Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Materials Engineering (S2)
specjalność: Processing of Polymer Materials

Sylabus przedmiotu Legal Basis for the Functioning of Enterprises:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Materials Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Legal Basis for the Functioning of Enterprises
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu szkoły średniej, w tym: wiedza o spoleczeństwie i podstawach przedsiębiorczości.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z różnymi formami funkcjonowania przedsiębiortw, w tym, strukturą przedsięiorstw, podstawami prawnymi ich funkcjonowania, doboru przedsiębiorstwa w zależności od celów działalności przedsiębiorstwa i struktury własnościowej; zapoznanie studenta z czynnościami, które są wyrazem działalności przedsiębiorstwa (czynności prawne, w tym, umowy).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot, źródła, podmioty gospodarcze - zagadnienia wstępne. Pojęcie przedsiębiorstwa iprzedsiębiorcy, analiza prawna.2
T-W-2"Konstytucja" gospodarcza Unii Europejskiej - zasady ogólne. "Konstytucja" gospodarcza RP - zasady ogólne.2
T-W-3Rozpoczęcie działalności gospodarczej. 1. Zasady ogólne dotyczące ewidencji działalności gospodarczej 2. Zasady szczególne dotyczące koncesji, zezwoleń, itp.2
T-W-4Formy prawne funkcjonowania (prowadzenia) przedsiębiorstw, oparte na prawie cywilnym i handlowym - założenia ogólne.2
T-W-5Spółki osobowe prawa handlowego i spółki osobowe - cechy charakterystyczne.2
T-W-6Przedsiębiorca a pracownik - obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, porządek w procesie pracy, zasady traktowania pracowników.2
T-W-7Rozstrzyganie sporów w prowadzeniu działalności gospodarczej. Postępowanie pojednacze. Postępowanie sądowe. Zasady ogólne.2
T-W-8Zawieszenie, sanacja i zakończenie działaności gospodarczej przedsiębiorstwa. Podstawowe zasady postępowania układowego i upadłościowego.2
T-W-9Wybrane umowy gospdarcze: sprzedaż, leasing, umowa rachunku bankowego, najem, dzierżawa, zlecenie, dzieło.2
T-W-10Podział przedsiębiorstw według róznych kryteriów. Status prawny przedsiębiorstw.2
T-W-11Pojęcie podmiotów prawa cywilnego, w tym: osoba fizyczna, osoba prawna, tzw. ułmna osoba prawna, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych.2
T-W-12Pojęcie czynności prawnej, rodzaje, warunki ważności czynności prawnej, pełnomocnictwo ze szczególnym uwzględnieniem prokury.2
T-W-13Pojęcie i rodzaje umów. Czynniki kształtujące stosunki umowne. Tryb i forma zawierania umów. Obwoiązki wynikające z zasad BHP w ramach form prowadzenia działaności gospodarczej i zagrożenia wynikające z ich nie przestrzegania.2
T-W-14Pojęcie i rodzaje źródła zobowiązań. Wykonanie zobowiązań i cywilnoprawne skutki ich nie wykonania. Zabezpieczenia wykonania zobowiązań.2
T-W-15Samorząd gospodarczy przedsiębiorców. Ochrona konkurencji i konsumentów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, w tym, grupowa - 2-3 osoby - przedstawienie tzw. kazusu z danego tematu wykładowego. Omówienie, wnioski.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca w postaci kolokwium pisemnego obejmującego przedmiot wykładów w postaci trzech pytań otwartych, a ocena ogólna jest średnią ocen za poszczególne odpowiedzi.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A03-2_W01
Student potrafi prawidłowo nazwać i rozpoznać podstawowe instytucje prawne przedmiotu. Potrafi scharakteryzować instytucje i różnice zeń wynikające.
ME_2A_W06, ME_2A_W07
IM_2A_A03-2_W02
Student ma podstawową wiedzę w zakresie prawa cywilnego, w tym co do czynności prawnych, zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, forma prowadzenia działaności gospodarczej.
ME_2A_W06

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A03-2_U01
Student potrafi korzystać z instytucji omawianych na wykładach, analizować różnice i ich przycyzny w poszczególnych formach funkcjonowania przedsiębiorstw.
IM_2A_A03-2_U02
Potrafi pozyskać materiały źródłowe dotyczące danej dziedziny prawa, ocenić zagrożenia w miejscu pracy oraz posiada dane pozwalające prawidłowo zinterpretować proste przepisy obejmuące dane zdarzenie.
