Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Budowa i eksploatacja maszyn (S3)

Sylabus przedmiotu Analiza systemowa w technice pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budowa i eksploatacja maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza systemowa w technice pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 5 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 10 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów i wymagań analizy procesowej i systemowej w technice pojazdów.
C-2Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w projektowaniu i budowie pojazdow samochodowych
C-3Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w fazie eksploatacji pojazdow samochodowych
C-4Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w fazie złomowania pojazdow samochodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy projektowania i budowy dla wybranego przykładu pojazdu samochodowego1
T-A-2Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy eksploatacji wybranego przykładu pojazdu samochodowego2
T-A-3Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy złomowania wybranego przykładu pojazdu samochodowego2
5
wykłady
T-W-1Podstawy teoretyczne analizy systemowej i procesowej w technice pojazdów2
T-W-2Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie projektowania i budowy pojazdów samochodowych3
T-W-3Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie eksploatacji pojazdów samochodowych3
T-W-4Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie złomowania pojazdów samochodowych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych grup tematycznych z ćwiczeń audytoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
S-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_18-2_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie analizy systemowej i porocesowej w technice pojazdów.
BiEM_3A_W01, BiEM_3A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_18-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć zdefiniować i zastosować podstawowe elementy oraz metody analizy systemowej i procesowej w modelowaniu poszczególnych faz cyklu zycia pojazdów samochodowych.
BiEM_3A_U03, BiEM_3A_U01, BiEM_3A_U06C-2, C-3, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BiEM_3A_18-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant ma świadomość potrzeby poszerzania zdobytej wiedzy w dalszych etapach kształcenia oraz możliwości wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej.
BiEM_3A_K01, BiEM_3A_K04

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_18-2_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie analizy systemowej i porocesowej w technice pojazdów.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BiEM_3A_18-2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć zdefiniować i zastosować podstawowe elementy oraz metody analizy systemowej i procesowej w modelowaniu poszczególnych faz cyklu zycia pojazdów samochodowych.
2,0Doktorant nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Doktorant obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Doktorant uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Doktorant obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejętności.
4,5Doktorant obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejętności.
5,0Doktorant obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. Władysław Findeisen, Analiza systemowa. Podstawy i metodologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1985, ISBN: 83-01-04991-X (8+0)

Literatura dodatkowa

  1. Kulikowski R., Analiza systemowa i jej zastosowanie, PWN, Warszawa, 1977
  2. Koźmiński A., Zarządzanie: analiza systemowa procesów i struktur, Państwowe Wydawnictow Ekonomiczne, Warszawa, 1974

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy projektowania i budowy dla wybranego przykładu pojazdu samochodowego1
T-A-2Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy eksploatacji wybranego przykładu pojazdu samochodowego2
T-A-3Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy złomowania wybranego przykładu pojazdu samochodowego2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teoretyczne analizy systemowej i procesowej w technice pojazdów2
T-W-2Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie projektowania i budowy pojazdów samochodowych3
T-W-3Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie eksploatacji pojazdów samochodowych3
T-W-4Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie złomowania pojazdów samochodowych2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych grup tematycznych z ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_18-2_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie analizy systemowej i porocesowej w technice pojazdów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_W01Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze podstawowym w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn, obejmującej najnowsze osiągnięcia nauki.
BiEM_3A_W02Ma wiedzę na zaawansowanym poziomie, o charakterze szczegółowym, odpowiadającą prowadzonym badaniom naukowym w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów i wymagań analizy procesowej i systemowej w technice pojazdów.
C-2Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w projektowaniu i budowie pojazdow samochodowych
C-3Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w fazie eksploatacji pojazdow samochodowych
C-4Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w fazie złomowania pojazdow samochodowych
Treści programoweT-W-1Podstawy teoretyczne analizy systemowej i procesowej w technice pojazdów
T-W-2Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie projektowania i budowy pojazdów samochodowych
T-W-3Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie eksploatacji pojazdów samochodowych
T-W-4Metodyka zastosowania analizy ystemowej i procesowej w fazie złomowania pojazdów samochodowych
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_18-2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant powinien umieć zdefiniować i zastosować podstawowe elementy oraz metody analizy systemowej i procesowej w modelowaniu poszczególnych faz cyklu zycia pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_U03Potrafi zdobywać informacje naukowe z różnych źródeł oraz dokonywać właściwej interpretacji i selekcji tych informacji, w szczególności z zakresu dyscypliny Budowa i Eksploatacja Maszyn.
BiEM_3A_U01Nabywa umiejętności związane z metodyką i metodologią prowadzenia badań naukowych w dyscyplinie Budowa i Eksploatacja Maszyn.
BiEM_3A_U06Potrafi oceniać możliwość wykorzystania w praktyce teoretycznych i doświadczalnych wyników prac badawczych.
Cel przedmiotuC-2Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w projektowaniu i budowie pojazdow samochodowych
C-3Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w fazie eksploatacji pojazdow samochodowych
C-4Poznanie możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w fazie złomowania pojazdow samochodowych
Treści programoweT-A-3Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy złomowania wybranego przykładu pojazdu samochodowego
T-A-2Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy eksploatacji wybranego przykładu pojazdu samochodowego
T-A-1Opracowanie modelu mapy procesu dla fazy projektowania i budowy dla wybranego przykładu pojazdu samochodowego
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Doktorant obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Doktorant uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Doktorant obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejętności.
4,5Doktorant obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejętności.
5,0Doktorant obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejętności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBiEM_3A_18-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant ma świadomość potrzeby poszerzania zdobytej wiedzy w dalszych etapach kształcenia oraz możliwości wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyBiEM_3A_K01Uzyskuje kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej i społecznej roli uczonego.
BiEM_3A_K04Przejawia inicjatywę w poszukiwaniu nowych idei w badaniach naukowych oraz innowacyjnych rozwiązań technologicznych z zakresu dyscypliny Budowa i Eksploatacja Maszyn.