Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu funkcjonowania organizacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania.
C-2Zapoznanie z wybranymi metodami i koncepcjami zarządzania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota zarządzania2
T-W-2Elementy systemowe działalności przedsiębiorstwa2
T-W-3Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie.4
T-W-4Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej. Proces podejmowania decyzji. Zarządzanie zmianami w organizacji.3
T-W-5Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych.2
T-W-6Klasyczne i współczesne metody zarządzania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów.13
A-W-3Udział w zaliczeniu pisemnym wykładów.2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji. Wykład konwersatoryjny.
M-2Metody aktywizujące - analiza zadań realizowanych w ramach zarządzania przedsiębiorstwem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-1_W01
Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania przedsiębiorstwa
MBM_1A_W13C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-1_U01
Student potrafi zweryfikować zakres poszczególnych funkcji zarządzania i rozwijać je posługując się wybranymi narzędziami zarządzania.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U10C-2, C-1T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_A09-1_K01
Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji.
MBM_1A_K03, MBM_1A_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-1_W01
Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania przedsiębiorstwa
2,0
3,0Podstawowa wiedza o funkcjach zarządzania, strukturach zarządzania, analizie decyzyjnej i przepływie informacji w procesach zarządzania.
3,5
4,0Wiedza o procesach zarządzania syntetyzująca rezultaty wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Wiedza syntetyczna o problematyce usprawniana procesów zarządzania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-1_U01
Student potrafi zweryfikować zakres poszczególnych funkcji zarządzania i rozwijać je posługując się wybranymi narzędziami zarządzania.
2,0
3,0Podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym.
3,5
4,0Umiejętności syntetyzowania rezultatów wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Umiejętności identyfikowania problemów w usprawnianu procesów zarządzania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_A09-1_K01
Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania materiału wykładów oraz podczas prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu się do wykonywania zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji oraz ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji i ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.

Literatura podstawowa

  1. pod red. B. Dobrodziej, Podstawy organizacji i zarządzania, PWE, Warszawa, 2006
  2. H. Bieniok, Metody sprawnego zarządzania. Planowanie. Organizowanie. Motywowanie. Kontrola, Placet, Warszawa, 2004
  3. Robbins S.P., DeCenzo D.A, Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa pod red. W.M. Grudzewskiego i I.K.Hejduk., Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 2000
  3. Praca zbiorowa pod red. Dorothy M. Stewart, Praktyka kierowania. Jak kierować sobą, innymi i firmą, PWE, Warszawa, 1996
  4. Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999
  5. Krzyżanowski L.J, O podstawach kierowania organizacjami inaczej (...), PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zarządzania2
T-W-2Elementy systemowe działalności przedsiębiorstwa2
T-W-3Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie.4
T-W-4Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej. Proces podejmowania decyzji. Zarządzanie zmianami w organizacji.3
T-W-5Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych.2
T-W-6Klasyczne i współczesne metody zarządzania2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego wykładów.13
A-W-3Udział w zaliczeniu pisemnym wykładów.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-1_W01Student ma wiedzę analityczną o funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania.
C-2Zapoznanie z wybranymi metodami i koncepcjami zarządzania
Treści programoweT-W-3Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie.
T-W-4Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej. Proces podejmowania decyzji. Zarządzanie zmianami w organizacji.
T-W-5Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych.
T-W-6Klasyczne i współczesne metody zarządzania
T-W-1Istota zarządzania
T-W-2Elementy systemowe działalności przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji. Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa wiedza o funkcjach zarządzania, strukturach zarządzania, analizie decyzyjnej i przepływie informacji w procesach zarządzania.
3,5
4,0Wiedza o procesach zarządzania syntetyzująca rezultaty wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Wiedza syntetyczna o problematyce usprawniana procesów zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-1_U01Student potrafi zweryfikować zakres poszczególnych funkcji zarządzania i rozwijać je posługując się wybranymi narzędziami zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z wybranymi metodami i koncepcjami zarządzania
C-1Nabycie wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania.
Treści programoweT-W-5Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych.
T-W-6Klasyczne i współczesne metody zarządzania
T-W-3Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie.
T-W-4Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej. Proces podejmowania decyzji. Zarządzanie zmianami w organizacji.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - analiza zadań realizowanych w ramach zarządzania przedsiębiorstwem.
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji. Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowe umiejętności w zakresie autoprezentacji, analizy przepływu informacji i analizy decyzyjnej w procesach zarządzania w przedsiębiorstwie przemysłowym.
3,5
4,0Umiejętności syntetyzowania rezultatów wykonywania zadań symulacyjnych, wymagających analizy decyzyjnej, ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
4,5
5,0Umiejętności identyfikowania problemów w usprawnianu procesów zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_A09-1_K01Student potrafi rozpoznawać uwarunkowania i rolę zespołowego działania w efektywnym rozwoju organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
MBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o podstawowych funkcjach zarządzania, analizie decyzyjnej i strukturach zarządzania.
C-2Zapoznanie z wybranymi metodami i koncepcjami zarządzania
Treści programoweT-W-3Treść i elementy składowe procesu zarządzania. Funkcje zarządzania: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie.
T-W-4Rola przywództwa w organizowaniu działań zespołowych. Elementy zarządzania wiedzą w organizacji inteligentnej. Proces podejmowania decyzji. Zarządzanie zmianami w organizacji.
T-W-5Struktury zarządzania przedsiębiorstwem w różnych formach prawnych.
T-W-6Klasyczne i współczesne metody zarządzania
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - analiza zadań realizowanych w ramach zarządzania przedsiębiorstwem.
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnianie roli funkcji zarządzania, analizy decyzyjnej i struktur zarządzania w realizacji zadań organizacji. Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania materiału wykładów oraz podczas prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu się do wykonywania zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji oraz ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy wykonywaniu zadań ukierunkowanych na identyfikację współczesnych tendencji w rozwoju organizacji i ćwiczeń w zakresie autoprezentacji.