Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Elementy chemii organicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elementy chemii organicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z zakresu chemii ogólnej (symbole i wzory chemiczne, pojęcie mola, liczby i masy atomowej, określanie masa cząsteczek, stechiometria równań chemicznych, podstawowe pierwiastki chemiczne, systematyka chemii nieorganicznej - tlenki, wodorotlenki, kwasy, zasady, sole). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wiadomościami dotyczącymi podstawowych grup związków organicznych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności związanej z otrzymywaniem i zastosowaniem podstawowych grup związków organicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje w chemii organicznej, budowa atomu, rodzaje wiązań chemicznych, izomeria | 1 |
T-W-2 | Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 1 |
T-W-3 | Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne | 2 |
T-W-4 | Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne, Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 2 |
T-W-5 | Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników) Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje | 2 |
T-W-6 | Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne | 1 |
T-W-7 | Podstawowe definicje w chemii polimerów (polimer, oligomer, tworzywo sztuczne, żywica, stopień polimeryzacji, polidyspersja). Mechanizm i kinetyka procesu polimeryzacji rodnikowej. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Praca samodzielna | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z zakresu poprzedniego wykładu (w formie dyskusji). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B08_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia, opisać budowę atomu, wymienić i scharakteryzować grupy związków organicznych. | IM_1A_W03, IM_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B08_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć opisać wzorami grupy funkcyjne oraz podstawowe związki je zawierające, ponadto potrafi zaproponować związki chemiczne w celu otrzymania określonej grupy związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie. | IM_1A_U12, IM_1A_U01 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B08_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych, nabycie świadomości podstawowych procesów chemicznych oraz szerokim stosowaniu związków chemicznych na co dzień. | IM_1A_K02, IM_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B08_W01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia, opisać budowę atomu, wymienić i scharakteryzować grupy związków organicznych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej podstawowych grup związków organicznych. |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą podstawowych grup związków organicznych. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. | |
4,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. | |
4,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. Potrafi scharakteryzować wszystkie grupy związków chemicznych. | |
5,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. Potrafi scharakteryzować wszystkie grupy związków chemicznych, potrafi przedstawić specyficzne reakcje chemiczne wszystkich grup związków organicznych podlegających ocenie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B08_U01 W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć opisać wzorami grupy funkcyjne oraz podstawowe związki je zawierające, ponadto potrafi zaproponować związki chemiczne w celu otrzymania określonej grupy związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić wzorów chemicznych podstawowych grup funkcyjnych i związków chemicznych. |
3,0 | Student potrafi przedstawić wzory chemiczne podstawowych grup funkcyjnych i związków chemicznych. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje charakterystyczne grup związków organicznych. | |
4,5 | Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne grup związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie. | |
5,0 | Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne grup związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie. Ponadto potrafi zaproponować reagenty do otrzymania określonej grupy związków organicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B08_K01 Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych, nabycie świadomości podstawowych procesów chemicznych oraz szerokim stosowaniu związków chemicznych na co dzień. | 2,0 | Student nie wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych. |
3,0 | Student wykazuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych. | |
3,5 | Student wykazuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość podstawowych procesów chemicznych. | |
4,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość podstawowych procesów chemicznych. | |
4,5 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz wykazuje świadomość podstawowych procesów chemicznych, a także szerokiego stosowania związków chemicznych w życiu prywatnym i zawodowym. | |
5,0 | Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada świadomość podstawowych procesów chemicznych, a także szerokiego stosowania związków chemicznych w życiu prywatnym i zawodowym. |
Literatura podstawowa
- R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008
- P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwa chemiczne, Wrocław, 2000
- Z. Florjańczyk, S. Penczek (pod red.), Chemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2012
- J. F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009