Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Właściwości eksploatacyjne materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości eksploatacyjne materiałów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii, fizyki i matematyki, podstaw nauki o materiałach oraz wiedzy o tworzywach konstrukcyjnych i funkcjonalnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z dotyczących problemów wynikających z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych. |
C-2 | Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność analizy i opracowania wyników badań właściwości użytkowych materiałów |
C-4 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury i licencjonowanych przez ZUT baz danych. |
C-5 | Student zdobywa umiejętności pracy w zespole. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie szybkości korozji w roztworach elektrolitów. Badanie wpływu temperatury na szybkość korozji w suchych gazach. Zjawisko polaryzacji w ogniwach galwanicznych. Pasywacja i aktywacja metali - badanie wpływu depasywatorów na właściwości warstw pasywnych. Korozja wżerowa. Badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Elektrochemiczna spektroskopia impedancyjna. Trawienie elektrochemiczne stali. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu | 14 |
T-L-2 | Badanie tarcia, badanie szybkości zużycia materiałów polimerowych i metalowych | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka warunków eksploatacji maszyn, urzadzeń, narzędzi oraz konstrukcji. Ekonomiczne skutki eksploatacji materiałów. Wpływ czynników mechanicznych, fizykochemicznych i elektrycznych na niezawodność oraz bezpieczeństwo ich pracy. Mechanizmy zużycia i zniszczenia materiałów konstrukcyjnych i sposoby kontroli ich stanu technicznego. Metody monitoringu. Dobór materiału do określonych warunków eksploatacji. Sposoby zapobiegania zniszczeniu materiałów w określonych warunkach na etapie projektowania i eksploatacji. Żywotność materiałów w nisko- i wysokotemperaturowych warunkach pracy. | 12 |
T-W-2 | Badanie właściwości materiałów w warunkach tarcia, rodzaje tarcia, mechanizmy zużycia tribologicznego, analiza czynników wpływających na zużycie tribologiczne, dobór materiału ze względu na zużycie tribologiczne | 6 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń. | 20 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 51 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 51 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów. Do egzaminu ustnego przystępują studenci po uzykaniu ok. 30% punktów z egzaminu pisemnego. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C05-2_W01 Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji. | IM_1A_W12, IM_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C05-2_U01 Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. | IM_1A_U16, IM_1A_U03, IM_1A_U13, IM_1A_U06, IM_1A_U08, IM_1A_U01, IM_1A_U17, IM_1A_U09, IM_1A_U14 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C05-2_K01 Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego. | IM_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
IM_1A_C05-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | IM_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C05-2_W01 Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, nie zna metod oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposobów zapobiegania, monitorowania i ochrony, nie jest w stanie zaproponować materiału odpornego do określonych warunków eksploatacji. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji. | |
3,5 | Student ma poszerzoną wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, zna metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji. | |
4,0 | Student ma poszerzoną wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji. | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować materiały odporne do określonych warunków eksploatacji. | |
5,0 | Student ma szeroką wiedzę na temat mechanizmów degradacji, korozji, mechanicznego niszczenia materiałów konstrukcyjnych w warunkach eksploatacji, dobiera metody oceny odporności na czynniki i warunki środowiska eksploatacji materiałów oraz sposoby zapobiegania, monitorowania i ochrony, jest w stanie zaproponować najkorzystniejsze materiały lub/i metody zabezpieczaniamateriałów konstrukcyjnych do określonych warunków eksploatacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C05-2_U01 Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić objawów zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyn, nie potrafi wskazać odpornego materiału konstrukcyjnego i zaproponować sposobu zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
3,0 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. | |
3,5 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, wskazuje odporny materiał konstrukcyjny i proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. | |
4,0 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. | |
4,5 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. | |
5,0 | Student potrafi ocenić objawy zużycia, korozji, degradacji materiałów i zinterpretować przyczyny i sformułować hipotezę mechanizmu zniszczenia, zaproponować metodę badań i przeprowadzić prostą diagnostykę, dobiera materiał konstrukcyjny i/lub proponuje sposoby zapobiegania i/lub monitorowania właściwości materiału konstrukcyjnego w warunkach ekpsploatacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C05-2_K01 Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz sposobów ochrony środowiska naturalnego. | 2,0 | Studentnie ma wiedzy na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat negatywnych dla środowiska naturalnego skutków zużycia materiałów oraz o sposobach ochrony środowiska naturalnego. | |
IM_1A_C05-2_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Nie posiada świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicz Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006, II
- H.H.Uhling, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1996
- T.Hryniewicz, Technologia powierzchni i powłok, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 1999
- B.Surowska, Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
- T.Burakowski, T.Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Groysman A., Corrosion for everybody, Springer Science + Business Media B.V., London, New York, Heidelberg, Dordrecht, 2010, ISBN 978-90-481-3476-2
- M.Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa, 1978
- K.N.Strafford, R.St.C.Smart, I.Sare, C.Subramanian, Surface Enggineering Processes and Applications, Technominc Publishing Company, Inc., Lancaster, USA, 1995