Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Tworzywa reaktywne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Tworzywa reaktywne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Pilawka <Ryszard.Pilawka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna, Podstawy nauki o materiałach I i II, Tworzywa polimerowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z: A. Wiadomościami ogólnymi i podstawowymi, rozróżnianie głównych grup tworzyw reaktywnych. B. Typami tworzyw reaktywnych. B1. Nienasycone żywice poliestrowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, środki sieciujące. B2. Nienasycone żywice poliestrowe – właściwości fizykochemiczne, proces sieciowania, modyfikacje i typy żywic. B3. Żywice epoksydowe – otrzymywanie, charakterystyka ogólna, utwardzacze. B4. Zastosowanie i właściwości żywic epoksydowych. B5. Żywice winyloestrowe – właściwości i zastosowanie. B6. Poliuretany – surowce, właściwości i zastosowanie. B7. Tworzywa krzemoorganiczne – właściwości i zastosowanie. B8. Poliimidy – typy, właściwości i zastosowanie. B9. Żywice fenylowo-formaldehydowe. B10. Żywice moczniko-formaldehydowe. C. Przetwórstwem tworzyw reaktywnych. |
C-2 | Wiedza, umięjętności i kompetencje związane z: a) otrzymywaniem utwardzaczy do żywic epoksydowych na bazie imidazoli, b) przetwórstwem tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów, laminatów (metodą ręczną i RTM) oraz połączeń klejowych przy użyciu żywic epoksydowych, nienasyconych żywic poliestrowych, żywic winyloestrowych. c) badaniem wpływu dodatku napełniaczy i nanonapełniaczy na proces sieciowania i właściwości mechaniczne kompozytów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie BHP | 1 |
T-L-2 | Przetwórstwo tworzyw reaktywnych: otrzymywanie odlewów | 2 |
T-L-3 | Otrzymywanie połączeń klejowych | 2 |
T-L-4 | Otrzymywanie laminatów metodą worka próżniowego | 2 |
T-L-5 | Badanie wytrzymałości mechanicznej otrzymanych odlewów i połączeń klejowych | 1 |
8 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw reaktywnych | 2 |
T-W-2 | Typy tworzyw reaktywnych | 14 |
T-W-3 | Przetwórstwo tworzyw reaktywnych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 8 |
A-L-2 | Praca samodzielna | 32 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Praca samodzielna | 62 |
80 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o nienasyconych żywicach poliestrowych |
S-2 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o żywicach epoksydowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Określenie informacji i wiedzy zdobytej w czasie kursu |
S-4 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta o metodach przetwórstwa tworzyw duroplastycznych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Określenie posiadanych informacji i wiedzy studenta o metodach przetwórstwa tworzyw durolastycznych i sposobach określenia wytrzymałości mechanicznej utwardzonych materiałów i klejów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C11_W01 Wiedza o tworzywach duroplastycznych | IM_1A_W04, IM_1A_W05, IM_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C11_U01 Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych | IM_1A_U03, IM_1A_U13, IM_1A_U10, IM_1A_U19, IM_1A_U12, IM_1A_U06, IM_1A_U02, IM_1A_U01, IM_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-L-2, T-L-5 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C11_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej | IM_1A_K05, IM_1A_K02, IM_1A_K06, IM_1A_K01, IM_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-4, T-L-5 | M-4, M-1, M-3 | S-4, S-3, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C11_W01 Wiedza o tworzywach duroplastycznych | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych informacji o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych |
3,0 | Student umie wykorzystać podstawowe informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych | |
3,5 | Student umie wykorzystać informacje o różnych rodzajach tworzyw duroplastycznych, różnicach w ich zastosowaniu | |
4,0 | Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, róznicach w ich zastosowaniu oraz budowie chemicznej | |
4,5 | Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, srodków sieciujacych i pomocniczych | |
5,0 | Student umie wykorzystac informacje o róznych rodzajach tworzyw duroplastycznych, srodków sieciujacych i pomocniczych, umie dobrac substancje modyfikujace w celu okreslenia pozadanych własciwosci wyrobu gotowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C11_U01 Określenie umiejętności doboru rodzaju tworzywa sztucznego i środków modyfikujących na właściwości wyrobów gotowych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób okreslic róznic pomiedzy tworzywami duroplastycznymi |
3,0 | Student potrafi w najprostszy sposób okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi | |
3,5 | Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace | |
4,0 | Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace i pomocnicze | |
4,5 | Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, dobrac srodki sieciujace i pomocnicze, okreslic róznice we własciwosciach wyrobów gotowych | |
5,0 | Student potrafi okreslic róznice pomiedzy tworzywami duroplastycznymi, wpływ srodków sieciujacy i warunków sieciowania na własciwosci utwardzonych materiałów. Student potrafi dobrac metody przetwórstwa w zaleznosci od rodzaju tworzywa reaktywnego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C11_K01 Zdolność do wykorzystania informacji i zdobytej wiedzy o tworzywach duroplastycznych umożliwijąca podnoszenie kwalifikacji oraz większe szansze w rozwoju kariery zawodowej | 2,0 | Student nie umie wykorzystac zdobytej wiedzy podstawowej, nie zna metod przetwórstwa i nie jest w stanie zwiekszych swoich kwalifikacji |
3,0 | Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna nieliczne metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje | |
3,5 | Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i jest w niewielki sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje | |
4,0 | Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i metody badan, jest w zadowalajacy sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje | |
4,5 | Student umie wykorzystac zdobyta wiedze podstawowa, zna metody przetwórstwa i metody badan oraz podstawowe procesy chemiczne zachodzace w czasie utwardzania tworzyw reaktywnych, jest w znaczny sprosób w stanie zwiekszych swoje kwalifikacje | |
5,0 | Student umie wykorzystac zdobyta wiedze i umiejetnosci w celu optymalnego zwiekszenia swoich kwalifiakcji oraz rozwoju dalszej kariery zawodowej |
Literatura podstawowa
- H. Saechtling, Tworzywa sztuczne – poradnik, WNT, Warszawa, 2000
- P. Czub, Zb. Bończa-Tomaszewski, P. Penczek, J. Pielichowski, Chemia i technologia żywic epoksydowych, WNT, Warszawa, 2006
- W. Królikowski, Z. Kłosowska-Wołkowicz, P. Penczek, Żywice i laminaty poliestrowe, WNT, Warszawa, 1986
- D. Żukowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1995
- J. Pielichowski, A. Pruszyński, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- J. Czapliński, J. Ćwikliński, J. Godzimirski, P. Konar, Klejenie tworzyw konstrukcyjnych, Wydawnictwo komunikacji i łączności, Warszawa, 1987
- Czasopisma, Polimery, Przemysł Chemiczny, Inżyneria Materiałowa, 2011