Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 8

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawy termodynamiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi układami oraz urządzeniami energetycznymi.
C-2Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń podstawowych układów i urządzeń energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dotyczące wyznaczania podstawowych parametrów pracy układów i urządzeń energetycznych (sprawność układu, sprawności poszczególnych urządzeń, moc itp.).9
T-A-2Kolokwium - (trzy wybrane zadania z przerobionego materiału)1
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).14
T-W-2Pisemne zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym2
A-A-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury24
A-A-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia)24
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury20
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia23
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Dwa pisemne zaliczenia podsumowujące zdobytą wiedzę - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru
S-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C33-7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń.
MBM_1A_W09, MBM_1A_W04C-1T-W-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C33-7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.
MBM_1A_U13C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C33-7_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń.
2,0Student nie jest w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowych układów i urządzeń energetycznych
3,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne
3,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne oraz pobieżnie zna zasadę działania tych urządzeń
4,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz popełnia niewielkie błędy przy opisywaniu zasad działania tych urządzeń
4,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz dobrze zna zasadę działania tych urzadzeń
5,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować układy i urządzenia energetyczne oraz bardzo dobrze zna zasadę działania tych urządzeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C33-7_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.
2,0Student nie umie określać funkcji jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz nie potrafi wykonywać podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych
3,0Student słabo określa funkcje pełnione tylko przez niektóre urządzenia w układzie energetycznym. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia znaczące błędy.
3,5Student słabo określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia błędy.
4,0Student dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele błędów.
4,5Student dobrze określa funkcje większości urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele małoistotnych błędów.
5,0Student bardzo dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Poprawnie wykonuje podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.

Literatura podstawowa

  1. Damazy Laudyn, Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk, Elektrownie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Szargut J., Termodynamika techniczna, PWN, Warszawa, 2005
  3. Tadeusz Chmielniak, Technologie energetyczne, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008
  4. Janusz Kotowicz., Elektrownie gazowo-parowe, Wydawnictwo Kaprint, Lublin, 2008
  5. Staniszewski B., Termodynamika. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa, 2011
  6. Andrzej Ziębik, Systemy energetyczne, Politechnika Śląska, Gliwice, 1989
  7. Andrzej Ziębik, Przykłady obliczeniowe z systemów energetycznych, Politechnika Śląska, Gliwice, 1990
  8. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Maciej Pawlik, Franciszek Strzelczyk., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2009
  2. Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe : efektywność energetyczna i ekonomiczna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2011
  3. Jerzy Kubowski, Nowoczesne elektrownie jądrowe : fizyka, budowa, technologia, bezpieczeństwo, ekologia, koszty, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
  4. Franciszek Wolańczyk, Elektrownie wiatrowe, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009
  5. Zbysław Pluta, Słoneczne instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2003
  6. Jan Szargut, Andrzej Ziębik, Podstawy energetyki cieplnej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  7. Witold M. Lewandowski., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dotyczące wyznaczania podstawowych parametrów pracy układów i urządzeń energetycznych (sprawność układu, sprawności poszczególnych urządzeń, moc itp.).9
T-A-2Kolokwium - (trzy wybrane zadania z przerobionego materiału)1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).14
T-W-2Pisemne zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje z prowadzącym2
A-A-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury24
A-A-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia)24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym2
A-W-3Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury20
A-W-4Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia23
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C33-7_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowe układy i urządzenia energetyczne oraz wyjaśniać zasadę działania tych urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W09ma podstawowa wiedzę i zna trendy rozwojowych w obszarach: konstrukcji maszyn, technologii, eksploatacji maszyn, energetyki oraz zarządzania
MBM_1A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku MiBM takich jak: konstrukcja maszyn, techniki wytwarzania, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi układami oraz urządzeniami energetycznymi.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)
S-1Ocena podsumowująca: Dwa pisemne zaliczenia podsumowujące zdobytą wiedzę - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymieniać i scharakteryzować podstawowych układów i urządzeń energetycznych
3,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne
3,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować niektóre układy i urządzenia energetyczne oraz pobieżnie zna zasadę działania tych urządzeń
4,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz popełnia niewielkie błędy przy opisywaniu zasad działania tych urządzeń
4,5Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować większość układów i urządzeń energetycznych oraz dobrze zna zasadę działania tych urzadzeń
5,0Student jest w stanie wymieniać i scharakteryzować układy i urządzenia energetyczne oraz bardzo dobrze zna zasadę działania tych urządzeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C33-7_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć określić funkcje jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz powinien umieć wykonywać podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić w zakresie inżynierii mechanicznej istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności maszyny, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodyką obliczeń podstawowych układów i urządzeń energetycznych.
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi układami oraz urządzeniami energetycznymi.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Podstawy teoretyczne konwersji i transformacji energii w układach i urządzeniach energetycznych. Woda jako nośnik energii w układach energetycznych. Urządzenia pomocnicze konwencjonalnych siłowni parowych: kotły energetyczne, turbiny, generatory, skraplacze oraz pozostałe urządzenia pomocnicze: -urządzenia zapatrzenia siłowni w paliwo (transport paliwa do elektrowni), -urządzenia systemu nawęglania (urządzenia rozładunkowe – wywrotnice, zwałowarki, ładowarko-zwałowarki, przenośniki, wagi automatyczne, separatory, kruszarki, młyny węglowe wolno i szybkobieżne, przykładowe schematy układów nawęglania), -urządzenia przygotowania wody kotłowej (filtry, odgazowywacze itp.), -urządzenia układu odpylania spalin (filtry, elektrofiltry, cyklony, multicyklony itp.), -urządzenia systemu odpopielania i odżużlania, -urządzenia systemów chłodzenia skraplaczy (systemy otwarte i zamknięte), -urządzenia pozostałe: wymienniki ciepła (regeneracyjne, mieszalnikowe itp.), podgrzewacze powietrza, pompy, wentylatory (nadmuchowe, ciągu), systemy chłodzenia generatorów, stacje redukcyjno-schładzające itp. Energetyczne systemy gazowe (turbiny gazowe).
T-A-1Przykłady obliczeniowe dotyczące wyznaczania podstawowych parametrów pracy układów i urządzeń energetycznych (sprawność układu, sprawności poszczególnych urządzeń, moc itp.).
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy)
S-1Ocena podsumowująca: Dwa pisemne zaliczenia podsumowujące zdobytą wiedzę - 1. kolokwium w połowie semestru, 2 kolokwium na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określać funkcji jakie spełniają poszczególne urządzenia w układzie energetycznym oraz nie potrafi wykonywać podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych
3,0Student słabo określa funkcje pełnione tylko przez niektóre urządzenia w układzie energetycznym. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia znaczące błędy.
3,5Student słabo określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia błędy.
4,0Student dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele błędów.
4,5Student dobrze określa funkcje większości urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Przy wykonywaniu podstawowych obliczeń układów i urządzeń energetycznych popełnia niewiele małoistotnych błędów.
5,0Student bardzo dobrze określa funkcje urządzeń wchodzących w skład układu energetycznego. Poprawnie wykonuje podstawowe obliczenia układów i urządzeń energetycznych.