ME_2A_U01, ME_2A_U13, ME_2A_U15

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A03-2_K01
Student potrafi przewidywać skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych.
ME_2A_K01, ME_2A_K03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13M-1S-1
IM_2A_A03-2_K02
Student postrzega miejsce przedsiębiorstwa w życiu społecznym i gospodarczym, ma świaodmość róznych form funkcjonowania przedsiębiorstw, ich złozoności i odpowiedzialności wielopłaszczyźnianą osób prowadzących ową działalność.
C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_A03-2_W01
Student potrafi prawidłowo nazwać i rozpoznać podstawowe instytucje prawne przedmiotu. Potrafi scharakteryzować instytucje i różnice zeń wynikające.
2,0Student nie potrafi nazwać i rozpoznać podstawowych instytucji prawa objętych wykładem.
3,0Student w miernym stopniu potrafi poruszać się w regulacjach prawnych objętych wykładem. Nie ma ugruntowanej wiedzy.
3,5Studenent rozróznia róże formy działalności gospodarczej i poprawnie je charakteryzuje. Nadto, w szreszej postaci jak wyżej.
4,0Jak wyże, a nadto student zna regulacje tworzenia i funkcjonowania przedsięborstw.
4,5Jak wyżej, a nadto student potrafi uzasadnić "swoje zdanie" w danej kwestii.
5,0Student biegle porusza się po instytucjach prawa objętych przedmiotem wykładu.
IM_2A_A03-2_W02
Student ma podstawową wiedzę w zakresie prawa cywilnego, w tym co do czynności prawnych, zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, forma prowadzenia działaności gospodarczej.
2,0Student nie zna podstawowych regulacji i zasad prawa cywilnego, w tym i gospodarczego.
3,0Student w miernym stopniu opanował podstawowe instytucje prawa cywilnego i gospodarczego. Jego wiedza nie jest ugruntowana.
3,5Jak wyże, z tym że prawidłowo definiuje kanony instytucji prawnych objętych wykładem.
4,0Jak wyżej, z tym, że student swobodnie porusza się swobodnie po materii wykładowej.
4,5Jak wyżej, z tym że szuka rozwiązań wychodzących poza oboowiązuję regulacje.
5,0Jak wyżej, ale student biegle porusza się w materii objętej wykładem i wychodzi poza jej zakres.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_A03-2_U01
Student potrafi korzystać z instytucji omawianych na wykładach, analizować różnice i ich przycyzny w poszczególnych formach funkcjonowania przedsiębiorstw.
2,0Studeny nje potrafi korzyystać z instytucji omawianych na wykładach.
3,0Student miernie potrafi korzystać ze źródeł i instytucji prawa.
3,5Student potrafi opisać podstawowe instytucje bez mylenia ich z instytucjami podobnymi, jak np. zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych.
4,0Student swobodnie potrafi opisać i wykorzystać regulacje prawne objęte wykłqdem.
4,5Jak wyżej, ale szuka rozwiązań wychodzących poza obowiązujące przepisy.
5,0Student biegle korzysta z instytucji objętych wykładem, a nadto zdradza zainteresowania wychodzące poza wykład, ale objęty ich materią.
IM_2A_A03-2_U02
Potrafi pozyskać materiały źródłowe dotyczące danej dziedziny prawa, ocenić zagrożenia w miejscu pracy oraz posiada dane pozwalające prawidłowo zinterpretować proste przepisy obejmuące dane zdarzenie.
2,0Student nie potrafi odnaleźć (pozyskać) źródeł prawa.
3,0Student potrafi pozyskać i skorzystać z omwaianych instytucji.
3,5Jak wyżej, a nadto potrafi wykorzystać wiedzę do prowadzenia działaności gospodarczej.
4,0Student portafi swobodnie pozyskać i skorzystać ze źródeł prawa, potrafi je omówić i skomentować.
4,5Jak wyżej, a nadto potrafi zanalizować orzeczenia sądowe.
5,0Student doskonale potrafi pozyskać i wykorzystać źródła prawa, ocenić je prawidłowo przy danym stanie faktycznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_A03-2_K01
Student potrafi przewidywać skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych.
2,0Student nie potrafi przewidywać prawnych skutków zachowań wynikających z podejmowanych czynności.
