Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania systemów obróbkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy projektowania systemów obróbkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 10 1,60,50zaliczenie
wykładyW7 15 2,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Techniki wytwarzania. Obróbka ubytkowa. Maszyny technologiczne. Podstawy technologii maszyn.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodyką projektowania systemów obróbkowych.
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności projektowania gniazda obróbkowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.1
T-P-2Opracowanie projektu gniazda obróbkowego do obróbki asortymentu przedmiotów technologicznie podobnych.9
10
wykłady
T-W-1Zadania i rola technicznego przygotowania produkcji.1
T-W-2Automatyzacja, elastyczność i integracja systemów obróbkowych.1
T-W-3Struktury systemów obróbkowych: liniowe, skoncentrowane, gniazdowe.1
T-W-4Podsystemy funkcjonalne systemów obróbkowych.1
T-W-5Typizacja procesów technologicznych i metoda obróbki grupowej.1
T-W-6Elementy organizacyjnego przygotowania produkcji. Planowanie i harmonogramowanie dyskretnych procesów wytwarzania.1
T-W-7Sterowanie wytwarzaniem w systemach obróbkowych.1
T-W-8Metodyka projektowania systemów obróbkowych.2
T-W-9Projektowanie procesu typowego i indywidualnych procesów technologicznych.1
T-W-10Obliczanie norm czasu wykonania operacji i pracochłonności procesów technologicznych.2
T-W-11Dobór podsystemów składowych systemu obróbkowego: technologicznego, manipulacji, magazynowania i transportu.1
T-W-12Komputerowe sposoby wspomagania projektowania, konfiguracji i rozmieszczenia podsystemów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Realizacja projektu.35
A-P-3Konsultacje projektu.3
48
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładzie i przygotowanie do zaliczenia.52
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu.3
A-W-4Udział w zaliczeniu.2
72

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanych przedmiotów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta
S-3Ocena podsumowująca: Zal;iczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C32-2_W01
Student potrafi opisać zasady i uwarunkowania projektowania systemów obróbkowych.
MBM_1A_W11C-1T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-3, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C32-2_U01
Student ma umiejętność zaprojektowania gniazda obróbkowego przedmiotowego.
MBM_1A_U14, MBM_1A_U15, MBM_1A_U16C-2T-P-2, T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C32-2_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie wykorzystania różnych technik wytwarzania w procesach technologicznych. Potrafi zaplanować realizację projektu w określonym czasie.
MBM_1A_K04, MBM_1A_K01C-1, C-2T-P-2, T-W-1, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C32-2_W01
Student potrafi opisać zasady i uwarunkowania projektowania systemów obróbkowych.
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach.
3,0Podstawowa wiedza o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych.
3,5
4,0Ugruntowana wiedza o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych, doborze elementów składowych systemu obróbkowego.
4,5
5,0Wiedza syntetyczna o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych, doborze elementów składowych systemu obróbkowego, organizacji i konfiguracji podsystemów systemu obrobkowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C32-2_U01
Student ma umiejętność zaprojektowania gniazda obróbkowego przedmiotowego.
2,0Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy przedstawionej na wykładach.
3,0Podstawowe umiejętności opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania.
3,5
4,0Ugruntowane umiejętności opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania.
4,5
5,0Umięjętność syntetyzowania w zakresie opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania z jednoczesnym uzasadnieniem proponowanego wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C32-2_K01
Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie wykorzystania różnych technik wytwarzania w procesach technologicznych. Potrafi zaplanować realizację projektu w określonym czasie.
2,0Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie przy dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami.
3,5
4,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywność w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami.
4,5
5,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami proponując nowe rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
  2. Szwabowski J., Elementy technicznego przygotowania produkcji., WUPS, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania., WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.1
T-P-2Opracowanie projektu gniazda obróbkowego do obróbki asortymentu przedmiotów technologicznie podobnych.9
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zadania i rola technicznego przygotowania produkcji.1
T-W-2Automatyzacja, elastyczność i integracja systemów obróbkowych.1
T-W-3Struktury systemów obróbkowych: liniowe, skoncentrowane, gniazdowe.1
T-W-4Podsystemy funkcjonalne systemów obróbkowych.1
T-W-5Typizacja procesów technologicznych i metoda obróbki grupowej.1
T-W-6Elementy organizacyjnego przygotowania produkcji. Planowanie i harmonogramowanie dyskretnych procesów wytwarzania.1
T-W-7Sterowanie wytwarzaniem w systemach obróbkowych.1
T-W-8Metodyka projektowania systemów obróbkowych.2
T-W-9Projektowanie procesu typowego i indywidualnych procesów technologicznych.1
T-W-10Obliczanie norm czasu wykonania operacji i pracochłonności procesów technologicznych.2
T-W-11Dobór podsystemów składowych systemu obróbkowego: technologicznego, manipulacji, magazynowania i transportu.1
T-W-12Komputerowe sposoby wspomagania projektowania, konfiguracji i rozmieszczenia podsystemów.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Realizacja projektu.35
A-P-3Konsultacje projektu.3
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładzie i przygotowanie do zaliczenia.52
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu.3
A-W-4Udział w zaliczeniu.2
72
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C32-2_W01Student potrafi opisać zasady i uwarunkowania projektowania systemów obróbkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W11zna podstawowe metody i techniki: - konstruowania elementów maszyn i urządzeń w środowisku systemów CAx, - pomiarów części maszyn, analizy wymiarowej, - projektowania procesów technologicznych na obrabiarki konwencjonalne i CNC, - projektowania systemów obróbkowych, - projektowania operacji obróbki cieplnej i powierzchniowej oraz podstawowych technologii spajania, - technik regeneracji zużytych elementów maszyn oraz prowadzenia remontów maszyn
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką projektowania systemów obróbkowych.
