Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N2)
Sylabus przedmiotu Trójkoordynatowa technika pomiaru i metrologia SGP:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Trójkoordynatowa technika pomiaru i metrologia SGP | ||
Specjalność | urządzenia mechatroniczne | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z metrologii technicznej, analizy wymiarowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z pomiarami współrzędnościowymi SGP, kształtu, położenia i wymiarów wytworzonych części. Ukształtowanie umiejętności wstępnego wyboru i przygotowania sposobu pomiaru części, zespołów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary 2D powierzchni po wybranych procesach obróbki ubytkowej i nieubytkowej. Pomiary na maszynie współrzędnościowej typowych części. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota pomiarów współrzędnościowych.Współrzędnościowe maszyny pomiarowe. Procedury i oprogramowanie w pomiarach współrzędnościowych. Metody pomiaru złożonych profili powierzchni; projektory warsztatowe, kształtografy. Pomiary profili z wykorzystanie T8000; Wavecontour. Charakterystyka oprogramowania stosowanego w pomiarach profili np. Turbo Contour dla Windows. Metody pomiaru falistości, chropowatości i nośności powierzchni, oprogramowanie do pomiarów ( np. Turbo Roughness for Windows), oprogramowanie do analizy topografii powierzchni, oprogramowanie CNC dla pomiarów w pełnym trybie CNC. Pomiary 2D i 3D. Zasady warunki i dokładności pomiarów profilomertycznych. Budowa współrzędnościowych maszyn pomiarowych.Głowice, czujniki pomiarów. Układy pomiarowe Roboty i centra pomiarowe.Oprogramowanie komputerowe w pomiarach współrzędnościowych. Programowanie zadań pomiarowych na maszynie pomiarowej, Dokładność profilometrów i maszyn pomiarowych. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęc laboratoryjnych | 13 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń laboratoriów | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Poznanie wybranych pozycji literatury wykładi i literatury uzupełniającej | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: omówić warunki, sposób pomiaru powierzchni części po szlifowaniu,omówić warunki, sposób pomiaru chropowatości części po toczeniu, |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-4_W01 Definiuje istotę pomiarów współrzędnościowych w pomiarach wymiaru, kształtu. położenia i SGP dowolnego przedmiotu | MBM_2A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_W02 Opisuje wybrane programy pomiarowe profilometru, maszyny pomiarowej | MBM_2A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_W03 Rozróżnia sposoby i metody pomiaru SGP, wymiaru kształtu i położenia. | MBM_2A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_W04 Przedstawia warunki realizacji, postać i zakres wyników różnych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń | MBM_2A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-4_U01 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | MBM_2A_U17 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_U02 Dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | MBM_2A_U17 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | MBM_2A_U17 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_U04 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | MBM_2A_U17 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MBM_2A_UM/07-4_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. | MBM_2A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_K02 Rozumie wagę i uwarunkowania pomiarów współrzednościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | MBM_2A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
MBM_2A_UM/07-4_K03 Zastosuje i oceni wymagania procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym | MBM_2A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-4_W01 Definiuje istotę pomiarów współrzędnościowych w pomiarach wymiaru, kształtu. położenia i SGP dowolnego przedmiotu | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego istotnego pomiaru współrzędnościowego w pomiarach wymiaru, kształtu, położenia i SGP dowolenego przedmiotu |
3,0 | Student umie definiować wybrane podstawowe pomiary współrzędnościowe w pomiarach wymiaru, kształtu, położenia i SGP dowolenego przedmiotu | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować pomiary współrzędnościowe w pomiarach wymiaru, kształtu, położenia i SGP dowolenego przedmiotu | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie pomiary współrzędnościowe w pomiarach wymiaru, kształtu, położenia i SGP dowolenego przedmiotu | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie pomiary współrzędnościowe w pomiarach wymiaru, kształtu, położenia i SGP dowolenego przedmiotu. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie pomiary współrzędnościowe w pomiarach wymiaru, kształtu, położenia i SGP dowolenego przedmiotu. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_2A_UM/07-4_W02 Opisuje wybrane programy pomiarowe profilometru, maszyny pomiarowej | 2,0 | Student nie umie opisywać żadnych wybranego programu pomiarowego profilometru, maszyny pomiarowej |