3,0Student potrafi w stopniu miernym przewidzieć skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto potrafi postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych.
3,5Jak wyżej, ale w szerszym zakresie.
4,0Jak wyżej, ale nadto student ma świadomość korzystania przy bardziej złożonych stanach faktycznych i prawnych korzystania z pomocy zawodowych prawników.
4,5Jak wyże, z tym że potrafi niekonwencjonalnie znaleźć właściwe rozwiązania.
5,0Jak wyżej, ale w stopniu płynnym, zdecydowanym, z wyczuciem.
IM_2A_A03-2_K02
Student postrzega miejsce przedsiębiorstwa w życiu społecznym i gospodarczym, ma świaodmość róznych form funkcjonowania przedsiębiorstw, ich złozoności i odpowiedzialności wielopłaszczyźnianą osób prowadzących ową działalność.
2,0Student nie potrafi zlokalizować miejsca przedsiębiorstwa w rzeczywistości prawnej.
3,0Studen potrafi, w stopniu miernym zlokalizować przedsiębiorstwo, ale może mylić rodzaje przedsiębiorstw i ich strukturę.
3,5Jak wyżej, ale bez wskazanych mankamentów.
4,0Jak wyżej, a nadto płynnie porusza się po "przedsiębiorstwie", umiejętnie wykorzystuje przy opisie instytucje prawne.
4,5Jak wyżej, a nadto, posiada krytyczne spojrzenie na rozwiązania prawne wybranych instytcji regulujących dane frgamenty zagadnień prawnych.
5,0Jak wyżej, a nadto bardzo dobrze potrafi lokować przedsięborstwo w przepisach prawa i korzystać z pomocy prawnej kwalifikowanych prawników.

Literatura podstawowa

  1. K. Strzyczkowski, Prawo gospodarcze publiczne, LexisNexis, Warszawa, 2011, 6
  2. A. Koch, J. Napierała, Prawo spółek handlowych, Oficyna, Warszawa, 2007, 2
  3. A. Mroczkowska - Budziak, R. Seidel, Elementy prawa, eMPi, Poznań, 2010, 1
  4. Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11

Literatura dodatkowa

  1. G. Michniewicz, Prawo w działalności gospodarczej, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2011, 1
  2. A. Kawałko, H. Witczak, Zobowiązania, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 3
  3. L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot, źródła, podmioty gospodarcze - zagadnienia wstępne. Pojęcie przedsiębiorstwa iprzedsiębiorcy, analiza prawna.2
T-W-2"Konstytucja" gospodarcza Unii Europejskiej - zasady ogólne. "Konstytucja" gospodarcza RP - zasady ogólne.2
T-W-3Rozpoczęcie działalności gospodarczej. 1. Zasady ogólne dotyczące ewidencji działalności gospodarczej 2. Zasady szczególne dotyczące koncesji, zezwoleń, itp.2
T-W-4Formy prawne funkcjonowania (prowadzenia) przedsiębiorstw, oparte na prawie cywilnym i handlowym - założenia ogólne.2
T-W-5Spółki osobowe prawa handlowego i spółki osobowe - cechy charakterystyczne.2
T-W-6Przedsiębiorca a pracownik - obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, porządek w procesie pracy, zasady traktowania pracowników.2
T-W-7Rozstrzyganie sporów w prowadzeniu działalności gospodarczej. Postępowanie pojednacze. Postępowanie sądowe. Zasady ogólne.2
T-W-8Zawieszenie, sanacja i zakończenie działaności gospodarczej przedsiębiorstwa. Podstawowe zasady postępowania układowego i upadłościowego.2
T-W-9Wybrane umowy gospdarcze: sprzedaż, leasing, umowa rachunku bankowego, najem, dzierżawa, zlecenie, dzieło.2
T-W-10Podział przedsiębiorstw według róznych kryteriów. Status prawny przedsiębiorstw.2
T-W-11Pojęcie podmiotów prawa cywilnego, w tym: osoba fizyczna, osoba prawna, tzw. ułmna osoba prawna, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych.2
T-W-12Pojęcie czynności prawnej, rodzaje, warunki ważności czynności prawnej, pełnomocnictwo ze szczególnym uwzględnieniem prokury.2
T-W-13Pojęcie i rodzaje umów. Czynniki kształtujące stosunki umowne. Tryb i forma zawierania umów. Obwoiązki wynikające z zasad BHP w ramach form prowadzenia działaności gospodarczej i zagrożenia wynikające z ich nie przestrzegania.2
T-W-14Pojęcie i rodzaje źródła zobowiązań. Wykonanie zobowiązań i cywilnoprawne skutki ich nie wykonania. Zabezpieczenia wykonania zobowiązań.2
T-W-15Samorząd gospodarczy przedsiębiorców. Ochrona konkurencji i konsumentów.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, w tym, grupowa - 2-3 osoby - przedstawienie tzw. kazusu z danego tematu wykładowego. Omówienie, wnioski.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A03-2_W01Student potrafi prawidłowo nazwać i rozpoznać podstawowe instytucje prawne przedmiotu. Potrafi scharakteryzować instytucje i różnice zeń wynikające.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W06Has knowledge necessary for understanding social, economic, legal and other extra-technological aspects of engineering activities and their application in practice
ME_2A_W07Knows general principles of creating and development of individual entrepreneurship forms using knowledge of engineering pertinent to programme of studies
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nazwać i rozpoznać podstawowych instytucji prawa objętych wykładem.
