Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii środowiska w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inżynierii środowiska w transporcie | ||
Specjalność | inżynieria środowiska w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, fizyka, podstawy techniki cieplnej, logistyka, systemy transportowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej. |
C-2 | Poznanie podstaw metod służących do oceny i weryfikacji obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu oraz niezbędnej do ich eksploatacji infrastruktury. |
C-3 | Poznanie podstaw funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego. |
C-4 | Poznanie podstaw bilansowania materiałowego i środowiskowego w transporcie oraz opracowywania koncepcji systemów redukujacych negatywne oddziałwanie sektora transportowo-logistycznego na środowisko naturalne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu samochodowego. | 3 |
T-A-2 | Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu kolejowego. | 2 |
T-A-3 | Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu morskiego i rzecznego. | 2 |
T-A-4 | Metody służace określaniu poziomu oddziaływania na środowisko ze strony transportu lotniczego. | 2 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań koncepcyjnych uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii środowiska. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu inżynierii środowiska w transporcie. | 4 |
T-W-2 | Instalacje i urządzenia do ograniczenia poziomu emisji spalin i hałasu. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie proekologicznych materiałów i rozwiązań technicznych w transporcie i technice pojazdów. | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii w środowiska. | 5 |
T-W-5 | Zastosowanie nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych grup tematycznych z ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy) |
M-2 | Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IST/03_W01 Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej, - podstawowych rodzajów obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu, - zasad funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego, - nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu. | T_1A_W15, T_1A_W21, T_1A_W03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IST/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać i analizować podstawowe rodzaje obciążeń środowiskowych wystepujących w obszarze transportowo-logistycznym oraz umieć praktycznie stosować podstawowe rodzaje metod służących określaniu i redukowaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony podstatwowych rodzajów środków transportowych. | T_1A_U01, T_1A_U04, T_1A_U19 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IST/03_W01 Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw inżynierii środowiska odniesionych do specyfiki branży transportowej, - podstawowych rodzajów obciążeń środowiskowych występujących w obszarze środków transportu, - zasad funkcjonowania instalacji i systemów służących ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony sektora transportowo-logistycznego, - nowoczesnych proekologicznych metod wytwarzania i eksploatacji środków transportu. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IST/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: rozpoznawać i analizować podstawowe rodzaje obciążeń środowiskowych wystepujących w obszarze transportowo-logistycznym oraz umieć praktycznie stosować podstawowe rodzaje metod służących określaniu i redukowaniu negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne ze strony podstatwowych rodzajów środków transportowych. | 2,0 | Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe. |
3,0 | Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień. | |
3,5 | Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań. | |
4,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności. | |
4,5 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności. | |
5,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności. |
Literatura podstawowa
- Górzyński J., „Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2007
- Zarzycki Roman, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska Grażyna, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2009
- Jerzy Osiński, Piotr Żach, Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów (wyd.2 rozszerzone), Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2006