakteryzować wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,umie wskazać jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | T_1A_W14, T_1A_W04, T_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie interpretować przepisy i zasady obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie,umie formułować wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,umie decydowac jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04, T_1A_U09, T_1A_U20 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabywa postawe aktywną i otwarta na świat .Jest kratywny i zdeterminowany na osiągniecie zamierzonych celów | T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/06_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umioe opisać przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie,umie scharakteryzować wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,umie wskazać jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach ale nie opanował podstawowych pojęć i zagadnień |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał pozytywna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na przyzwoitym poziomie | |
3,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał pozytywna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na przyzwoitym poziomie | |
4,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach | |
4,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach | |
5,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/06_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student umie interpretować przepisy i zasady obowiązujących podczas projektowania i budowania pojazdów używanych w transporcie,umie formułować wiadomości na temat fizjologii i ergonomii człowieka ,które zapewniają poprawę bezpieczeństwa oraz większy komfort pracy kierowców,umie decydowac jak należy projektować tabor samochodowy spełniającego najwyższe normy oraz wykorzystujący najnowsze osiągnięcia nauki i techniki . | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował wymaganych umiejętności |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach, nie przejawiał zainteresowanie przedmiotem, | |
3,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, był umiarkowanie aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, | |
4,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobryym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, | |
4,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, | |
5,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/06_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student nabywa postawe aktywną i otwarta na świat .Jest kratywny i zdeterminowany na osiągniecie zamierzonych celów | 2,0 | Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował przewidywanych umiejętności |
3,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia ,brak mu motywacji | |
3,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostateczrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje | |
4,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki . | |
4,5 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem | |
5,0 | Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie |
Literatura podstawowa
- TYTYK EDWIN, PROJEKTOWANIE ERGONOMICZNE ., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Edward Kowal, Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002