Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Fizyka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Nikos Guskos <Nikos.Guskos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej |
W-2 | Student zna podstawy matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki właściwej dla studiowania na kierunku i przydatnej w praktyce |
C-2 | Rozwiniecie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów i zadań z fizyki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki | 2 |
T-A-2 | Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu postepowego | 4 |
T-A-3 | Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki ruchu obrotowego | 2 |
T-A-4 | Rozwiązywanie zadań z zakresu zasad zachowania energii, pędu i momentu pędu | 4 |
T-A-5 | Rozwiązywanie zadań z zakresu drgania harmoniczne | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy matematyki w fizyce: podstawy rachunku wektorowego, podstawy analizy matematycznej | 2 |
T-W-2 | Kinematyka ruchu postepowego oraz obrotowego | 3 |
T-W-3 | Zasady dynamiki dla ruchu postepowego. Statyka. Zjawisko tarcia | 3 |
T-W-4 | Zasady dynamiki dla ruchu obrotowego | 2 |
T-W-5 | Zasady zachowania w fizyce. Pojęcia energii, pracy, pędu, momentu pędu | 3 |
T-W-6 | Ruch drgający harmoniczny, tłumiony, wymuszony. Zjawisko rezonansu | 3 |
T-W-7 | Podstawowe pojęcia termodynamiki: teoria kinetyczno-molekularna, zasada ekwipartycji energii, procesy termodynamiczne | 3 |
T-W-8 | Podstawy elektrostatyki | 3 |
T-W-9 | Prawa przepływu prądu elektrycznego | 3 |
T-W-10 | Pole magnetyczne, | 3 |
T-W-11 | Zjawisko indukcji elektromagnetycznej | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | rozwiązywanie zadań w domu | 10 |
A-A-3 | przygotowanie się do sprawdzianów | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłąd z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Demonstracje eksperymentów fizycznych |
M-3 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Srawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B05_W01 Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki obejmującą kinematykę, mechanikę klasyczną, termodynamikę i naukę o elektryczności. Potrafi rozpoznać przy opisie zjawisk prawa fizyki, które do nich się odnoszą | MBM_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B05_U01 Student na podstawie swojej wiedzy z zakresy fizyki potrafi rozwiązywać proste zadania z fizyki | MBM_1A_U09 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B05_K01 Student zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | MBM_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B05_W01 Student ma wiedzę z wybranych działów fizyki obejmującą kinematykę, mechanikę klasyczną, termodynamikę i naukę o elektryczności. Potrafi rozpoznać przy opisie zjawisk prawa fizyki, które do nich się odnoszą | 2,0 | Student nie opanował materiału z zakresu podstaw fizyki |
3,0 | Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 50 do 60% maksymalnej ilości punktów na egzaminie | |
3,5 | Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 60 do 70% maksymalnej ilości punktów na egzaminie | |
4,0 | Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 70 do 80% maksymalnej ilości punktów na egzaminie | |
4,5 | Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał 80 do 90% maksymalnej ilości punktów na egzaminie | |
5,0 | Student opanował materiał z zakresu podstaw fizyk i uzyskał powyżej 90% maksymalnej ilości punktów na egzaminie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B05_U01 Student na podstawie swojej wiedzy z zakresy fizyki potrafi rozwiązywać proste zadania z fizyki | 2,0 | Student nie potrafi zastosować swojej wiedzy do rozwiązywania zadań z fizyki |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 50% do 60% maksymalnej ilości | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 60% do 70% maksymalnej ilości | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 70% do 80% maksymalnej ilości | |
4,5 | Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty w zakresie 80% do 90% maksymalnej ilości | |
5,0 | Student potrafi zidentyfikować na podstawie swojej wiedzy prawa fizyki niezbędne do rozwiązania zadania oraz je zapisać w formie matematycznej oraz rozwiązywać zadania uzyskując punkty powyżej 90% maksymalnej ilości |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B05_K01 Student zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | 2,0 | Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań. | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie uczestniczy w rozwiązywaniu zadań proponując sposoby ich rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- M. Herman, A. Kalestyński, L. Widomski, Podstawy Fizyki, PWN, Warszawa, 1999, VIII
- K. Lichszteld, I Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004, I