Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N2)
specjalność: energetyka konwencjonalna

Sylabus przedmiotu Magazynowanie energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Magazynowanie energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: termodynamika techniczna, wymiana ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z powszechnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii.
C-2Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności.
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru najbardziej adekwatnej metody magazynowania energii.
C-4Ukształtowanie umiejętności oszacowania podstawowych parametrow magazynu energii i jego efektywności pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii.1
T-W-2Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji, przykłady zastosowania1
T-W-3Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Przykłady zastosowania1
T-W-4Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych. Przykłady zastosowania1
T-W-5Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych. Przykłady zastosowania1
T-W-6Paliwa wtórne. Wytwarzanie, transport i magazynowanie wodoru.1
T-W-7Magazynowanie energii mechanicznej.1
T-W-8Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. Przykłady obliczeniowe.1
T-W-9Porównanie różnych metod magazynowania energii.1
T-W-10Zaliczenie wykładu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Wykład multimedialny10
A-W-2Praca własna studenta17
A-W-3Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie kolokwium końcowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_C04_W01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i opisać wszystkie podstawowe metody magazynaowania energii, wymienić ich wady i zalety oraz zakres stosowania.
ENE_2A_W05, ENE_2A_W11C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_C04_W01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i opisać wszystkie podstawowe metody magazynaowania energii, wymienić ich wady i zalety oraz zakres stosowania.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu
5,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją bardzo dobrze zinterpretować i w pełni wykorzystać

Literatura podstawowa

  1. Domański Roman, Magazynowanie Energii Cieplnej, Państ. Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1990
  2. Czerwińska Anna, Akumulatory, baterie, ogniwa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
  3. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  2. Zito Ralph, Energy Storage, Wiley, www.wilej.com/chemistry, 2010, książka wydana w j. angielskim
  3. Huggins Robert A., Energy Storage, Springer, www.springer.com, 2010, książka wydana w j. angielskim

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii.1
T-W-2Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji, przykłady zastosowania1
T-W-3Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Przykłady zastosowania1
T-W-4Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych. Przykłady zastosowania1
T-W-5Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych. Przykłady zastosowania1
T-W-6Paliwa wtórne. Wytwarzanie, transport i magazynowanie wodoru.1
T-W-7Magazynowanie energii mechanicznej.1
T-W-8Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. Przykłady obliczeniowe.1
T-W-9Porównanie różnych metod magazynowania energii.1
T-W-10Zaliczenie wykładu1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykład multimedialny10
A-W-2Praca własna studenta17
A-W-3Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_C04_W01w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i opisać wszystkie podstawowe metody magazynaowania energii, wymienić ich wady i zalety oraz zakres stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W05Ma wiedzę w zakresie układów elektroenergetycznych służących do poprawy jakości i przesyłu energii elektrycznej
ENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z powszechnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii.
Treści programoweT-W-4Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych. Przykłady zastosowania
T-W-3Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Przykłady zastosowania
T-W-1Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii.
T-W-2Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji, przykłady zastosowania
T-W-9Porównanie różnych metod magazynowania energii.
T-W-5Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych. Przykłady zastosowania
T-W-6Paliwa wtórne. Wytwarzanie, transport i magazynowanie wodoru.
T-W-7Magazynowanie energii mechanicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie kolokwium końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie
3,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym.
4,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym
4,5Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu
5,0Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją bardzo dobrze zinterpretować i w pełni wykorzystać