3,0 | Student umie bardzo lapidarnie opisać wybrane programy pomiarowe profilometru, maszyny pomiarowej | |
3,5 | Student umie opisywać wybrane programy pomiarowe profilometru, maszyny pomiarowej z podaniem wyjasnień i przykładów | |
4,0 | Student umie opisywać programy pomiarowe profilometru, maszyny pomiarowej z podaniem wyjaśnień i przykładów | |
4,5 | Student umie szeroko opisać (tylko z drobnymi usterkami ) programy pomiarowe profilometru, maszyny pomiarowej z podaniem obszernych wyjaśnień i przykładów | |
5,0 | Student umie szeroko opisać programy pomiarowe profilometru, maszyny pomiarowej z podaniem obszernych wyjaśnień i przykładów | |
MBM_2A_UM/07-4_W03 Rozróżnia sposoby i metody pomiaru SGP, wymiaru kształtu i położenia. | 2,0 | Student nie rozróżnia żadnych sposobów i metod pomiaru SGP, wymiaru, kształtu i położenia części. |
3,0 | Student rozróżnia tylko wybrane sposoby i metod pomiaru SGP, wymiaru, kształtu i położenia części. | |
3,5 | Student rozróżnia większość sposobów i metod pomiaru SGP, wymiaru, kształtu i położenia części. | |
4,0 | Student rozróżnia wszystkie sposoby i metody pomiaru SGP, wymiaru, kształtu i położenia części. | |
4,5 | Student rozróżnia wszystkie sposoby i metody pomiaru SGP, wymiaru, kształtu i położenia części, podając uzasadnienia. | |
5,0 | Student biegle rozróżnia wszystkie sposoby i metody pomiaru SGP, wymiaru, kształtu i położenia części, podając szerokie uzasadnienia. | |
MBM_2A_UM/07-4_W04 Przedstawia warunki realizacji, postać i zakres wyników różnych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń | 2,0 | Student nie umie przedstawić warunków realizacji, postać i zakres wyników różnych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń |
3,0 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji postać i zakres wyników tylko wybranych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń | |
3,5 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji postać i zakres wyników różnych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń | |
4,0 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji postać i zakres wyników większości różnych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń | |
4,5 | Student umie przedstawić warunki realizacji postać i zakres wyników większości różnych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń | |
5,0 | Student umie przedstawić wyczerpująco warunki realizacji postać i zakres wyników wszystkich opmaiwanych sposobów pomiaru SGP, kształtu, wymiarów, położenia powierzchni elementów części maszyn i urządzeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-4_U01 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | 2,0 | Student nie umie zaproponować żadnego sposobu realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. |
3,0 | Student umie tylko wybiórczo zaproponować sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | |
3,5 | Student umie zaproponować sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | |
4,0 | Student umie zaproponować różne sposóby realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części | |
4,5 | Student umie zaproponować z uzasadnieniem różne sposóby realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części | |
5,0 | Student umie zaproponować, z wyczerpujący uzasadnieniem, różne sposóby realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części | |
MBM_2A_UM/07-4_U02 Dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | 2,0 | Student nie dobierze elementów pomiarowych; głowic, czujników,oprogramowania do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. |
3,0 | Student dobierze tylko wybrane elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, bez podawania uzasadnienia i wyjaśnienia. | |
3,5 | Student dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia. | |
4,0 | Student dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając fragmentaryczne uzasadnienia i wyjaśnienia. | |
4,5 | Student dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia. | |
5,0 | Student dobierze elementy pomiarowe; głowice, czujniki,oprogramowanie do realizacji wskazanych pomiarów wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając wyczerpujące uzasadnienia i wyjaśnienia. | |
MBM_2A_UM/07-4_U03 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | 2,0 | Student nie oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. |
3,0 | Student oszacuje wpływ tylko postawowych czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych (wybranego) wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | |
3,5 | Student z drobnymi uchybieniami oszacuje wpływ czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | |
4,0 | Student oszacuje wpływ czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | |
4,5 | Student oszacuje wpływ czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | |
5,0 | Student oszacuje wyczerpująco wpływ czynników na przebieg i wyniki pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części, podając uzasadnienia i wyjaśnienia | |
MBM_2A_UM/07-4_U04 Zaproponuje sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | 2,0 | Student nie umie zaproponować żadnego sposobu realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. |
3,0 | Student umie tylko wybiórczo zaproponować sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | |
3,5 | Student umie zaproponować sposób realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części. | |
4,0 | Student umie zaproponować różne sposóby realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części | |
4,5 | Student umie zaproponować z uzasadnieniem różne sposóby realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części | |
5,0 | Student umie zaproponować, z wyczerpujący uzasadnieniem, różne sposóby realizacji pomiarów współrzędnościowych wskazanego pomiaru; wymiaru, zarysu, położenia i SGP dowolnej części |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_2A_UM/07-4_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. | 2,0 | Nie oceni relacji między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. |
3,0 | Tylko w pojedynczych elementach oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. | |
3,5 | W kilku elementach oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. | |
4,0 | Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. | |
4,5 | Oceni podajac szersze relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. | |
5,0 | W pełni oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich pomiaru. | |
MBM_2A_UM/07-4_K02 Rozumie wagę i uwarunkowania pomiarów współrzednościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | 2,0 | Nie rozumie wagi i uwarunkowań pomiarów współrzędnościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym |
3,0 | W drobnych elementach rozumie wagę i uwarunkowania pomiarów współrzednościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | |
3,5 | W najważniejszych aspektach rozumie wagę i uwarunkowania pomiarów współrzednościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | |
4,0 | Rozumie wagę i uwarunkowania pomiarów współrzednościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | |
4,5 | W pełni rozumie wagę i uwarunkowania pomiarów współrzednościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | |
5,0 | W pełni rozumie wagę i uwarunkowania pomiarów współrzednościowych w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym.Szeroko uzasadnia problem | |
MBM_2A_UM/07-4_K03 Zastosuje i oceni wymagania procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym | 2,0 | Nie zastosuje i nie oceni wymagan procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym |
3,0 | W pojedynczych obszarach zastosuje i oceni wymagania procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym | |
3,5 | W kilku obszarch zastosuje i oceni wymagania procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym | |
4,0 | W najważniejszych obszarach zastosuje i oceni wymagania procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym | |
4,5 | W najważniejszyzch obszarach zastosuje i oceni wymagania procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym Poda szerokie uzasadnienie | |
5,0 | W pełni zastosuje i oceni wymagania procesu pomiaru współrzędnościowego dla sprawdzenia i oceny dowolnych wyrobów w przemysle maszynowym. Poda szerokie uzasadnienie |
Literatura podstawowa
- M. Wieczorowski, Wykorzystanie analizy topograficznej w pomiarach nierówności powierzchni, Wyd. Politechniki Poznańskiej, 2009, 1
- Ratajczyk E., Współrzędnościowa Techniak pomiarowa, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Nowicki B., Struktura geometryczna Chropowatść i falistość, WNT, Warszawa, 1991
- Wieczorowski M., Cellary A., Hajda J.:, Przewodnik po pomiarach nierówności powierzchni czyli chropowatości i nie tylko”, Zakład Poligraficzno Wydawniczy M-druk, Poznań, 2003
Literatura dodatkowa
- Oczoś K., liubimow V., Struktura geometryczna powierzchni, Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2003
- Oczoś K., liubimow V., Struktura geometryczna powierzchni, Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2003
- Thomas T. R.:, „Rough Surfaces”, Internal College Press, London, 1999, Second Edition
- Thomas T. R.:, „Rough Surfaces”, Internal College Press, London, 1999, Second Edition