Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Hajduk-Chmielewska <Grazyna.Hajduk-Chmielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl>, Jarosław Zaleśny <Jaroslaw.Zalesny@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki na poziomie niezbędnym do dalszego kształcenia na kierunku technicznym, w tym do rozwiązywania zadań i problemów z zakresu tego kierunku.
C-2Uświadomienie potrzeby ciągłej i systematycznej pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich2
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-4Trygonometria2
T-A-5Twierdzenie Talesa.2
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.2
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.4
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.4
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.4
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do cwiczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań.28
A-A-3Zaliczenie przedmiotu.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny ze sprawdzianów.
S-3Ocena podsumowująca: Student uzyskuje punkty za aktywny udział w ćwiczeniach. Ocena końcowa zależy od ilości tych punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B03_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
IM_1A_W01C-1T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B03_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
IM_1A_U07T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B03_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozunmie potrzebę dalszego kształcenia się i systematycznej pracy.
IM_1A_K01C-2T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B03_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Potrafi podać treść większości pojęć omówionych w ramach wykładu. Wykorzystuje zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B03_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B03_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozunmie potrzebę dalszego kształcenia się i systematycznej pracy.
2,0
3,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich ćwiczeniach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N. Dróbka, K Szymanowski, Zbiór zadań z matematyki dla klasy III i IV liceum ogólnokształcącego., WSiP, Warszawa, 1986
  2. W. Leksiński, B. Macukow, W. Żakowski, Matematyka w zadaniach dla kandydatów na wyższe uczelnie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1987
  3. Pod redakcją Barbary Wikieł, Matematyka - podstawy z elementami matematyki wyższej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich2
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich3
T-A-4Trygonometria2
T-A-5Twierdzenie Talesa.2
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.2
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.4
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.4
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.4
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do cwiczeń, samodzielne rozwiązywanie zadań.28
A-A-3Zaliczenie przedmiotu.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B03_W01Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki obejmującą algebrę, analizę, elementy matematyki dyskretnej i stosowanej w tym metody matematyczne i numeryczne oraz statystykę, niezbędne do: 1) Opisu podstawowych zjawisk fizycznych i chemicznych 2) Do opracowywania wyników doświadczeń i analizy błędów 3) Modelowania prostych zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w materiałach i procesach
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki na poziomie niezbędnym do dalszego kształcenia na kierunku technicznym, w tym do rozwiązywania zadań i problemów z zakresu tego kierunku.
Treści programoweT-A-4Trygonometria
T-A-5Twierdzenie Talesa.
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi podać treść większości pojęć omówionych w ramach wykładu. Wykorzystuje zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B03_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny budowy, struktury i właściwości materiałów
Treści programoweT-A-4Trygonometria
T-A-5Twierdzenie Talesa.
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające ćwiczenia audytoryjne oraz poprawy sprawdzianów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B03_K01Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozunmie potrzebę dalszego kształcenia się i systematycznej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-2Uświadomienie potrzeby ciągłej i systematycznej pracy.
Treści programoweT-A-4Trygonometria
T-A-5Twierdzenie Talesa.
T-A-6Pola i obwody figur płaskich.
T-A-7Pola powierzchni i objętości brył przestrzennych.
T-A-8Wielomiany: twierdzenie Bezout, rozwiązywanie równań i nierówności algebraicznych.
T-A-9Przekształcanie wyrażeń algebraicznych i wymiernych.
T-A-10Funkcje i równania wykładnicze i logarytmiczne.
T-A-1Podstawy rachunku wektorowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-2Podstawy rachunku różniczkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
T-A-3Podstawy rachunku całkowego niezbędne do opisu zjawisk fizycznych i zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-1Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Student uzyskuje punkty za aktywny udział w ćwiczeniach. Ocena końcowa zależy od ilości tych punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w prawie wszystkich ćwiczeniach, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0