Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Budowa i eksploatacja maszyn (N3)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budowa i eksploatacja maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | studia trzeciego stopnia | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Berczyński <Stefan.Berczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka i informatyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania parametrów opisujących zmienne losowe. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności formułowania i weryfikacji hipotez statystycznych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności określania zależności regresyjnych między zmiennymi na podstawie danych doświadczalnych. |
C-4 | Nabycie umiejętności wykorzystania analizy wariancji do wnioskowania statystycznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Estymacja punktowa i przedziałowa. Weryfikacja hipotez statystycznych. | 1 |
T-A-2 | Regresja liniowa. | 1 |
T-A-3 | Regresja nieliniowa. | 1 |
T-A-4 | Analiza wariancji. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zmienne losowe jedno i wielowymiarowe. Rozkłady prawdopodobieństwa i dystrybuanty. Rozkłady brzegowe i warunkowe, niezależność zmiennych losowych. | 2 |
T-W-2 | Momenty jedno i wielowymiarowej zmiennej losowej. Macierz kowariancji i korelacji. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe wsłsności estymatorów. Metody uzyskiwania estymatorów. | 2 |
T-W-4 | Estymacja wartości oczekiwanej, wariancji, współczynnika korelacji. Estymacja przedziałowa. | 2 |
T-W-5 | Weryfikacja hipotez statystycznych. Konstruowanie testów statystycznych dla zadanych prawdopodobieństw błędów pierwszego i drugiego rodzaju. Moc testu. | 2 |
T-W-6 | Testy dotyczące parametrów rozkładu oraz porównania parametrów rozkładów w dwóch populacjach. | 2 |
T-W-7 | Testy nieparametryczne i testy zgodności. | 2 |
T-W-8 | Regresja wielowymiarowa liniowa. Estymacja współczynników, badanie istotności funkcji regresji i poszczególnych członów, ocena stopnia dopasowania. | 3 |
T-W-9 | Regresja nieliniowa. | 1 |
T-W-10 | Analiza wariancji. Klasyfikacja jednokrotna i dwukrotna. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 10 |
A-A-3 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń | 10 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 30 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładu. | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metioda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Ćwiczenia: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć słuchacza na podstawie sprawozdań z ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć ćwiczeniowych w formie pracy pisemnej obejmujacej tematykę ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne obejmujace zakres tematyczny wykładów i sprawdzajacy uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BiEM_3A_10_W01 Słuchacz potrafi scharakteryzować i opisać zmienne losowe. Objaśnić metody estymacji parametrów. Wytłumaczyć pojecie hipotezy statystycznej i zasady jej weryfikacji. Opisać sposoby szacowania zależności między zmiennymi losowymi. | BiEM_3-_W01, BiEM_3-_W02 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BiEM_3A_10_U01 Słuchacz potrafi opracować i zinterpretowac wyniki badań doświadczalnych. Dobrać odpowiednie testy statystyczne do weryfikacji hipotez statystycznych i przeprowadzić ich weryfikację. Potrafi estymować zależność regresyjną liniową i nieliniową. Potrafi wykorzystać analizę wariancji do wnioskowania statystycznego. | BiEM_3-_U01, BiEM_3-_U02 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BiEM_3A_10_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie analizy danych doświadczalnych. | BiEM_3-_K04, BiEM_3-_K02 | — | — | — | — | — |