Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Szymczyk <Anna.Szymczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowego kursu Fizyki I. Znajomość rachunku różniczkowego.
W-2Student potrafi wykorzystać komputer do wykonywania prostych obliczeń i wykresów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu fizyki, niezbędnej do dalszego kształcenia się na kierunku Inżynierii Materiałowej.
C-2Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarów fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętnosci korzystania ze zródeł literaturowych
C-4Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych1
T-L-2Ćwiczenia w pracowni mechaniki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów4
T-L-3Ćwiczenia w pracowni ciepła i prezentacja sprawozdań3
T-L-4Ćwiczenia w pracowni optyki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów3
T-L-5Ćwiczenia w pracowni elektryczniści i prezentacja sprawozdań z wykonanych eksperymentów4
T-L-6Prezentacja zaległych sprawozdań z wykonanych eksperymentów polączona z kolokwium ustnym5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentalnych39
A-L-3Studiowanie literatury29
A-L-4Udzial w konsultacjach2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykonywanie eksperymentów w laborarorium
M-2Prezentacja sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Student uzyska zaliczenie z cwiczeń laboratoryjnych po wykonaniu 10 ćwiczeń. Zaliczenie każdego ćwiczenia obejmuje kolokwium ustne i opracowanie wyników pomiarowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B05_W01
Student ma wiedzę dotyczacą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
IM_1A_W02C-2, C-3T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B05_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i opracować rezultaty eksperymentów.
IM_1A_U02, IM_1A_U01C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B05_K01
Student potrafi pracować w zespole. Student potrafi posługiwać się przyrządami w laboratorium fizycznym. Student potrafi samodzielnie korzystać ze zródeł literaturowych.
IM_1A_K01, IM_1A_K04C-4T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B05_W01
Student ma wiedzę dotyczacą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
2,0Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne , opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3-3,25
3,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,26-3,75
4,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń (kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia , interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,76-4,25
4,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników), oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,26-4,75
5,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,76-5

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B05_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i opracować rezultaty eksperymentów.
2,0Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Student wykazuje słabe zrozumienie zasad pomiaru. Przedstawia sprawozdania mało przejrzyste bez sformułowanych wniosków. Zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,0 -3,25
3,5Student potrafi wykonać poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Większość sprawozdań zawiera poprawnie sformułowane wnioski. Zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3, 75
4,0Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania. Zaliczył 10 ćwiczeń ze średnią w przedziale 3,76- 4,25
4,5Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Wykazuje dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników.Zaliczył 10 cwiczeń ze średnią w przedziale 4,26- 4,75
5,0Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Wykazuje bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Zaliczył 10 cwiczeń ze średnią w przedziale 4,76-5

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_B05_K01
Student potrafi pracować w zespole. Student potrafi posługiwać się przyrządami w laboratorium fizycznym. Student potrafi samodzielnie korzystać ze zródeł literaturowych.
2,0Brak współpracy w zespole dwuosobowym i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do wykonywania eksperymentu.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników eksperymentów.
4,0Student potrafi pracować w zespole. Jest dobrze przygotowany do wykonywania eksperymentu i opracowania ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych i samodzielna interpretacja otrzymanych wyników.
5,0Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium i samodzielna interpretacja otrzymanych wyników.

