Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,10,25zaliczenie
projektyP5 15 1,70,33zaliczenie
wykładyW5 20 2,20,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw grafiki inżynierskiej i technik wytwarzania.
W-2Podstawy metrologii technicznej i obróbki ubytkowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania procesów technologicznych.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych maszyn.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń.2
T-L-2Badanie dokładności ustalania przedmiotów.2
T-L-3Nastawianie układów OUPN brabiarek.2
T-L-4Badanie pracochłonności i normowanie czasu pracy wybranych operacji technologicznych.2
T-L-5Technologia nagniatania.2
10
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
T-P-2Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności.13
15
wykłady
T-W-1Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji.2
T-W-2Proces technologiczny i jego elementy składowe: operacje, zabiegi, pozycje.2
T-W-3Program produkcyjny: produkcja jednostkowa, seryjna, masowa. Struktura procesu produkcyjnego: technologiczna, przedmiotowa, mieszana, technologia grupowa, klasyfikacja części, typizacja procesów technologicznych.2
T-W-4Technologiczność konstrukcji maszyn. Metodyka projektowania procesu technologicznego.1
T-W-5Rodzaje półfabrykatów. Naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału.2
T-W-6Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki.3
T-W-7Bazy. Zasady ustalania przedmiotów.3
T-W-8Normowanie czasu pracy1
T-W-9Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn.2
T-W-10Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Metody zamienności części. Formy organizacyjne montażu. Technologia montażu typowych połączeń mechanicznych2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.5
33
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Realizacja projektu28
A-P-3Konsultacje projektu9
52
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu4
A-W-4Udział w egzaminie3
67

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonywanego dla wskazanego przedmiotu.
M-3Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej obejmujące tematykę ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny obejmujący zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C16_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn i montażu oraz projektowania operacji technologicznych.
MBM_1A_W11, MBM_1A_W07C-1T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C16_U01
Student ma umiejętność opracowania procesów technologicznych z wykorzystaniem systemów CAx.
MBM_1A_U17C-2T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-P-2, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-5M-2, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C16_K01
Rozumie związek postępu technologii z koniecznością ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Ma świadomość wpływu technologii i działalności inżynierskiej na otoczenie ludzkie i równowagę w środowisku naturalnym.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K02C-2T-P-2, T-W-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C16_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn i montażu oraz projektowania operacji technologicznych.
2,0Student nie potrafi podać podstawowych zasad projektowania procesu wytwarzania.
3,0Student poprawnie opisuje podstawowe zasady projektowania procesu.
3,5Student potrafi scharakteryzować poprawnie przedstawione na zajęciach zasady projektowania procesów.
4,0Student nie tylko potrafi scharakteryzować zasady projektowania procesów ale również potrafi je uzasadnić.
4,5Student potrafi efektywnie analizować zaproponowane rozwiązanie procesów wytwarzania
5,0Student potrafi efektywnie analizowac i dyskutować o wariantowości prosesów wytwarzania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C16_U01
Student ma umiejętność opracowania procesów technologicznych z wykorzystaniem systemów CAx.
2,0Student zaprojektował proces technologiczny niewłaściwej strukturze operacji, niedokładnie ocenił technologiczność lub nie opracował kart instrukcyjnych dla podstawowych operacji.
3,0Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji.
3,5Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania.
4,0Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabtykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania oraz określił parametry procesu.
4,5Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości.
5,0Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. Określił normę czasu dla poszczególnych operacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C16_K01
Rozumie związek postępu technologii z koniecznością ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Ma świadomość wpływu technologii i działalności inżynierskiej na otoczenie ludzkie i równowagę w środowisku naturalnym.
2,0Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w dyskusji opracowywanym projektem.
