Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Sylabus przedmiotu Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego | ||
Specjalność | inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z przepisów prawa o ruchu drogowym |
W-2 | Wiadomości z inżynierii ruchu drogowwego |
W-3 | Wiadomości z urządzeń i wspomagania ruchem pojazdów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość systemów bezpieczeństwa transportu drogowego |
C-2 | Znajomość narzędzi oddziaływujących na bezpieczeństwo ruchu drogowego |
C-3 | Znajomość narzędzi wspomagających w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego |
C-4 | Metody zarządzania (Zarządzanie systemowe, zagrożeniami, ryzykiem) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Pojęcia podstawowe, aspekty planistyczne (zadania transportowe, metoda przydziału, problemy sieciowe, analiza decyzyjna) | 2 |
T-A-2 | Zintegrowany System Zarządzani Ruchem jako elektroniczny system (np. TRISTAR) mający wspomagać przemieszczanie się po ........- np. Gdańśk | 2 |
T-A-3 | Zintegrowany System Ratowniczy jako system integrujący i koordynujący pracę służb Państwowej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Policji, Straży Miejskiej, Służb Miejskich oraz instytucji współdziałających z tymi służbami, w ramach prowadzonych działań ratowniczych. | 2 |
T-A-4 | Sprawdzenie aktualnej lokalizacji swoich pojazdów, monitorowanie zużycia paliwa, czas pracy kierowców, okresy międzyobsługowe i wiele innych parametrów w Systemie Informacji Transportowej (np. Dynafleet) | 2 |
T-A-5 | Zarządzanie ruchem pojazdów ciężarowych i dostawczych (zapewnienie bezpiecznego przejazdu, administrowanie przewozami z towarem, zarządzanie przewozami w centrach logistycznych) | 2 |
T-A-6 | Określenie ryzyka jako: prawdopodobieństwo wypadku, skutków wypadku, skład ryzyka. | 2 |
T-A-7 | Badania wypadków drogowych jako: rekonstrukcja wypadków drogowych, badania elementów pojazdów, badania śladów środków transportu. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zintegrowany system zarządzania ruchem drogowym | 2 |
T-W-2 | Zintegrowany system zarządzania transportem zbiorowym | 2 |
T-W-3 | Zintegrowany system zarządzania służbami ratowniczymi | 2 |
T-W-4 | Zintegrowany system informacji transportowej | 2 |
T-W-5 | Zintegrowany system zarządzania transportem towarowym | 2 |
T-W-6 | Zarządzanie ryzykiem | 2 |
T-W-7 | Badania wypadków drogowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | dyskusja na zajęciach | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | dyskusja na zajęciach | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca |
M-2 | Metoda problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać oraz rozróżniać zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym, | T_1A_W16, T_1A_W20, T_1A_W21, T_1A_W22, T_1A_W24 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien organizować oraz kontrolowac zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym, | T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04, T_1A_U21 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IBR/03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy w: - zarządzaniu ruchem drogowy, - zarządzaniu transportem zbiorowym, - zarządzaniu służbami ratowniczymi, - zarządzaniu transportem towarowym, | T_1A_K01, T_1A_K03 | — | — | C-2, C-3, C-4, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien opisać oraz rozróżniać zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym, | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien organizować oraz kontrolowac zintegrowne systemy: - zarządzania ruchem drogowy, - zarządzania transportem zbiorowym, - zarządzania służbami ratowniczymi, - informacji transportowej, - zarządzania transportem towarowym, | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IBR/03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące podstawy w: - zarządzaniu ruchem drogowy, - zarządzaniu transportem zbiorowym, - zarządzaniu służbami ratowniczymi, - zarządzaniu transportem towarowym, | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi oraz nie posiada wiedzy |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- Szczuraszek T., Bezpieczeństwo ruchu miejskiego, WKŁ, Warszawa, 2008
- Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Synteza, WKŁ, Warszawa, 2011
- Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom I, WKŁ, Warszawa, 2011
- Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom II, WKŁ, Warszawa, 2011
- Krystek R., Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom III, WKŁ, Warszawa, 2011
- Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Gaca S., Suchorzewski W. Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011
- Stoner J., Frejman R., Gibert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2002