Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie wiedzą | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Różewski <Przemyslaw.Rozewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Kołodziejczyk <Joanna.Kolodziejczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studnetów z dziedzina zarzadzania wiedza. Zaprezentowanie szerokiego spektrum systemów informatycznych, które moga byc wykorzystane w przedsiebiorstwie w ramach systemu zarzadzania weidza. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetnosci rozpoznawania i tworzenia prosytch systemów z wiedza, głównie do wspomagania podejmowania decyzji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie koncepcji systemu ekspertowego | 2 |
T-L-2 | Implementacja sytemu ekspertowego | 2 |
T-L-3 | Opracowanie systemu opartego na ontologii | 6 |
T-L-4 | Implementacja ontologii w systemie Protege | 6 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia sie organizacji. Procesy zarzadzania wiedza – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie. | 2 |
T-W-2 | Bird Island (by Konoco) - praktyczna zabawa pozwalająca zrozumieć istotę zarzadzania wiedza w organizacji. | 2 |
T-W-3 | Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. Wykrywanie własnego stylu uczenia poprzez kwestionariusz (autor D. Kolb). | 2 |
T-W-4 | Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. Logiczna reprezentacja wiedzy w systemie. Rachunek zdań i predykatów I rzędu i schematy wnioskowania. | 3 |
T-W-5 | Systemy ekspertowe w zarzadzaniu wiedza. Budowa systemu, przykłady stosowanych systemów doradczych. | 2 |
T-W-6 | Reprezentacja niepewności w systemach z wiedza wyrażane probabilistycznie. | 2 |
T-W-7 | Ontologia oraz reprezentacja wiedzy (ze szczególnym uwzględnieniem form reprezentacji możliwych do implementacji i ich właściwości istotnych w praktyce tworzenia systemów informatycznych) | 2 |
T-W-8 | Inżynieria ontologii Język OWL oraz SWRL | 2 |
T-W-9 | Internet semantyczny, rozproszona wiedza (mechanizmy rozproszonego przechowywania i przetwarzania Apache Hadoop/Twitter Storm, semantyka dokumentów Web – RDF/RDFS/OWL) | 2 |
T-W-10 | Praktyczne zastosowania i problemy rozwiązywane przez oprogramowanie oparte na wiedzy (finansowe, marketingowe, zarządcze) | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | wykonanie zadan domowych | 20 |
A-L-3 | Udział w zaliczeniu formy zajec i konsultacjach | 2 |
A-L-4 | przygotowanie do sprawdzianów | 5 |
57 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-3 | Konsultacje, udział w egzaminie | 4 |
A-W-4 | Studiowanie artykułów dotyczacych zadanej tematyki wykładu. | 11 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - wykład informacyjne z pogadanka i wyjasnieniem. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków. |
M-2 | Zajecia laboratoryjne - z uzyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach. |
S-2 | Ocena formująca: Wykonanie programistycznych zadan domowych i podaczas zajec. |
S-3 | Ocena formująca: Wykonanie gier edukacyjnych w grupie. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/12_W01 Student bedzie mógł identyfikowac i scharakteryzowac budowe systemów zarzadzania wiedza. Bedzie tez potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Bedzie rozrózniał modele uczenia i potrafił je wykorzystac w zarzadzaniu. | IC_1A_W13, IC_1A_W12, IC_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_C/12_U01 Studnet bedzie potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwac narzedzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwac sie shellem ekspertowym. Nabedzie tez umiejetnosc projektowania systemów zarzadzania wiedza. | IC_1A_U26, IC_1A_U05 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/12_W01 Student bedzie mógł identyfikowac i scharakteryzowac budowe systemów zarzadzania wiedza. Bedzie tez potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy. Bedzie rozrózniał modele uczenia i potrafił je wykorzystac w zarzadzaniu. | 2,0 | Student nie wie czym zajmuje sie dziedzina zarzadzania wiedza i nie rozpoznaje narzedzi i metod w nich wykorzystywanych. |
3,0 | Student wie czym zajmuje sie dziedzina zarzadzania wiedza i nie rozpoznaje narzedzi i metod w nich wykorzystywanych. | |
3,5 | Student potrafi wymienic mechanizmy i procesy zwiazane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiebiorstwie. Rozumie potrzebe uczenia sie organizacji. | |
4,0 | Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich role w przedsiebiorstwie. | |
4,5 | Student potrafi na przykładach rozwiazywac problemy zarzadzania wiedza. | |
5,0 | Student dokonuje analizy stanu przedsiebiorstwa i potrafi wskazac narzedzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiebiorstwie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_C/12_U01 Studnet bedzie potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz obsługiwac narzedzia do automatycznego pozyskiwania wiedzy oraz posługiwac sie shellem ekspertowym. Nabedzie tez umiejetnosc projektowania systemów zarzadzania wiedza. | 2,0 | Student nie potrafi wykonac zadnego przewidzianego do wykonania zadania. |
3,0 | Potrafi napisac prosty system ekspertowy. | |
3,5 | Student potrafi zaprogramowac system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi. | |
4,0 | Student wykorzystuje narzedzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które mozna wykorzystac do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego. | |
4,5 | Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzedzie i potrafi opracowac system doradczy. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektowac prosty system zarzadzania wiedza. |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Goczyła, Ontologie w Systemach Informatycznych, Exit, Warszawa, 2011
- A. Jashapara, Zarzadzanie wiedza: zintegrowane podejscie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- K. Perechuda, Zarzadzanie wiedza w przedsiebiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005