Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Metaloznawstwo i metalurgia spawalnicza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaloznawstwo i metalurgia spawalnicza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowy chemiii, fizyki i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego3
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego3
T-L-3Badanie spawalności metalurgicznej3
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego3
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym3
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii2
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym2
T-W-3Cykl cieplny spawania2
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności2
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności2
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności2
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności2
T-W-8Analiza wykresów CTPcs2
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym3
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym2
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym3
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu2
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego2
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raporów z ćwiczeń25
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie siędo kolokwiów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-6_W01
Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
MBM_1A_W02C-1, C-2T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-14, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-6_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
MBM_1A_U15, MBM_1A_U18C-1, C-2T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-14, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C30-6_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
MBM_1A_K05C-1, C-2T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-10, T-W-14, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-6_W01
Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-6_U01
Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C30-6_K01
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Tasak E., Spawalność stali, Forbit, Kraków, 2002
  2. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Lancaster J. F., Metalurgy of welding, Abington Publishing, Cambridge, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego3
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego3
T-L-3Badanie spawalności metalurgicznej3
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego3
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii2
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym2
T-W-3Cykl cieplny spawania2
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności2
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności2
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności2
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności2
T-W-8Analiza wykresów CTPcs2
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym3
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym2
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym3
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu2
T-W-13Mikrostruktura złącza spawanego2
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie raporów z ćwiczeń25
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Przygotowanie siędo kolokwiów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C30-6_W01Ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk występujących podczas spajania materiałów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z: obróbką materiałów, spajaniem, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej, zużyciem i korozją, ochroną środowiska, procesami cieplnymi, właściwościami materiałów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
T-L-3Badanie spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C30-6_U01Potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego i dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inzynierskich o charakterze praktycznym z obszaru spajania elementów maszyn i konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
MBM_1A_U18potrafi dobrać rodzaj tworzywa konstrukcyjnego z punktu widzenia składu chemicznego, mikrostruktury i właściwości odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom; rozważyć możliwość substytucji tworzyw konstrukcyjnych z uwzględnieniem kosztów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
T-L-3Badanie spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne umiejętności z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C30-6_K01Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z reaizacja procesu spawania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami przemian w materiale podczas spawania
C-2zapoznanie z metodami oceny spawalności stopów metali
Treści programoweT-W-13Mikrostruktura złącza spawanego
T-W-1Rodzaje i właściwości spawalniczych źródeł energii
T-W-2Modele przepływu ciepła w materialne spawanym
T-W-3Cykl cieplny spawania
T-W-4Definicja i rodzaje spawalności
T-W-5Teoretyczne metody badania spawalności
T-W-6Eksperymetalne metody badania spawalności
T-W-7Symulacyjne metody badania spawalności
T-W-8Analiza wykresów CTPcs
T-W-9Pęknięcia krystalizacyjne w złączu spawanym
T-W-11Pęknięcia lamelarne w złączu spawanym
T-W-12Obróbka cieplna w spawaniu
T-W-10Pęknięcia zimne w złączuspawanym
T-W-14Znaczenie azotu, tlenu i wodoru w procesie spawania
T-L-3Badanie spawalności metalurgicznej
T-L-4Mikrostukatura złącza spawanego, zgrzewanego i lutowanego
T-L-5Modele przepływu ciepła w złączu spawanym w prostym i złożonym cyklu cieplnym
T-L-2Wpływ cyklu cieplnego i energii spawania na mikrostrukturę i właściwośc złącza spawanego
T-L-1Wpływ układu materiał rodzimy - materiał dodatkowy - elektroda na mikrostrukturę i właściwosci złącza spawanego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków