Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Sylabus przedmiotu Urządzenia i systemy wspomagania ruchu pojazdów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia i systemy wspomagania ruchu pojazdów | ||
Specjalność | inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z urządzeniami stanowiącymi wyposażenie pojazdu oraz urządzeniami infrastruktury drogowej mającymi wpływ na bezpieczeństwo i płynność ruchu pojazdu, a także ułatwiającymi kierowanie pojazdem. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności oceny i obsługi urządzeń ułatwiających ruch pojazdu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Próba oceny czasu reakcji Ocena skuteczności układu hamulcowego (droga i opóźnienie hamowania) - zajęcia w terenie | 2 |
T-A-2 | Budowa układu ABS - pokaz elementów wchodzących w skład układu ABS | 1 |
T-A-3 | Ellementy i pokaz działania asystenta pasa ruchu i asystenta parkowania - zajęcia w terenie | 3 |
T-A-4 | Układy nawigacji ćwiczenia praktyczne | 2 |
T-A-5 | "Śledzenie pojazdu" na przykładzie programu Bezpieczny autobus | 2 |
T-A-6 | Obsługa CB-radio | 1 |
T-A-7 | działanie układu ESP film | 1 |
T-A-8 | Tablice informacyjne - pokaz slajdów | 1 |
T-A-9 | Analiza działania systemu monitorującego | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojazd jako element systemu człowiek - pojazd - otoczenie | 1 |
T-W-2 | Układy hamulcowe w bezpieczeństwie ruchu drogowego | 1 |
T-W-3 | Układ kierowniczy w bezpieczeństwie ruchu drogowego | 1 |
T-W-4 | układ przeciwblokujący ABS | 2 |
T-W-5 | układ przeciwpoślizgowy ASR | 1 |
T-W-6 | Układ wspomagania nagłego hamowania | 1 |
T-W-7 | Układ stabilizacji toru jazdy | 1 |
T-W-8 | Układ utrzymania stałej prędkości jazdy (tempomat) | 1 |
T-W-9 | Radarowe układy zachowania odległości | 1 |
T-W-10 | Asystent - pasa ruchu, - parkowania | 1 |
T-W-11 | Układy nawigacji | 1 |
T-W-12 | Urządzenia infrastruktury drogowej - świetlne, dynamicznie aktualizowane, tablice informacyjne, - urządzenia zmieniające okresowo organizację ruchu, - systemy dynamicznej sygnalizacji świetlnej, - monitoring skrzyżowań, - CB-radio i jego znaczenie we wspomaganiu ruchu pojazdu. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | Pokaz, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ostatnim wykładzie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne oceniane na koniec semestru. Pod uwagę brane będą również oceny cząstkowe za wykonane ćwiczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu | T_1A_W07, T_1A_W19, T_1A_W14, T_1A_W05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/09_U01 W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy | T_1A_U13, T_1A_U14, T_1A_U20 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć ogólną wiedzę dotyczącą systemów wspomagających ruch pojazdu | 2,0 | 0 - 10 pkt |
3,0 | 10 - 12 pkt | |
3,5 | 12 - 14 pkt | |
4,0 | 14 - 16 pkt | |
4,5 | 16 - 18 pkt | |
5,0 | 18 - 20 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/09_U01 W wyniku przeprowadzonych ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność: - oceny układów pojazdu wspomagających jego ruch, - oceny drogowych urządzeń infrastrukturalnych wpływających na płynność ruchu pojazdów, - obsługi podstawowych urządzeń wspomagających pracę kierowcy | 2,0 | Nie potrafi wymienić urządzeń wspomagających ruch pojazdu |
3,0 | Potrafi wymienić urządzenia wspomagające rych pojazdu | |
3,5 | Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu | |
4,0 | Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi | |
4,5 | Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia | |
5,0 | Potrafi wymienić i krótko opisać urządzenia wspomagające ruch pojazdu a ponadto potrafi posługiwać się nimi oraz potrafi przeprowadzić prezentację na temat wybranego urządzenia a ponadto wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza treści programu |
Literatura podstawowa
- Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Haskovec J., Bezpieczna jazda samochodem, WKiŁ, Warszawa, 1989
- Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002