3,5
4,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywność w prezentacji opracowywanego projektu
4,5
5,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie prezentuje swój projekt, potrafi uzasadnić proponowane rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
  2. Feld M., Technologia budowy maszyn, WNT, Warszawa, 2000
  3. Choroszy B, Technologia maszyn, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
  4. Kapiński S., Skawiński P., Sobieszczański J., Sobolewski J., Projektowanie technologii maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń.2
T-L-2Badanie dokładności ustalania przedmiotów.2
T-L-3Nastawianie układów OUPN brabiarek.2
T-L-4Badanie pracochłonności i normowanie czasu pracy wybranych operacji technologicznych.2
T-L-5Technologia nagniatania.2
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu2
T-P-2Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności.13
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji.2
T-W-2Proces technologiczny i jego elementy składowe: operacje, zabiegi, pozycje.2
T-W-3Program produkcyjny: produkcja jednostkowa, seryjna, masowa. Struktura procesu produkcyjnego: technologiczna, przedmiotowa, mieszana, technologia grupowa, klasyfikacja części, typizacja procesów technologicznych.2
T-W-4Technologiczność konstrukcji maszyn. Metodyka projektowania procesu technologicznego.1
T-W-5Rodzaje półfabrykatów. Naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału.2
T-W-6Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki.3
T-W-7Bazy. Zasady ustalania przedmiotów.3
T-W-8Normowanie czasu pracy1
T-W-9Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn.2
T-W-10Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Metody zamienności części. Formy organizacyjne montażu. Technologia montażu typowych połączeń mechanicznych2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.8
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.5
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Realizacja projektu28
A-P-3Konsultacje projektu9
52
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu30
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu4
A-W-4Udział w egzaminie3
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C16_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn i montażu oraz projektowania operacji technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W11zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn, analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych na obrabiarki konwencjonalne i CNC, - projektowania systemów obróbkowych, - projektowania operacji obróbki cieplnej i powierzchniowej oraz podstawowych technologii spajania, - technik regeneracji zużytych elementów maszyn oraz prowadzenia remontów maszyn
MBM_1A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów kształtowania części maszyn i montażu maszyn o średnim stopniu złożoności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania procesów technologicznych.
Treści programoweT-P-2Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności.
T-W-1Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji.
T-W-2Proces technologiczny i jego elementy składowe: operacje, zabiegi, pozycje.
T-W-9Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn.
T-W-7Bazy. Zasady ustalania przedmiotów.
T-W-6Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki.
T-W-10Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Metody zamienności części. Formy organizacyjne montażu. Technologia montażu typowych połączeń mechanicznych
T-W-3Program produkcyjny: produkcja jednostkowa, seryjna, masowa. Struktura procesu produkcyjnego: technologiczna, przedmiotowa, mieszana, technologia grupowa, klasyfikacja części, typizacja procesów technologicznych.
T-W-4Technologiczność konstrukcji maszyn. Metodyka projektowania procesu technologicznego.
T-W-5Rodzaje półfabrykatów. Naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonywanego dla wskazanego przedmiotu.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny obejmujący zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać podstawowych zasad projektowania procesu wytwarzania.
3,0Student poprawnie opisuje podstawowe zasady projektowania procesu.
3,5Student potrafi scharakteryzować poprawnie przedstawione na zajęciach zasady projektowania procesów.
4,0Student nie tylko potrafi scharakteryzować zasady projektowania procesów ale również potrafi je uzasadnić.
4,5Student potrafi efektywnie analizować zaproponowane rozwiązanie procesów wytwarzania
5,0Student potrafi efektywnie analizowac i dyskutować o wariantowości prosesów wytwarzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C16_U01Student ma umiejętność opracowania procesów technologicznych z wykorzystaniem systemów CAx.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U17potrafi - zgodnie ze specyfikacją - zaprojektować oraz nadzorować wykonanie prostych urządzeń, opracować proces technologiczny, używając właściwych metod i technik wspomagania komputerowego CAx
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych maszyn.
Treści programoweT-L-4Badanie pracochłonności i normowanie czasu pracy wybranych operacji technologicznych.
T-L-3Nastawianie układów OUPN brabiarek.
T-L-2Badanie dokładności ustalania przedmiotów.
T-L-5Technologia nagniatania.
T-P-2Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności.
T-W-9Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn.
T-W-7Bazy. Zasady ustalania przedmiotów.
T-W-6Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki.
T-W-10Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Metody zamienności części. Formy organizacyjne montażu. Technologia montażu typowych połączeń mechanicznych
T-W-4Technologiczność konstrukcji maszyn. Metodyka projektowania procesu technologicznego.
T-W-5Rodzaje półfabrykatów. Naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału.
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonywanego dla wskazanego przedmiotu.
M-3Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej obejmujące tematykę ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zaprojektował proces technologiczny niewłaściwej strukturze operacji, niedokładnie ocenił technologiczność lub nie opracował kart instrukcyjnych dla podstawowych operacji.
3,0Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji.
3,5Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania.
4,0Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabtykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania oraz określił parametry procesu.
4,5Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości.
5,0Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. Określił normę czasu dla poszczególnych operacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C16_K01Rozumie związek postępu technologii z koniecznością ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Ma świadomość wpływu technologii i działalności inżynierskiej na otoczenie ludzkie i równowagę w środowisku naturalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych maszyn.
Treści programoweT-P-2Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności.
T-W-6Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki.
Metody nauczaniaM-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonywanego dla wskazanego przedmiotu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w dyskusji opracowywanym projektem.
3,5
4,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywność w prezentacji opracowywanego projektu
4,5
5,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie prezentuje swój projekt, potrafi uzasadnić proponowane rozwiązania.