Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Metody projektowe w przemyśle motoryzacyjnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody projektowe w przemyśle motoryzacyjnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu konstrukcji oraz technologii maszyn
W-2Podstawowe wiadomosci z zakresu komputerowych metod obliczeniowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwosciami komputerowego projektowania i wspomagania procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zadanie projektowe z zakresu analizy przyczyn i skutków wad wybranego układu lub zespołu konstrukcyjnego pojazdu15
15
wykłady
T-W-1Zasady tworzenia procesów technologicznych i opracowywania stosownej dokumentacji.1
T-W-2Projektowanie i konstruowanie. Metody, metodyka i metodologia projektowania.1
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania prac konstrukcyjnych i technologicznych CAx (CAD/CAM/CAE).2
T-W-4Koncepcja efektywnej produkcji z zastosowaniem komputerowo zintegrowanego wytwarzania pojazdów.1
T-W-5Systemy planowania i sterowania produkcja (PPC).1
T-W-6Systemy oceny zgodnosci i zarzadzania jakoscia w przemysle motoryzacyjnym, ocena zgodnosci: badania, kontrola, certyfikacja, akredytacja.2
T-W-7Proces zatwierdzania czesci do produkcji (PPAP), wymogi dotyczace Procesu PPAP.1
T-W-8Zaawansowane planowanie jakosci wyrobu (APQP).1
T-W-9Identyfikacja poszczególnych wad produktu lub/i procesu oraz ich eliminacja lub minimalizacja skutków FMEA. Rola FMEA przy analizie złozonych procesów i produktów, w produkcji masowej i jednostkowej przy wytwarzaniu pojazdów. Mozliwosci doskonalenia produktu, analizowanie i wprowadzanie poprawek.3
T-W-10Standardy systemów jakosci globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Wymogi systemu jakosciowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów motoryzacyjnych (norma ISO/TS16949).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca nad projektem15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B15-2_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie metod projektowania procesów technologicznych oraz zapewnienia jakości przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych
T_1A_W24, T_1A_W12, T_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B15-2_U01
- dokonuje analizy projektu ze względu na przyczyny powstawania potencjalnych wad oraz optymalizację niezawodności samochodów - stosuje techniki komputerowe w zakresie projektowania elementów i wykonywania dokumentacji
T_1A_U07, T_1A_U10, T_1A_U11C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B15-2_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie metod projektowania procesów technologicznych oraz zapewnienia jakości przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych
2,0
3,0Zna podstawowe metody projektowe w przemyśle motoryzacyjnym, charakteryzuje sterowania jakością w tym standardy systemów jakości globalnego przemysłu motoryzacyjnego, chociaż nie podejmuje dyskusji dotyczącej systemowych metod eliminacji wad produktów na etapie projektowania, produkcji i użytkowania samochodów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B15-2_U01
- dokonuje analizy projektu ze względu na przyczyny powstawania potencjalnych wad oraz optymalizację niezawodności samochodów - stosuje techniki komputerowe w zakresie projektowania elementów i wykonywania dokumentacji
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany i zaliczony w zakresie podstawowym bez podejmowania dyskusji dotyczącej przyjętych przez studenta rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. M. Brzezinskiego, Organizacja i sterowanie produkcją. Projektowanie systemów produkcyjnych i procesów sterowania produkcją, Agencja wyd. Placet, Warszawa, 2002
  2. M.Miecielica, G.Kaszkiel, Komputerowe wspomaganie wytwarzania, Wyd. MIKOM, 1999
  3. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych czesci maszyn., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009
  2. Zawora J., Podstawy technologii maszyn, WSiP, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zadanie projektowe z zakresu analizy przyczyn i skutków wad wybranego układu lub zespołu konstrukcyjnego pojazdu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady tworzenia procesów technologicznych i opracowywania stosownej dokumentacji.1