3,0Student w miernym stopniu potrafi poruszać się w regulacjach prawnych objętych wykładem. Nie ma ugruntowanej wiedzy.
3,5Studenent rozróznia róże formy działalności gospodarczej i poprawnie je charakteryzuje. Nadto, w szreszej postaci jak wyżej.
4,0Jak wyże, a nadto student zna regulacje tworzenia i funkcjonowania przedsięborstw.
4,5Jak wyżej, a nadto student potrafi uzasadnić "swoje zdanie" w danej kwestii.
5,0Student biegle porusza się po instytucjach prawa objętych przedmiotem wykładu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A03-2_W02Student ma podstawową wiedzę w zakresie prawa cywilnego, w tym co do czynności prawnych, zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, forma prowadzenia działaności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W06Has knowledge necessary for understanding social, economic, legal and other extra-technological aspects of engineering activities and their application in practice
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych regulacji i zasad prawa cywilnego, w tym i gospodarczego.
3,0Student w miernym stopniu opanował podstawowe instytucje prawa cywilnego i gospodarczego. Jego wiedza nie jest ugruntowana.
3,5Jak wyże, z tym że prawidłowo definiuje kanony instytucji prawnych objętych wykładem.
4,0Jak wyżej, z tym, że student swobodnie porusza się swobodnie po materii wykładowej.
4,5Jak wyżej, z tym że szuka rozwiązań wychodzących poza oboowiązuję regulacje.
5,0Jak wyżej, ale student biegle porusza się w materii objętej wykładem i wychodzi poza jej zakres.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A03-2_U01Student potrafi korzystać z instytucji omawianych na wykładach, analizować różnice i ich przycyzny w poszczególnych formach funkcjonowania przedsiębiorstw.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studeny nje potrafi korzyystać z instytucji omawianych na wykładach.
3,0Student miernie potrafi korzystać ze źródeł i instytucji prawa.
3,5Student potrafi opisać podstawowe instytucje bez mylenia ich z instytucjami podobnymi, jak np. zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych.
4,0Student swobodnie potrafi opisać i wykorzystać regulacje prawne objęte wykłqdem.
4,5Jak wyżej, ale szuka rozwiązań wychodzących poza obowiązujące przepisy.
5,0Student biegle korzysta z instytucji objętych wykładem, a nadto zdradza zainteresowania wychodzące poza wykład, ale objęty ich materią.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A03-2_U02Potrafi pozyskać materiały źródłowe dotyczące danej dziedziny prawa, ocenić zagrożenia w miejscu pracy oraz posiada dane pozwalające prawidłowo zinterpretować proste przepisy obejmuące dane zdarzenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_U01Can acquire information from literature, databases and other sources; also in a foreign language; can integrate obtained information, interpret them, draw conclusions and formulate and justify opinions
ME_2A_U13Can determine directions of further learning and carry out self-education
ME_2A_U15Can analyse dangers in workplace and determine remedial measures
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odnaleźć (pozyskać) źródeł prawa.
3,0Student potrafi pozyskać i skorzystać z omwaianych instytucji.
3,5Jak wyżej, a nadto potrafi wykorzystać wiedzę do prowadzenia działaności gospodarczej.
4,0Student portafi swobodnie pozyskać i skorzystać ze źródeł prawa, potrafi je omówić i skomentować.
