Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Proekologiczne środki transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Proekologiczne środki transportu
Specjalność inżynieria środowiska w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 1,50,38zaliczenie
wykładyW7 15 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowe wiadomości na temat ekologii w ujęcie ogólnym i związanym z zagadnieniami transportowymi .Dodatkowo powinien znać zasady eksploatacji pojazdów,klasyfikacji ,typów,rodzajów i charakterystyki środków transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-L-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.2
T-L-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-L-4Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-L-5Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych.d hybrydowy2
T-L-6Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych.2
T-L-7Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-L-8Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy1
15
wykłady
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.4
T-W-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-W-4Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-W-6Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie do zajęć,informacje z biblioteki i internetu6
A-L-2Przygotowanie kolejnych sprawozdań ,oprcowanie materiałów6
A-L-3powtórki materiału,notatki i przygotowanie do zaliczenia kolejnych lab6
A-L-4powtórka całego materiału do zaliczenia przedmiotu6
A-L-5zapoznanie się z nowościami oraz polecaną przez wykładowcę literaturą6
A-L-6samodzielne przygotowanie wskazanego przez wykładowce tematu i przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-L-7Udział w zajęciach poza terenem uczeni majacych bezpośredni związek z tematami omawianymi na lab8
44
wykłady
A-W-1przygotowanie do wykładów6
A-W-2materiały ze żródeł książkowych i internetu8
A-W-3porzadkowanie notatek i powtarzanie materiału przed zaliczeniem12
A-W-4wykonanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykłądowce temat i przygotowanie do wygłoszenia8
A-W-5nauka do zaliczenia końcowego10
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11Metody podające 2.Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
T_1A_W15, T_1A_W21, T_1A_W04C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IST/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów
T_1A_K01, T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K04C-1T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,ale nie opanował podstawowych pojęć, zagadnień,uzyskał negatywna ocenę z zaliczenia , nie przedstawił prezentacji,nie był aktywny na zajęciach
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na słabymrym poziomie, nie był zbyt aktywny na zajęciach
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był bardzo aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
2,0Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował podstawowych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym niz dobry stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IST/06_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował przewidywanych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , nie ma motywacji
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie

Literatura podstawowa

  1. Wajand J.A., Doświadczalne silniki spalinowe.W, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Lucyna Brzozowska, Krzysztof Brzozowski, Łukasz Drąg., Lucyna Transport drogowy a jakość powietrza atmosferycznego. Modelowanie komputerowe w mezoskali., Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009
  3. Uwe Rokosch, e Rokosch Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-L-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.2
T-L-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-L-4Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-L-5Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych.d hybrydowy2
T-L-6Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych.2
T-L-7Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-L-8Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.4
T-W-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-W-4Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-W-6Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie do zajęć,informacje z biblioteki i internetu6
A-L-2Przygotowanie kolejnych sprawozdań ,oprcowanie materiałów6
A-L-3powtórki materiału,notatki i przygotowanie do zaliczenia kolejnych lab6
A-L-4powtórka całego materiału do zaliczenia przedmiotu6
A-L-5zapoznanie się z nowościami oraz polecaną przez wykładowcę literaturą6
A-L-6samodzielne przygotowanie wskazanego przez wykładowce tematu i przygotowanie prezentacji multimedialnej6
A-L-7Udział w zajęciach poza terenem uczeni majacych bezpośredni związek z tematami omawianymi na lab8
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do wykładów6
A-W-2materiały ze żródeł książkowych i internetu8
A-W-3porzadkowanie notatek i powtarzanie materiału przed zaliczeniem12
A-W-4wykonanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykłądowce temat i przygotowanie do wygłoszenia8
A-W-5nauka do zaliczenia końcowego10
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie objaśnić wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,rozróżnia schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie wymienić jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
T_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Treści programoweT-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-L-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.
T-L-4Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-L-6Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych.
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,ale nie opanował podstawowych pojęć, zagadnień,uzyskał negatywna ocenę z zaliczenia , nie przedstawił prezentacji,nie był aktywny na zajęciach
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił prezentacje na słabymrym poziomie, nie był zbyt aktywny na zajęciach
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dostateczna ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał dobrą lub wyższą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na dobrym poziomie,był aktywny na zajęciach
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował podstawowe pojęcia i zagadnienia,uzyskał bardzo dobrą ocenę z zaliczenia ,przedstawił ciekawą prezentacje na bardzo dobrym poziomie,był bardzo aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie analizowac wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie,umie interpretować schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym,umie planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Treści programoweT-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów.
T-W-3Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-W-4Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
T-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach , nie opanował podstawowych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dostatecznym stopniu, nie był aktywny na zajęciach,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w podstawowym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem,
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w dobrym stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu,
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował umiejętności w wyższym niz dobry stopniu, był aktywny na zajęciach, przejawiał zainteresowanie przedmiotem, zgłosił własną inicjatywę lub rozwiniecie tematu, opanował informacje wykraczające poza ramy przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IST/06_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabedzie postawe aktywna i otwarta na nowe wiadomości.Bedzie postepował kreatywnie i bedzie zdeterminowany na osiagnieciew sukcesu i realizacje zamierzonych celów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Student uzyskuje wiedzę na temat proekologicznych przepisów i zasad obowiązujących w transporcie. Poznaje schematy funkcjonowania i procedury w przedsiębiorstwie transportowym. Dowiaduje się jak należy planować zadania transportowe, ich realizację, szkolenia załogi, zakup taboru spełniającego normy emisji spalin i hałasu EURO.
Treści programoweT-W-5Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
T-W-6Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy
T-L-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-L-7Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
T-L-8Napędy niekonwencjonalne, silniki wielopaliwowe, napęd elektryczny, napęd hybrydowy
Metody nauczaniaM-11Metody podające 2.Metody problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: 1.aktywny udział w zajęciach, 2 przygotowanie i wygłoszenie opracowania o wybranym zagadnieniu w formie prezentacji , 3 pozytywna ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach ,nie opanował przewidywanych umiejętności
3,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dostatecznym stopniu,
3,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , nie ma motywacji
4,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .
4,5Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem
5,0Student uczestniczył w zajęciach , opanował przewidywane umiejętności w bardzo dobrym stopniu, rozumie potrzebę samokształcenia , ma motywacje i sumienne podejście do nauki .Wykazuje własna inicjatywe ,zainteresowanie przedmiotem i jest liderem w grupie