T-W-2Projektowanie i konstruowanie. Metody, metodyka i metodologia projektowania.1
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania prac konstrukcyjnych i technologicznych CAx (CAD/CAM/CAE).2
T-W-4Koncepcja efektywnej produkcji z zastosowaniem komputerowo zintegrowanego wytwarzania pojazdów.1
T-W-5Systemy planowania i sterowania produkcja (PPC).1
T-W-6Systemy oceny zgodnosci i zarzadzania jakoscia w przemysle motoryzacyjnym, ocena zgodnosci: badania, kontrola, certyfikacja, akredytacja.2
T-W-7Proces zatwierdzania czesci do produkcji (PPAP), wymogi dotyczace Procesu PPAP.1
T-W-8Zaawansowane planowanie jakosci wyrobu (APQP).1
T-W-9Identyfikacja poszczególnych wad produktu lub/i procesu oraz ich eliminacja lub minimalizacja skutków FMEA. Rola FMEA przy analizie złozonych procesów i produktów, w produkcji masowej i jednostkowej przy wytwarzaniu pojazdów. Mozliwosci doskonalenia produktu, analizowanie i wprowadzanie poprawek.3
T-W-10Standardy systemów jakosci globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Wymogi systemu jakosciowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów motoryzacyjnych (norma ISO/TS16949).2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca nad projektem15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B15-2_W01- ma podstawową wiedzę w zakresie metod projektowania procesów technologicznych oraz zapewnienia jakości przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W24ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i prowadzenia działalności gospodarczej
T_1A_W12zna i rozumie procesy konstruowania i wytwarzania elementów maszyn, w tym pojazdu samochodowego i jego zespołów
T_1A_W13zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwosciami komputerowego projektowania i wspomagania procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów
Treści programoweT-W-1Zasady tworzenia procesów technologicznych i opracowywania stosownej dokumentacji.
T-W-2Projektowanie i konstruowanie. Metody, metodyka i metodologia projektowania.
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania prac konstrukcyjnych i technologicznych CAx (CAD/CAM/CAE).
T-W-4Koncepcja efektywnej produkcji z zastosowaniem komputerowo zintegrowanego wytwarzania pojazdów.
T-W-5Systemy planowania i sterowania produkcja (PPC).
T-W-6Systemy oceny zgodnosci i zarzadzania jakoscia w przemysle motoryzacyjnym, ocena zgodnosci: badania, kontrola, certyfikacja, akredytacja.
T-W-7Proces zatwierdzania czesci do produkcji (PPAP), wymogi dotyczace Procesu PPAP.
T-W-8Zaawansowane planowanie jakosci wyrobu (APQP).
T-W-10Standardy systemów jakosci globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Wymogi systemu jakosciowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów motoryzacyjnych (norma ISO/TS16949).
T-W-9Identyfikacja poszczególnych wad produktu lub/i procesu oraz ich eliminacja lub minimalizacja skutków FMEA. Rola FMEA przy analizie złozonych procesów i produktów, w produkcji masowej i jednostkowej przy wytwarzaniu pojazdów. Mozliwosci doskonalenia produktu, analizowanie i wprowadzanie poprawek.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe metody projektowe w przemyśle motoryzacyjnym, charakteryzuje sterowania jakością w tym standardy systemów jakości globalnego przemysłu motoryzacyjnego, chociaż nie podejmuje dyskusji dotyczącej systemowych metod eliminacji wad produktów na etapie projektowania, produkcji i użytkowania samochodów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B15-2_U01- dokonuje analizy projektu ze względu na przyczyny powstawania potencjalnych wad oraz optymalizację niezawodności samochodów - stosuje techniki komputerowe w zakresie projektowania elementów i wykonywania dokumentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
T_1A_U11potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów pojazdów samochodowych i ich układów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwosciami komputerowego projektowania i wspomagania procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów
Treści programoweT-P-1Zadanie projektowe z zakresu analizy przyczyn i skutków wad wybranego układu lub zespołu konstrukcyjnego pojazdu
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt wykonany i zaliczony w zakresie podstawowym bez podejmowania dyskusji dotyczącej przyjętych przez studenta rozwiązań
3,5
4,0
4,5
5,0