4,5Jak wyżej, a nadto potrafi zanalizować orzeczenia sądowe.
5,0Student doskonale potrafi pozyskać i wykorzystać źródła prawa, ocenić je prawidłowo przy danym stanie faktycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A03-2_K01Student potrafi przewidywać skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_K01Can think and act in creative and entrepreneurial manner
ME_2A_K03Properly identifies and solves dilemmas connected with practising the profession and has awareness of significance and understanding of extra-technological aspects and results of engineering activities, including influence on environment and connected with it responsibility for made decisions; understands the need and knows possibilities of life-long learning
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z różnymi formami funkcjonowania przedsiębiortw, w tym, strukturą przedsięiorstw, podstawami prawnymi ich funkcjonowania, doboru przedsiębiorstwa w zależności od celów działalności przedsiębiorstwa i struktury własnościowej; zapoznanie studenta z czynnościami, które są wyrazem działalności przedsiębiorstwa (czynności prawne, w tym, umowy).
Treści programoweT-W-2"Konstytucja" gospodarcza Unii Europejskiej - zasady ogólne. "Konstytucja" gospodarcza RP - zasady ogólne.
T-W-1Przedmiot, źródła, podmioty gospodarcze - zagadnienia wstępne. Pojęcie przedsiębiorstwa iprzedsiębiorcy, analiza prawna.
T-W-3Rozpoczęcie działalności gospodarczej. 1. Zasady ogólne dotyczące ewidencji działalności gospodarczej 2. Zasady szczególne dotyczące koncesji, zezwoleń, itp.
T-W-4Formy prawne funkcjonowania (prowadzenia) przedsiębiorstw, oparte na prawie cywilnym i handlowym - założenia ogólne.
T-W-5Spółki osobowe prawa handlowego i spółki osobowe - cechy charakterystyczne.
T-W-6Przedsiębiorca a pracownik - obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, porządek w procesie pracy, zasady traktowania pracowników.
T-W-7Rozstrzyganie sporów w prowadzeniu działalności gospodarczej. Postępowanie pojednacze. Postępowanie sądowe. Zasady ogólne.
T-W-8Zawieszenie, sanacja i zakończenie działaności gospodarczej przedsiębiorstwa. Podstawowe zasady postępowania układowego i upadłościowego.
T-W-9Wybrane umowy gospdarcze: sprzedaż, leasing, umowa rachunku bankowego, najem, dzierżawa, zlecenie, dzieło.
T-W-10Podział przedsiębiorstw według róznych kryteriów. Status prawny przedsiębiorstw.
T-W-11Pojęcie podmiotów prawa cywilnego, w tym: osoba fizyczna, osoba prawna, tzw. ułmna osoba prawna, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych.
T-W-12Pojęcie czynności prawnej, rodzaje, warunki ważności czynności prawnej, pełnomocnictwo ze szczególnym uwzględnieniem prokury.
T-W-14Pojęcie i rodzaje źródła zobowiązań. Wykonanie zobowiązań i cywilnoprawne skutki ich nie wykonania. Zabezpieczenia wykonania zobowiązań.
T-W-15Samorząd gospodarczy przedsiębiorców. Ochrona konkurencji i konsumentów.
T-W-13Pojęcie i rodzaje umów. Czynniki kształtujące stosunki umowne. Tryb i forma zawierania umów. Obwoiązki wynikające z zasad BHP w ramach form prowadzenia działaności gospodarczej i zagrożenia wynikające z ich nie przestrzegania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca w postaci kolokwium pisemnego obejmującego przedmiot wykładów w postaci trzech pytań otwartych, a ocena ogólna jest średnią ocen za poszczególne odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przewidywać prawnych skutków zachowań wynikających z podejmowanych czynności.
3,0Student potrafi w stopniu miernym przewidzieć skutki działań wynikających z prowadzenia działaności gospodarczej, a nadto potrafi postrzegać dylematy związane z koniecznością podejmowania decyzji prawnych.
3,5Jak wyżej, ale w szerszym zakresie.
4,0Jak wyżej, ale nadto student ma świadomość korzystania przy bardziej złożonych stanach faktycznych i prawnych korzystania z pomocy zawodowych prawników.
4,5Jak wyże, z tym że potrafi niekonwencjonalnie znaleźć właściwe rozwiązania.
