Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Wymagania prawne w inżynierii i bezpieczeństwie ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wymagania prawne w inżynierii i bezpieczeństwie ruchu drogowego
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z inżynierii ruchu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego.
C-2Zapoznanie studentów z drogowym prawem przewozowym.
C-3Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznego dopszczania pojazdów do ruchu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne dotyczące transportu drogowego.1
T-W-2Rodzaje składników infrastruktury drogowej.1
T-W-3Drogowe prawo przewozowe.1
T-W-4Kategorie dróg. Zasady projektowania skrzyżowań.1
T-W-5Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.1
T-W-6Badania techniczne pojazdów.1
T-W-7Szkolenie diagnostów samochodowych.1
T-W-8Organizacja służb utrzymania dróg.1
T-W-9Rola i znaczenie służb ratownictwa drogowego.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład informacyjny).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egazamin z przedmiotu w formie ustnej lub pisemnej na określone zagadnienia związane z treścią wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/04_W01
Student: - zna akty prawne dotyczące transportu drogowego, - zna zasady dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego, - zna zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
T_1A_W20, T_1A_W17, T_1A_W19C-3, C-1, C-2T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/04_W01
Student: - zna akty prawne dotyczące transportu drogowego, - zna zasady dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego, - zna zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
2,0
3,0Student zna podstawowe akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego, podstawowe zasady dopuszczenia pojazdów do ruchu oraz zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górski W., Mendyk E., Prawo transportu lądowego, WKiŁ, Warszawa, 2005
  2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  3. Czapliński W., Zarys prawa europejskiego, Typografika, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997
  2. Ustawa, O transporcie drogowym, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne dotyczące transportu drogowego.1
T-W-2Rodzaje składników infrastruktury drogowej.1
T-W-3Drogowe prawo przewozowe.1
T-W-4Kategorie dróg. Zasady projektowania skrzyżowań.1
T-W-5Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.1
T-W-6Badania techniczne pojazdów.1
T-W-7Szkolenie diagnostów samochodowych.1
T-W-8Organizacja służb utrzymania dróg.1
T-W-9Rola i znaczenie służb ratownictwa drogowego.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.9
A-W-2Przegląd wskazanej literatury.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/04_W01Student: - zna akty prawne dotyczące transportu drogowego, - zna zasady dopuszczenia pojazdów do ruchu drogowego, - zna zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
T_1A_W19ma podstawową wiedzę w zakresie budowy obiektów infrastrukturalnych transportu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznego dopszczania pojazdów do ruchu drogowego.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego.
C-2Zapoznanie studentów z drogowym prawem przewozowym.
Treści programoweT-W-8Organizacja służb utrzymania dróg.
T-W-1Wprowadzenie. Akty prawne dotyczące transportu drogowego.
T-W-3Drogowe prawo przewozowe.
T-W-4Kategorie dróg. Zasady projektowania skrzyżowań.
T-W-5Zasady dopuszczania pojazdów do ruchu.
T-W-6Badania techniczne pojazdów.
T-W-7Szkolenie diagnostów samochodowych.
T-W-2Rodzaje składników infrastruktury drogowej.
T-W-9Rola i znaczenie służb ratownictwa drogowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca (wykład informacyjny).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egazamin z przedmiotu w formie ustnej lub pisemnej na określone zagadnienia związane z treścią wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe akty prawne dotyczące inżynierii i bezpieczeństwa ruchu drogowego, podstawowe zasady dopuszczenia pojazdów do ruchu oraz zagadnienia dotyczące szkolenia kierowców i diagnostów.
3,5
4,0
4,5
5,0