Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sprężarki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprężarki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej |
W-4 | Hydromechanika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru sprężarek |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę sprężarek oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie sprężarki tłokowej | 3 |
T-L-2 | Badanie sprężarki promieniowej | 3 |
T-L-3 | Badanie sprężarki osiowej | 3 |
T-L-4 | Badanie sprężarki śrubowej | 3 |
T-L-5 | Badanie sposobu regulacji wydatku na zużycie energii w sprężarce | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza | 1 |
T-W-2 | Budowa sieci sprężonego powietrza. Uzdatnianie sprężonego powietrza | 1 |
T-W-3 | Podział sprężarek. Ogólna budowa sprężarki. Zasada działania sprężarki. Parametry charakteryzujące pracę sprężarki | 1 |
T-W-4 | Równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych. Równanie Eulera dla sprężarek | 1 |
T-W-5 | Sprężarki osiowe | 1 |
T-W-6 | Sprężarki promieniowe | 1 |
T-W-7 | Sprężarki wyporowe | 1 |
T-W-8 | Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji sprężonego powietrza. Sposoby regulacji wydajności sprężarek | 1 |
T-W-9 | Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek | 1 |
T-W-10 | Elementy konstrukcyjne sprężarek | 2 |
T-W-11 | Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki | 1 |
T-W-12 | Dobór sprężarek według katalogów | 1 |
T-W-13 | Dobór sprężarek z pomocą programów wspomagających pracę inżyniera | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 13 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-L-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie się do „wejściówek” | 2 |
A-L-5 | Przygotowanie sprawozdania | 6 |
A-L-6 | Przygotowanie się do zaliczeń | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C40-2_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek | ENE_1A_W06, ENE_1A_W14, ENE_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ENE_1A_C40-2_W02 Student zna charakterystyki sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku | ENE_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-12, T-W-13 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ENE_1A_C40-2_W03 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę sprężarek | ENE_1A_W07, ENE_1A_W17, ENE_1A_W18 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C40-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej sprężarki oraz efektywnie ją eksploatować | ENE_1A_U20, ENE_1A_U13 | — | — | C-1, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ENE_1A_C40-2_U02 Student potrafi dobrać sprężarkę do założeń projektowych | ENE_1A_U10 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-10 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ENE_1A_C40-2_U03 Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki sprężarki | ENE_1A_U03, ENE_1A_U14 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C40-2_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstukcji, działania i eksploatacji sprężarek | ENE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-12 | M-1 | S-1 |
ENE_1A_C40-2_K02 Student ma świadomośc korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania sprężarek | ENE_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-13 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C40-2_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia. |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student potrafi wymienić podstawowe elementy konstukcyjne sprężarki i zna zasadę jej działania. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C40-2_W02 Student zna charakterystyki sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe charakterystyki sprężarki i potrafi wymienić sposoby regulacji jej wydatku. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C40-2_W03 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę sprężarek | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna definicje podstawowych parametrów. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C40-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej sprężarki oraz efektywnie ją eksploatować | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady sprężarki. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C40-2_U02 Student potrafi dobrać sprężarkę do założeń projektowych | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ENE_1A_C40-2_U03 Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki sprężarki | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystykę sprężarki na podstawie pomiarów. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C40-2_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstukcji, działania i eksploatacji sprężarek | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ENE_1A_C40-2_K02 Student ma świadomośc korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania sprężarek | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Atlas Copco, Technika Sprężonego powietrza – poradnik, 2011
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczno-naukowe, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator, 2012