Literatura podstawowa

  1. T. Rewaj, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  2. I. Kruk, J. Typek, Laboratorium z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka T I, II, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych1
T-L-2Ćwiczenia w pracowni mechaniki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów4
T-L-3Ćwiczenia w pracowni ciepła i prezentacja sprawozdań3
T-L-4Ćwiczenia w pracowni optyki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów3
T-L-5Ćwiczenia w pracowni elektryczniści i prezentacja sprawozdań z wykonanych eksperymentów4
T-L-6Prezentacja zaległych sprawozdań z wykonanych eksperymentów polączona z kolokwium ustnym5
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne opracowanie wyników eksperymentalnych39
A-L-3Studiowanie literatury29
A-L-4Udzial w konsultacjach2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B05_W01Student ma wiedzę dotyczacą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewności pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W02Ma wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, fizykę jądrową i ciała stałego związanymi z materiałami i ich charakteryzowaniem oraz technologiami materiałowymi
Cel przedmiotuC-2Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarów fizycznych
C-3Wyrobienie umiejętnosci korzystania ze zródeł literaturowych
Treści programoweT-L-4Ćwiczenia w pracowni optyki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów
T-L-3Ćwiczenia w pracowni ciepła i prezentacja sprawozdań
T-L-5Ćwiczenia w pracowni elektryczniści i prezentacja sprawozdań z wykonanych eksperymentów
T-L-2Ćwiczenia w pracowni mechaniki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów
Metody nauczaniaM-1Wykonywanie eksperymentów w laborarorium
M-2Prezentacja sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student uzyska zaliczenie z cwiczeń laboratoryjnych po wykonaniu 10 ćwiczeń. Zaliczenie każdego ćwiczenia obejmuje kolokwium ustne i opracowanie wyników pomiarowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne , opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3-3,25
3,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,26-3,75
4,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń (kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia , interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,76-4,25
4,5Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników), oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,26-4,75
5,0Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczenia, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,76-5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B05_U01Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne i zastosować je do rozwiązywania prostych problemów fizycznych. Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych i opracować rezultaty eksperymentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarów fizycznych
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu fizyki, niezbędnej do dalszego kształcenia się na kierunku Inżynierii Materiałowej.
Treści programoweT-L-4Ćwiczenia w pracowni optyki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów
T-L-3Ćwiczenia w pracowni ciepła i prezentacja sprawozdań
T-L-5Ćwiczenia w pracowni elektryczniści i prezentacja sprawozdań z wykonanych eksperymentów
T-L-2Ćwiczenia w pracowni mechaniki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów
Metody nauczaniaM-1Wykonywanie eksperymentów w laborarorium
M-2Prezentacja sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student uzyska zaliczenie z cwiczeń laboratoryjnych po wykonaniu 10 ćwiczeń. Zaliczenie każdego ćwiczenia obejmuje kolokwium ustne i opracowanie wyników pomiarowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych
3,0Student wykazuje słabe zrozumienie zasad pomiaru. Przedstawia sprawozdania mało przejrzyste bez sformułowanych wniosków. Zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,0 -3,25
3,5Student potrafi wykonać poprawnie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Większość sprawozdań zawiera poprawnie sformułowane wnioski. Zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych ze średnią w przedziale 3,26-3, 75
4,0Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania. Zaliczył 10 ćwiczeń ze średnią w przedziale 3,76- 4,25
4,5Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Wykazuje dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników.Zaliczył 10 cwiczeń ze średnią w przedziale 4,26- 4,75
5,0Student przedstawia poprawnie opracowane sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. Wykazuje bardzo dobre zrozumienie zasad pomiaru i interpretacji wyników. Zaliczył 10 cwiczeń ze średnią w przedziale 4,76-5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_B05_K01Student potrafi pracować w zespole. Student potrafi posługiwać się przyrządami w laboratorium fizycznym. Student potrafi samodzielnie korzystać ze zródeł literaturowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-4Rozwinięcie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-4Ćwiczenia w pracowni optyki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów
T-L-1Wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium, szacowanie niepewności pomiarowych
T-L-6Prezentacja zaległych sprawozdań z wykonanych eksperymentów polączona z kolokwium ustnym
T-L-3Ćwiczenia w pracowni ciepła i prezentacja sprawozdań
T-L-5Ćwiczenia w pracowni elektryczniści i prezentacja sprawozdań z wykonanych eksperymentów
T-L-2Ćwiczenia w pracowni mechaniki i prezentacja sprawozdań z eksperymentów
Metody nauczaniaM-1Wykonywanie eksperymentów w laborarorium
M-2Prezentacja sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Student uzyska zaliczenie z cwiczeń laboratoryjnych po wykonaniu 10 ćwiczeń. Zaliczenie każdego ćwiczenia obejmuje kolokwium ustne i opracowanie wyników pomiarowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak współpracy w zespole dwuosobowym i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu.
3,0Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. Bardzo słabe przygotowanie do wykonywania eksperymentu.
3,5Student potrafi pracować w zespole. Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników eksperymentów.
4,0Student potrafi pracować w zespole. Jest dobrze przygotowany do wykonywania eksperymentu i opracowania ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych i samodzielna interpretacja otrzymanych wyników.
5,0Bardzo dobra współpraca w zespole. Bardzo dobre przygotowanie do wykonywania ćwiczeń w laboratorium i samodzielna interpretacja otrzymanych wyników.