Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia pojazdu samochodowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza cyklu życia pojazdu samochodowego
Specjalność inżynieria środowiska w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z budowy pojazdów samochodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu samochodowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu samochodowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu samochodowego.
C-5Poznanie podstawowych zasad recyklingu pojazdów samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastosowanie LCA w technice samochodowej. Rozważenie i analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu samochodowego.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.1
T-W-3Charakterystyka pojazdów samochodowych.1
T-W-4Faza budowy samochodu osobowego.3
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu samochodowego.3
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu samochodowego.3
T-W-7Recykling.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zajeć audytoryjnych.10
A-A-3Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych materiałów.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe: metoda aktywizująca w postaci studiów przypadku dotyczących wybranych pojazdów samochodowych oraz metoda praktyczna w postaci ćwiczeń przedmiotowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie ustnej obejmujące rozwiązanie zadania problemowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/05_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
T_1A_W15, T_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/05_U01
Student: - ma umiejętność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03C-5, C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/05_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz krótko scharakteryzować cykl życia pojazdu samochodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/05_U01
Student: - ma umiejętność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
2,0
3,0Student posiada umiejetność odniesienia techniki LCA do techniki samochodowej. Wie, że można określić czas życia danego pojazdu samochodowego.Ponadto posiada umiejętność wyznaczania nakładów materiałowych, energetycznych i obciażeń środowiskowych dla fazy wytwarzania i eksploatacji pojazdu samochodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalski Z., Kulczycka J., Góralczyk M., Ekologiczna ocena życia procesów wytwórczych (LCA), PWN, Warszawa, 2007
  2. Górzyński J., Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, Warszawa, 2007
  3. Kulczycka J., Ekologiczna ocena cyklu życia LCA nową techniką zarządzania środowiskowego., Wydawnictwo Sigmie PAN, Kraków, 2001
  4. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2006
  5. Adamczyk W., Ekologia wyrobów, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Norma Europejska, EN ISO 14040, 2006
  2. Norma Europejska, EN ISO 14044, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastosowanie LCA w technice samochodowej. Rozważenie i analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu samochodowego.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.1
T-W-3Charakterystyka pojazdów samochodowych.1
T-W-4Faza budowy samochodu osobowego.3
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu samochodowego.3
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu samochodowego.3
T-W-7Recykling.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Przygotowanie do zajeć audytoryjnych.10
A-A-3Rozwiązanie zadania problemowego na zaliczenie przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych materiałów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/05_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z LCA oraz potrafi odnieść technikę LCA do techniki samochodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W13zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu samochodowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu samochodowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu samochodowego.
Treści programoweT-A-1Zastosowanie LCA w technice samochodowej. Rozważenie i analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu samochodowego.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-5Faza eksploatacji pojazdu samochodowego.
T-W-6Faza złomowania (likwidacji) pojazdu samochodowego.
T-W-7Recykling.
T-W-3Charakterystyka pojazdów samochodowych.
T-W-2Definicja LCA oraz zastosowanie.
T-W-4Faza budowy samochodu osobowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe definicje dotyczace techniki LCA, potrafi wymienić podstawowe elementy budowy pojazdu osobowego oraz krótko scharakteryzować cykl życia pojazdu samochodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/05_U01Student: - ma umiejętność zastosowania Analizy Cyklu Życia dla techniki samochodowej, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
Cel przedmiotuC-5Poznanie podstawowych zasad recyklingu pojazdów samochodowych.
C-1Zapoznanie studentów z techniką LCA.
C-2Poznanie fazy budowy pojazdu samochodowego.
C-3Poznanie fazy eksploatacji pojazdu samochodowego.
C-4Poznanie fazy złomowania pojazdu samochodowego.
Treści programoweT-A-1Zastosowanie LCA w technice samochodowej. Rozważenie i analiza zadania problemowego dla wybranego pojazdu samochodowego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe: metoda aktywizująca w postaci studiów przypadku dotyczących wybranych pojazdów samochodowych oraz metoda praktyczna w postaci ćwiczeń przedmiotowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie z zajęć ćwiczeniowych w formie ustnej obejmujące rozwiązanie zadania problemowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejetność odniesienia techniki LCA do techniki samochodowej. Wie, że można określić czas życia danego pojazdu samochodowego.Ponadto posiada umiejętność wyznaczania nakładów materiałowych, energetycznych i obciażeń środowiskowych dla fazy wytwarzania i eksploatacji pojazdu samochodowego.
3,5
4,0
4,5
5,0