Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Majchrzycka <Anna.Majchrzycka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Kozak <Tadeusz.Kozak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 9 1,50,38zaliczenie
wykładyW6 18 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chemii.
W-2Podstawy fizyki.
W-3Podstawy techniki cieplnej
W-4Silniki samochodowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow.
C-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.9
9
wykłady
T-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych,18
A-L-2Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych18
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczania wykładów27
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C20_W01
Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów .
T_1A_W17, T_1A_W04, T_1A_W21C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
T_1A_C20_W02
Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw.
T_1A_W17, T_1A_W04, T_1A_W21C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
T_1A_C20_W03
Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów.
T_1A_W03, T_1A_W21, T_1A_W01C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2
T_1A_C20_W04
W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
T_1A_W04, T_1A_W21C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C20_U01
Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie
T_1A_U01, T_1A_U04, T_1A_U16C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C20_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych.
T_1A_K04, T_1A_K02, T_1A_K01, T_1A_K06C-2, C-1T-W-1, T-L-1M-2, M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C20_W01
Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów .
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
T_1A_C20_W02
Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
T_1A_C20_W03
Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
T_1A_C20_W04
W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C20_U01
Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,5. 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C20_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych.
2,0
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Baczewski K., Biernat K., Machel M., Leksykon paliwa, oleje i smary, WKŁ, Warszwaa, 1993
  2. Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zaspłonem iskrowym, WKŁ, Warszawa, 2004
  3. Baczewski K.,Kałdoński B., Paliwa do silników z zapłonem samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2004
  4. Kabat M., Kozak T., Wybrane zagadnienia z paliw silnikowych i środków smarowych, ćwiczenia laboratoryjne., Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
  5. Zwierzycki Z., Oleje , paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, Rafineria nafty ,, Glimar", S.A. Gorlice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Dudek A., Oleje smarowe Rafinerii Gdańskiej, MET-PRES, Gdańsk, 1997
  2. Czasopisma, Paliwa płynne, Autotechnika Motoryzacyjna, Autoekspert, Autoservice, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.18
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych,18
A-L-2Uczestniczenie w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach18
A-W-2Przygotowanie się do zaliczania wykładów27
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C20_W01Student powiniem dysponować wiedzą na temat przeróbki ropy naftowej, produkcji , rafinacji , a następnie uszlachetniania paliw, olejów silnikowych i smarów .
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
T_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow.
Treści programoweT-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C20_W02Student powinien mieć wiedzę na temat właściwości użytkowych paliw do silników z zapłonem iskrowym oraz paliw do silników z zapłonem samoczynnym, zasad doboru paliw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
T_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow.
Treści programoweT-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C20_W03Student powiniem dysponować wiedzą na temat: właściwości użytkowych olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria klasyfikacji jakościowej i lepkościowej , zasad doboru olejów silnikowych i przekładniowych , znać kryteria wymiany olejów silnikowych a ponadto wykazać się wiedzą na temat płynów hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
T_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow.
Treści programoweT-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C20_W04W wyniku zrealizowanego kursu student powinien dysponowac wiedzą na temat bezpośredniego i pośredniego oddziaływania materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow.
Treści programoweT-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,580 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C20_U01Student powinien być przygotowany teoretycznie i praktycznie w zakresie doboru mateiałów ekspolatacyjnych stosowanych w transporcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U16potrafi sformułować specyfikację prostych procesów eksploatacyjnych pojazdu
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow.
Treści programoweT-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowująca - zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Przygotowanie sprawozdań oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych objętych zakresem kursu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0mniej niż 60% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,060 - 70% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
3,570 – 75% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,075 - 80% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
4,5. 80 – 90% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
5,090 – 100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania w czasie zaliczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C20_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć absolwent będzie dysponawał wiedzą , dotycząca właściwosci użytkowych paliw silnikowych, olejów silnikowych, przekładniowych, oraz pozostałych płynów eksploatacyjnych. Będzie przygotowany w zakresie prawidłowego doboru materiałow eksploatacyjnych,stosowanych w różnych środkach transportu oraz w róznych warunkach ekspoatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
T_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu (np. przez środki masowego przekazu) informacji oraz opinii dotyczących osiągnięć w zakresie transportu i środków transportu oraz innych aspektów działalności inżyniera transportu, potrafi przekazać informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Celem zajęć laboratoryjnych jest zapoznanie studentów z metodyką badania podstawowych właściwości użytkowych benzyn samochodowych, olejów napędowych olejów silnikowych, smarów stałych.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z produkcją i właściwościami podstawowych materiałow eksploatacyjnych stosowanych w transporcie oraz z zasadmi doboru tych materiałow.
Treści programoweT-W-1Ropa naftowa i metody jej przeróbki. Własciwości użytkowe benzyn samochodowych. Paliwa do silników wysokoprężnych oraz ich właściwości użytkowe. Oleje silnikowe oraz ich właściwości użytkowe, klasyfikacja jakościowa , lepkościowa olejów, kryteria doboru i wymiany olejów silnikowych. Oleje przekładniowe i ich właściwości użytkowe, kryteria i klasyfikacji i doboru olejów. Smary stałe oraz ich właściwości użytkowe, kryteria doboru smarów do warunków pracy. Wymagania, skład chemiczny oraz własciwosci użytkowe pomocniczych płynów eksploatacyjnych: hamulcowych, chłodniczych oraz do amortyzatorów. Bezpośrednie i pośrednie oddziaływanie materiałow eksploatacyjnych na środowisko.
T-L-1Uproszczone badania materiałów eksploatacyjnych, oznaczanie składu frakcyjnego oraz indeksu cetanowego oleju napędowego, pomiar gęstości paliw, sporządzanie charakterystyki lepkości oleju smarowego,wyznaczenie wskaźnika lepkosci oleju, badanie penetracj smarów stałych,oznaczanie temperatury zapłonu paliw i olejów, oznaczanie liczby oktanowej metoda badawczą.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0