Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Układy i systemy oczyszczania spalin w pojazdach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Układy i systemy oczyszczania spalin w pojazdach | ||
Specjalność | inżynieria środowiska w transporcie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Oleh Klyus <m.szczepanek@am.szczecin.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości podstawowe z teorii silników spalinowych, ochrona środowiska w transporcie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena możliwości obniżenia poziomu emisji związków toksycznych w gazach wylotowych silników pojazdów mechanicznych. |
C-2 | Poznanie metod i sposobów oczyszczania spalin w silnikach pojazdów samochodowych. |
C-3 | Poznanie konstrukcji elementów układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika i określenie zadymienia spalin | 2 |
T-L-2 | Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem samoczynnym i określenie poziomu emisji związków toksycznych | 4 |
T-L-3 | Wykonanie prędkościowej charakterystyki silnika z zapłonem iskrowym i określenie poziomu emisji związków toksycznych | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Problemy ochrony środowiska naturalnego. | 1 |
T-W-2 | Powstanie związków toksycznych w silniikach spalinowych. | 1 |
T-W-3 | Metody oczyszczania spalin. | 3 |
T-W-4 | Kataliza homo i heterogeniczna, reaktory katalityczne. | 2 |
T-W-5 | Elementy układów wylotowych wspomagające oczyszczaniu spalin (filtry cząstek stałych OBD, EGR, Ad Blue i in.). | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-3 | wykonanie omówionych na zajęciach zadań | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obciążenie pracą studenta, czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do wykładów problemowych. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca – wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa – wykład problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: w Zaliczenie w formie testu - brak ujemnych odpowiedzi (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt) - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie |
S-2 | Ocena formująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IST/07_W01 Student powinien: - definiować podstawowe parametry układów wydechowych oraz ich elementów - zna zasady wyboru elementów układu oczyszczania spalin w silnikach z zapłonem samoczynnym i iskrowym | T_1A_W02, T_1A_W03, T_1A_W04, T_1A_W05, T_1A_W01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IST/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych elementów układu oczyszczania spalin na poziom emisji związków toksycznych do otoczenia | T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_IST/07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych elementów układu oczyszczania spalin na poziom emisji związków toksycznych do otoczenia | T_1A_K02, T_1A_K03, T_1A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IST/07_W01 Student powinien: - definiować podstawowe parametry układów wydechowych oraz ich elementów - zna zasady wyboru elementów układu oczyszczania spalin w silnikach z zapłonem samoczynnym i iskrowym | 2,0 | poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt) |
3,0 | od 10 do 11,99 | |
3,5 | od 12 do 13,99 | |
4,0 | od 14 do 15,99 | |
4,5 | od 16 do 18 | |
5,0 | powyżej 18 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IST/07_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych elementów układu oczyszczania spalin na poziom emisji związków toksycznych do otoczenia | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_IST/07_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: - określić wpływ poszczególnych elementów układu oczyszczania spalin na poziom emisji związków toksycznych do otoczenia | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Rokosch U., Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów., WKiŁ, 2008
- Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
- Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009
Literatura dodatkowa
- PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011