5,0Jak wyżej, ale w stopniu płynnym, zdecydowanym, z wyczuciem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_A03-2_K02Student postrzega miejsce przedsiębiorstwa w życiu społecznym i gospodarczym, ma świaodmość róznych form funkcjonowania przedsiębiorstw, ich złozoności i odpowiedzialności wielopłaszczyźnianą osób prowadzących ową działalność.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z różnymi formami funkcjonowania przedsiębiortw, w tym, strukturą przedsięiorstw, podstawami prawnymi ich funkcjonowania, doboru przedsiębiorstwa w zależności od celów działalności przedsiębiorstwa i struktury własnościowej; zapoznanie studenta z czynnościami, które są wyrazem działalności przedsiębiorstwa (czynności prawne, w tym, umowy).
Treści programoweT-W-2"Konstytucja" gospodarcza Unii Europejskiej - zasady ogólne. "Konstytucja" gospodarcza RP - zasady ogólne.
T-W-1Przedmiot, źródła, podmioty gospodarcze - zagadnienia wstępne. Pojęcie przedsiębiorstwa iprzedsiębiorcy, analiza prawna.
T-W-3Rozpoczęcie działalności gospodarczej. 1. Zasady ogólne dotyczące ewidencji działalności gospodarczej 2. Zasady szczególne dotyczące koncesji, zezwoleń, itp.
T-W-4Formy prawne funkcjonowania (prowadzenia) przedsiębiorstw, oparte na prawie cywilnym i handlowym - założenia ogólne.
T-W-5Spółki osobowe prawa handlowego i spółki osobowe - cechy charakterystyczne.
T-W-6Przedsiębiorca a pracownik - obowiązki przedsiębiorcy wynikające ze stosunku pracy, porządek w procesie pracy, zasady traktowania pracowników.
T-W-7Rozstrzyganie sporów w prowadzeniu działalności gospodarczej. Postępowanie pojednacze. Postępowanie sądowe. Zasady ogólne.
T-W-8Zawieszenie, sanacja i zakończenie działaności gospodarczej przedsiębiorstwa. Podstawowe zasady postępowania układowego i upadłościowego.
T-W-9Wybrane umowy gospdarcze: sprzedaż, leasing, umowa rachunku bankowego, najem, dzierżawa, zlecenie, dzieło.
T-W-10Podział przedsiębiorstw według róznych kryteriów. Status prawny przedsiębiorstw.
T-W-11Pojęcie podmiotów prawa cywilnego, w tym: osoba fizyczna, osoba prawna, tzw. ułmna osoba prawna, konsument. Zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych.
T-W-12Pojęcie czynności prawnej, rodzaje, warunki ważności czynności prawnej, pełnomocnictwo ze szczególnym uwzględnieniem prokury.
T-W-14Pojęcie i rodzaje źródła zobowiązań. Wykonanie zobowiązań i cywilnoprawne skutki ich nie wykonania. Zabezpieczenia wykonania zobowiązań.
T-W-15Samorząd gospodarczy przedsiębiorców. Ochrona konkurencji i konsumentów.
T-W-13Pojęcie i rodzaje umów. Czynniki kształtujące stosunki umowne. Tryb i forma zawierania umów. Obwoiązki wynikające z zasad BHP w ramach form prowadzenia działaności gospodarczej i zagrożenia wynikające z ich nie przestrzegania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca w postaci kolokwium pisemnego obejmującego przedmiot wykładów w postaci trzech pytań otwartych, a ocena ogólna jest średnią ocen za poszczególne odpowiedzi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zlokalizować miejsca przedsiębiorstwa w rzeczywistości prawnej.
3,0Studen potrafi, w stopniu miernym zlokalizować przedsiębiorstwo, ale może mylić rodzaje przedsiębiorstw i ich strukturę.
3,5Jak wyżej, ale bez wskazanych mankamentów.
4,0Jak wyżej, a nadto płynnie porusza się po "przedsiębiorstwie", umiejętnie wykorzystuje przy opisie instytucje prawne.
4,5Jak wyżej, a nadto, posiada krytyczne spojrzenie na rozwiązania prawne wybranych instytcji regulujących dane frgamenty zagadnień prawnych.
5,0Jak wyżej, a nadto bardzo dobrze potrafi lokować przedsięborstwo w przepisach prawa i korzystać z pomocy prawnej kwalifikowanych prawników.