Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Rynek usług spedycyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rynek usług spedycyjnych | ||
Specjalność | organizacja transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość ekonomii, ekonomiki firmy i technologii transportu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z przebiegiem i dokumentacją w procesach spedycji krajowej oraz międzynarodowej. |
C-2 | Zaznajomienie z podstawami prawnymi i organizacyjnymi działalności spedycyjnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizacja zajęc audytoryjnych | 2 |
T-A-2 | Przygotowywanie podstawowych dokumentów transportowo-spedycyjnych | 2 |
T-A-3 | Tworzenie umów spedycyjnych | 4 |
T-A-4 | Tworzenie międzynarodowych listów przewozowych (lądowych, morskich, lotniczych) | 2 |
T-A-5 | Tworzenie konosamentów | 2 |
T-A-6 | Przygotowanie dokumentów odprawy celnej | 2 |
T-A-7 | Tworzenie umów czarterowych | 2 |
T-A-8 | Tworzenie pozostałej dokumentacji transportowo-spedycyjnej (zlecenia, kwity, faktury, deklaracje). | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja spedycji lądowej i przedstiębiorstw spedycyjnych w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Technika i technologia procesu spedycyjnego. | 2 |
T-W-3 | Organizacja i realizacja świadeczenia wybranych usług spedycyjnych. | 2 |
T-W-4 | Organizacja robót ładunkowych i metody doboru sprzętu zmechanizowanego. | 2 |
T-W-5 | Zasady kalkulacji kosztów własnych usług spedycyjnych. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych. | 17 |
A-A-2 | Opracowanie dokumentów w formie sprawozdania. | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. | 20 |
A-A-4 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do egzaminu ustnego. | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 16 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca / wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna / ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oddanie sprawozdań (przygotowanej dokumentacji) i zaliczenie poszczególnych tematów objętych planem ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_OT/04_W01 Student potrafi scharakteryzować rodzaje dokumentacji spedycyjno-transportowej, opisać sposoby wykorzystania poszczególnych dokumentów w procesach spedycyjnych oraz bankowych, związanych z obsługą transakcji handlowych | T_1A_W25, T_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-3, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_OT/04_U01 Student potrafi opracowywać i posługiwać się poszczególnymi dokumentami w procesach spedycyjnych, transportowych oraz handlowych. | T_1A_U01, T_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_OT/04_K01 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, w tym uporządkowanie i sprawny obieg dokumentacji, postępując zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami. | T_1A_K03, T_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_OT/04_W01 Student potrafi scharakteryzować rodzaje dokumentacji spedycyjno-transportowej, opisać sposoby wykorzystania poszczególnych dokumentów w procesach spedycyjnych oraz bankowych, związanych z obsługą transakcji handlowych | 2,0 | Student nie potrafi rozróżnić podstawowych dokumentów spedycyjno-transportowych, jak również omówić spoposoby ich wykorzystania. |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe dokumenty spedycyjno-transportowe oraz omówić sposoby ich wykorzystania, wykazując minimum programowe. | |
3,5 | Student potrafi rozróżnić i omówić dokumenty spedycyjno-transportowe, jak również orientuje się w ogólnych zasadach kalkulacji kosztów własnych. | |
4,0 | Student potrafi rozróżnić i omówić dokumenty spedycyjno-transportowe, orientując się w zasadach kalkulacji kosztów własnych oraz organizacji robót załadunkowych i doboru odpowiedniego sprzętu. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować i analizować większość dokumentów spedycyjno-transportowych, zna zasady kalkulacji kosztów własnych, organizację robót załadunkowych, dobór sprzętu oraz zasady funkcjonowania krajowych przedsiębiorstw dpedycyjnych. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować, analizować i wskazywać braki w większośći dokumentacji spedycyjno-transportowej, zna zasady kalkulacji kosztów własnych, organizację robót załadunkowych, dobór sprzętu zmechanizowanego oraz zasady funkcjonowania krajowych i zagranicznych przedsębiorstw spedycyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_OT/04_U01 Student potrafi opracowywać i posługiwać się poszczególnymi dokumentami w procesach spedycyjnych, transportowych oraz handlowych. | 2,0 | Student nie potrafi przygotować elementarnej umowy spedycyjnej w przewozie krajowym. |
3,0 | Student potrafi przygotować elementarną umowę spedycyjną w przewozie krajowym. | |
3,5 | Student potrafi przygotować umowę spedycyjną w przewozie krajowym i międzynarodowym. | |
4,0 | Student potrafi przygotować złożoną umowę spedycyjną w przewozie krajowym i międzynarodowym. | |
4,5 | Student potrafi przygotować dowolną umowę spedycyjną, jak również analizować pozostałe typy dokumentacji. | |
5,0 | Student potrafi przygotować dowolną umowę spedycyjną, analizować i poprawiać pozostałe typy dokumentacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_OT/04_K01 Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, w tym uporządkowanie i sprawny obieg dokumentacji, postępując zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie. | |
3,5 | Student potrafi pracować w grupie i aktywnie uczestniczy w tworzeniu dokumentacji. | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie, aktywnie uczestniczy w tworzeniu dokumentacji oraz wpływa na zwiększenie efektywności pracy zespołu. | |
4,5 | Student potrafi pracować w grupie, aktywnie uczestniczy w worzniu dokumentacji, wpływa na zwiększenie efektywności pracy oraz dyscyplinuje innych w działaniu. | |
5,0 | Student potrafi pracować w rupie, uczestniczy w tworzeniu dokumentacji, wpływa na zwiększenie efektywności pracy zespołu, dyscyplinując go w działaniu oraz proponując własne rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Mindur Leszek, Współczesne technologie transportowe, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2001, 2
- Janasz Władysław, Leśkiewicz Izabela, Identyfikacja i realizacja procesów identyfikacyjnych w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1995, 1
- Mindur Leszek, Technologie w transporcie XXI wieku, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 2008, 1
- Praca zbiorowa, Podręcznik spedytora, Wydawnictwo Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Gdynia, 2009, 5
Literatura dodatkowa
- Prace zbiorowe, Biuletyny Informacyjne Instytutu Transportu Samochodowego, Wydawnictwo Instytutu Transportu samochodowego, Warszawa, 2011, 1999-2011, Dwumiesięcznik
- Mindur Leszek, Marketing w transporcie, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2004, 1
- Dyr Tadeusz, Kształtowanie jakości pasażerskich usług transportowych, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1996, 26, Monografia