Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N2)
specjalność: konstrukcje lekkie
Sylabus przedmiotu Inżynieria powierzchni i techniki spawalnicze w inżynierii powierzchni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria powierzchni i techniki spawalnicze w inżynierii powierzchni | ||
Specjalność | spawalnictwo i techniki łączenia | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pogłębione wiadomości o właściwościach materiałów. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu struktury materiałów i przemian fazowych, |
W-3 | Podstawowa wiedza z zakresu zmian mikrostruktury w wyniku procesów technologicznych (obróbki cieplnej, obróbki plastycznej, procesów spawania, obróbki mechanicznej), |
W-4 | wiedza z zakresu podstaw elektrochemii i korozji, |
W-5 | wiedza z zakresu podstaw mechaniki i wytrzymałości materiałów, |
W-6 | wiedza z zakresu podstaw inżynierii powierzchni. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy i właściwości biomateriałów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wytwarzania i oceny właściwości biomateriałów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z laboratoryjnymi metodami przetwórstwa i oceny biomateriałów. |
C-4 | przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu zjawisk zachodzacych na powierzchni w trakcie jej eksploatacji oraz w trakcie technologicznych procesów jej kształtowania |
C-5 | Przekazanie zaawansowanej wiedzy z zakresu charakterystyki właściwości warstw powierzchniowych. |
C-6 | przekazanie zaawansowanej wiedzy o procesach wytwarzania warstw powierzchniowych. |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie doboru procesu technologicznego obróbki powierzchniowej do zastosowań |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technologie wytwarzania warstw powierzchniowych | 6 |
T-L-2 | Przygotowanie materiału z warstwami powierzchniowymii do badań oraz badania właściwosci warstw powierzchniowych | 4 |
T-L-3 | Badania zużycia tribologicznego warstw powierzchniowych | 2 |
T-L-4 | Badania korozyjne warstw powierzchniowych | 6 |
T-L-5 | Zaliczenie końcowe | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza zjawisk występujących w warunkach eksploatacyjnych warstw powierzchniowych oraz mechanizmów zużycia. | 5 |
T-W-2 | Właściwości eksploatacyjne warstw powierzchniowych - analiza przyczyn i mechanizmów zużycia korozyjnego | 6 |
T-W-3 | Techniki spawalnicze w inzynierii powierzchni | 4 |
T-W-4 | Powłoki w konstrukcjach spawanych | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie końcowe | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | udział w zaliczeniu | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć i wykonanie sprawozdań | 36 |
A-L-4 | konsultacje | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 17 |
A-W-2 | udział w zaliczeniu | 1 |
A-W-3 | Studiowanie wskazanej literatury | 38 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | wykład informacyjny, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-4 | dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: zadawanie pytań problemowych |
S-4 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-5 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-6 | Ocena formująca: stawianie pytań problemowych podczas wykładu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/08_W02 Zna i posługuje się pojeciami związanymi z powierzchnią i jej właściwościami | IM_2A_W02 | — | C-6 | T-W-2 | M-3, M-4 | S-3, S-4 |
IM_2A_S/08_W03 Potrafi scharakteryzować właściwości warstwy powierzchniowej wyrobu z punktu widzenia warunków jego eksploatacji | IM_2A_W02 | — | C-6 | T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-4 | S-3, S-4 |
IM_2A_S/08_W04 Posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych procesów kształtowania warstwy powierzchniowej | IM_2A_W05, IM_2A_W04 | — | C-6 | T-L-1, T-W-3, T-W-4 | M-3, M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/08_U02 Potrafi dobrać właściwości warstwy powierzchnioiwej i proces technologiczny do warunków eksploatacji wyrobu | IM_2A_U07, IM_2A_U11 | — | C-4, C-5, C-6, C-7 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-4 | M-3, M-5 | S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/08_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | IM_2A_K01, IM_2A_K03 | — | C-2, C-3 | — | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/08_W02 Zna i posługuje się pojeciami związanymi z powierzchnią i jej właściwościami | 2,0 | |
3,0 | student potrafi bardzo ogólnie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z powierzchnią i jej właściwościami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_S/08_W03 Potrafi scharakteryzować właściwości warstwy powierzchniowej wyrobu z punktu widzenia warunków jego eksploatacji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi bardzo ogólnie scharakteryzować właściwości warstwy powierzchniowej wyrobu z punktu widzenia warunków jego eksploatacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_S/08_W04 Posiada wiedzę z zakresu nowoczesnych procesów kształtowania warstwy powierzchniowej | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nowoczesnych procesów kształtowania warstwy powierzchniowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/08_U02 Potrafi dobrać właściwości warstwy powierzchnioiwej i proces technologiczny do warunków eksploatacji wyrobu | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać właściwości warstwy powierzchnioiwej i proces technologiczny do warunków eksploatacji wyrobu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/08_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną podstawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. |
Literatura podstawowa
- S. Kuciel, H. Rydarowski, Biokompozyty z surowców odnawialnych, Politechnika Krakowska, Kraków, 2012
- M.Blicharski, Inzynieria Powierzchni, WNT, Warszawa, 2009
- T. Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Politechnika Koszalinska, Koszalin, 1999
- Praca zb., Nowe kierunki w inzynierii powierzchni: Techniki wytwarzania i badania własnosci warstw powierzchniowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
- T. Burakowski, T. Wierzchon, Inzynieria powierzchni metali: podstawy, urzadzenia, technologie, WN-T, Warszawa, 1995
- D. Kotnarowska, M. Wojtyniak, Metody badan jakosci powłok ochronnych, Politechnika Radomska, Radom, 2007
Literatura dodatkowa
- Kim L. Pickering, Properties and performance of natural-fibre composites, Woodhead Publishing Limited, 2008
- M. Kupczyk, Inzynieria powierzchni: powłoki przeciwzuzyciowe na ostrza skrawajace, Wydaw. Politechniki Poznanskiej, Poznań, 2004
- Amar K. Mohanty, Manjusri Misra, Lawrence T. Drzal, Natural fibers, biopolymers and biocomposites, Taylor & Francis, 2005