Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Spajanie i cięcie termiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Spajanie i cięcie termiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy nauki o materiałach, fizyki i elektrotechniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość technik spajania i cięcia materiałów z tworzyw konstrukcyjnych |
C-2 | Umiejętność doboru i projektowania prostych technologii spajania dla zadanych warunków eksploatacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Spawanie metodą MMA | 2 |
T-L-2 | Spawanie metodą GMA | 2 |
T-L-3 | Spawanie i cięcie termiczne tlenowe | 2 |
T-L-4 | Spawanie metodą SAW | 2 |
T-L-5 | Lutowanie miękkie i twarde, zgrzewanie oporowe, spawanie matodą GTA | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy spjania - klasyfikacja, terminologia, podastawowe informacje | 2 |
T-W-2 | Kontrola połączeń spajanych, systemy jakości | 2 |
T-W-3 | Podstawy metalurgii i materiałoznawstwa spawalniczego - spajalność metali | 2 |
T-W-4 | Urządzenia i sprzęt spawalniczy | 2 |
T-W-5 | Teachniki spajania w róznych gałęziach przemysłu: projektowanie połączeń spawanych, spawanie MMA, SAW, GMA, GTA, spawanie i cięcie płomieniowe, elektronowe i laserowe | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z odbytych zajęć | 13 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 12 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do kolokwiów | 19 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 20 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Pokaz |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia sprawdzające, sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowa na koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C17_W01 Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi | MBM_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C17_U01 Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację | MBM_1A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C17_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | MBM_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C17_W01 Zna podstawowe metody i techniki spajania i regeneracji zużytych elementów matodami spawalniczymi | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod, technik i technologii spajania i cięcia termicznego |
3,0 | Student charakteryzuje schematycznie i w sposób podstawowy informacje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania | |
4,5 | Student zna podstawowe metody, techniki i technologie spajania, potrafi umiejętnie wybrać alternatywne techniki spajania | |
5,0 | Sudent zna i potrafi wykorzystywać podstawowe techniki, metody i technologie spajania omówione w trakcie zajęć, zna wpływ procesów spajania na kształtowanie postaci, struktury i właściwości produktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C17_U01 Potrafi opracować procesy technologiczne spajania i nadzorować jego realizację | 2,0 | Student nie potrafi opracowywać i nadzorować procesów spajania |
3,0 | Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania bez efektywnej analizy problemu | |
3,5 | Student ma umiejętność opracowywania technologii spajania z efektywną analizą problemu | |
4,0 | Student ma umiejętność efektywnej prezentacji wyników, ich analizy oraz prowadzi dyskusję o osiągniętych wynikach | |
4,5 | Student ma umiejętność prezentowania, analizy, dyskusji oraz oszacowania błędu | |
5,0 | Student ma umiejętność prezentowania, analizy, prowadzenia dyskusji o osiągniętych wynikach oraz potrafi przedstawić modyfikację uyskiwanych rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C17_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nieaktywny, nie współpracujący z grupą i prowadzącym zajęcia, nie posiadający podstawowych kompetencji potrzebnych do realizacji przedmiotu |
3,0 | Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencję z zakresu przedmiotu, przeprowadzi podstawową analizę badanych problemów | |
4,5 | Student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z zakresu przedmiotu, współprasuje z grupą i prowadzącym zajęcia, potrafi przeprowadzić średnio trudną analizę zadawanych problemów | |
5,0 | Student aktywny, kreatywny, współpracuje z grupą i prowadzącym zajęcia, ma wysokie kompetencję społeczne i personalne, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę i umiejętności, przedsiębiorczy |
Literatura podstawowa
- Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 1999
- Nowacki J., Chudziński M., Zmitrowicz P., Lutowanie w budowie maszyn, WNT, Warszawa, 2007
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Pilarczyka, Poradnik inżyniera - Spawalnictwo t. 1 i 2, WNT, Warszawa, 2003