Treści programoweT-W-7Sterowanie wytwarzaniem w systemach obróbkowych.
T-W-4Podsystemy funkcjonalne systemów obróbkowych.
T-W-6Elementy organizacyjnego przygotowania produkcji. Planowanie i harmonogramowanie dyskretnych procesów wytwarzania.
T-W-11Dobór podsystemów składowych systemu obróbkowego: technologicznego, manipulacji, magazynowania i transportu.
T-W-1Zadania i rola technicznego przygotowania produkcji.
T-W-2Automatyzacja, elastyczność i integracja systemów obróbkowych.
T-W-9Projektowanie procesu typowego i indywidualnych procesów technologicznych.
T-W-8Metodyka projektowania systemów obróbkowych.
T-W-10Obliczanie norm czasu wykonania operacji i pracochłonności procesów technologicznych.
T-W-12Komputerowe sposoby wspomagania projektowania, konfiguracji i rozmieszczenia podsystemów.
T-W-3Struktury systemów obróbkowych: liniowe, skoncentrowane, gniazdowe.
T-W-5Typizacja procesów technologicznych i metoda obróbki grupowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zal;iczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach.
3,0Podstawowa wiedza o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych.
3,5
4,0Ugruntowana wiedza o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych, doborze elementów składowych systemu obróbkowego.
4,5
5,0Wiedza syntetyczna o technologicznym przygotowaniu produkcji, rodzajach systemów obróbkowych, sterowaniu wytwarzaniem w systemach obróbkowych, metodyce projektowania systemów obróbkowych, doborze elementów składowych systemu obróbkowego, organizacji i konfiguracji podsystemów systemu obrobkowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C32-2_U01Student ma umiejętność zaprojektowania gniazda obróbkowego przedmiotowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U14potrafi określić warunki pracy projektowanych elementów maszyn i urządzeń oraz formułować wymagania jakie muszą spełnić projektowane elementy
MBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
MBM_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym w zakresie właściwym dla inżynierii mechanicznej oraz wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności projektowania gniazda obróbkowego.
Treści programoweT-P-2Opracowanie projektu gniazda obróbkowego do obróbki asortymentu przedmiotów technologicznie podobnych.
T-W-4Podsystemy funkcjonalne systemów obróbkowych.
T-W-11Dobór podsystemów składowych systemu obróbkowego: technologicznego, manipulacji, magazynowania i transportu.
T-W-9Projektowanie procesu typowego i indywidualnych procesów technologicznych.
T-W-8Metodyka projektowania systemów obróbkowych.
T-W-10Obliczanie norm czasu wykonania operacji i pracochłonności procesów technologicznych.
T-W-3Struktury systemów obróbkowych: liniowe, skoncentrowane, gniazdowe.
T-W-5Typizacja procesów technologicznych i metoda obróbki grupowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonanego dla wskazanych przedmiotów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowych umiejętności wynikających z wiedzy przedstawionej na wykładach.
3,0Podstawowe umiejętności opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania.
3,5
4,0Ugruntowane umiejętności opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania.
4,5
5,0Umięjętność syntetyzowania w zakresie opracowania procesu technologicznego typowego, obliczania parametrów organizacyjnych systemu obróbkowego i doboru urządzeń technologicznych, manipulacyjnych, transportu i magazynowania z jednoczesnym uzasadnieniem proponowanego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_1A_C32-2_K01Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie wykorzystania różnych technik wytwarzania w procesach technologicznych. Potrafi zaplanować realizację projektu w określonym czasie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
MBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodyką projektowania systemów obróbkowych.
C-2Ukształtowanie praktycznych umiejętności projektowania gniazda obróbkowego.
Treści programoweT-P-2Opracowanie projektu gniazda obróbkowego do obróbki asortymentu przedmiotów technologicznie podobnych.
T-W-1Zadania i rola technicznego przygotowania produkcji.
T-W-8Metodyka projektowania systemów obróbkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć.
3,0Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie przy dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami.
3,5
4,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywność w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami.
4,5
5,0Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami proponując nowe rozwiązania.