Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki i robotyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy automatyki i robotyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania |
W-2 | Znajomość algebry i analizy matematycznej w stopniu podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji. |
C-2 | Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji. |
C-4 | Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej. |
C-5 | Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad BHP, zapoznanie studentów z planem zajęć i wymaganiami. | 1 |
T-L-2 | Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM) | 1 |
T-L-3 | Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125. | 2 |
T-L-4 | Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie. | 2 |
T-L-5 | Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line | 2 |
T-L-6 | Analiza stabilności i jakości układu regulacji przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink 2 | 2 |
T-L-7 | Synteza układów automatyki cyfrowej przeprowadzona w programie Multisim 11. | 2 |
T-L-8 | Analiza i badanie funkcji logicznych zaimplementowanych w sterowniku PLC. | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie końcowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji. | 2 |
T-W-2 | Metody opisu podstawowych elementów automatyki. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa. | 2 |
T-W-3 | Badanie stabilności i jakości regulacji. Kryterium stabilności Hurwitza i Nyquista. | 1 |
T-W-4 | Podział regulatorów. | 1 |
T-W-5 | Przewidywanie przyszłych stanów i procesów w automatyce. | 1 |
T-W-6 | Układy automatyki cyfrowej. Elementy logiczne. Cyfrowe bloki funkcjonalne. Projektowanie układów przełączających. Projektowanie układów cyfrowych - przykłady. | 3 |
T-W-7 | Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterownia). | 2 |
T-W-8 | Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe. | 2 |
T-W-9 | Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy. | 2 |
T-W-10 | Chwytaki i ich zastosowania. | 2 |
T-W-11 | Podstawy programowania robotów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji. | 12 |
A-L-2 | Opracowanie indywidualnych (lub grupowych) sprawozdań laboratoryjnych. | 18 |
A-L-3 | Omówienie i ocena sprawozdań. | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia czwiczeń laboratoryjnych | 11 |
A-L-5 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego. | 18 |
A-W-3 | Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć. | 38 |
86 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów. |
M-2 | Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C21_W01 Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC. | MBM_1A_W01 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
MBM_1A_C21_W02 Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych. | MBM_1A_W03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-8, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C21_U01 Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki. | MBM_1A_U09, MBM_1A_U05, MBM_1A_U04, MBM_1A_U15 | — | — | C-3, C-2, C-4, C-5 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C21_K01 Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K02 | — | — | C-3, C-1 | T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C21_W01 Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna główne zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna podstway budowy, zasady działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania. | |
3,5 | Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania. | |
4,0 | Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania. | |
4,5 | Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Ich budowy i charakterystyki. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania. | |
5,0 | Zna rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC, ich budowy i charakterystyki oraz możliwości wykorzystania. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania. | |
MBM_1A_C21_W02 Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0. |
3,0 | Zna podstawowe rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna podstawy budowy chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line. | |
3,5 | Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line. | |
4,0 | Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line. | |
4,5 | Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line. | |
5,0 | Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C21_U01 Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki. | 2,0 | Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. Omówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują). | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują). | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać wskazane zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C21_K01 Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby. | 2,0 | NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0 |
3,0 | Student zna rolę automatyki i robotyki w przemyśle. | |
3,5 | Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student ma świadomość roli automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych. | |
4,5 | Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość wpływu automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych oraz wytwarzanych w wtych procesach wyrobów. |
Literatura podstawowa
- Kowal J., Podstawy automatyki, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2004
- Mikulski J., Podstawy automatyki - liniowe układy regulacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
- Honczarenko J., Roboty przemysłowe. Budowa i zastosowanie., WNT, Warszawa, 2004
- Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007, 978-83-7143-335-1
Literatura dodatkowa
- Morecki A., Knapczyk J., Kędzior K., Teoria mechanizmów i manipulatorów., WNT, Warszawa, 2001
- Bodo H., Gerth W., Popp K., Mechatronika - komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001
- Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC., Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998
- Misiurewicz P., Układy automatyki cyfrowej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987, 83-02-01230-0