Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie mobilne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie mobilne
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 10 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o systemach komputerowych, rodzajach urządzeń sieciowych.
W-2Student powinien znać środowisko do obliczeń naukowych Matlab

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z własnościami technologii mobilnych
C-2Zapoznanie z systemami komórkowymi i satelitarnymi.
C-3Zapoznanie z urządzeniami dla sieci WLAN oraz ukształtowanie umiejętności do konfiguracji tych urządzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych2
T-L-2Badanie przepustowości sieci WLAN oraz parametrów jakościowych łącza bezprzewodowego2
T-L-3Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych2
T-L-4Analiza dokładności systemu GPS2
T-L-5Wykorzystanie sensorów wbudowanych w urządzenia przenośne2
10
wykłady
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.2
T-W-2Sieci WPAN, WLAN, WMAN technologie, sposoby wykorzystania.1
T-W-3Sieci sensorowe2
T-W-4Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.2
T-W-5WiFi – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.2
T-W-6Radiowe technologie identyfikacji1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań22
A-L-3Przygotowanie do laboratoriów19
A-L-4Udział w konsultacjach4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-4Studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać obecne narynku technologie mobilne oraz ich zastosowania.
IC_1A_W03C-3, C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci potrafią skonfigurować urządzenia mobilne i sieci bezprzewodowe oraz odpowiednio dobrać zabezpieczenia.
IC_1A_U06C-3, C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać obecne narynku technologie mobilne oraz ich zastosowania.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat różnych technologii bezprzewodowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci potrafią skonfigurować urządzenia mobilne i sieci bezprzewodowe oraz odpowiednio dobrać zabezpieczenia.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma podstawową wiedze na temat zabezpieczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Wesołowski, Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych, WKŁ, 2003
  2. S. Kula, Systemy teletransmisyjne, WKŁ, 2004
  3. H. Bogucka, Projektowanie i obliczenia w radiokomunikacji, WPP, Poznań, 2005
  4. J. Januszewski, System GPS i inne systemy satelitarne w nawigacji morskiej, WSM, 2004

Literatura dodatkowa

  1. V.Jeyasri Arokiamary, Cellular and Mobile Communications, Technical Publications, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych2
T-L-2Badanie przepustowości sieci WLAN oraz parametrów jakościowych łącza bezprzewodowego2
T-L-3Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych2
T-L-4Analiza dokładności systemu GPS2
T-L-5Wykorzystanie sensorów wbudowanych w urządzenia przenośne2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.2
T-W-2Sieci WPAN, WLAN, WMAN technologie, sposoby wykorzystania.1
T-W-3Sieci sensorowe2
T-W-4Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.2
T-W-5WiFi – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.2
T-W-6Radiowe technologie identyfikacji1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań22
A-L-3Przygotowanie do laboratoriów19
A-L-4Udział w konsultacjach4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów8
A-W-3Udział w konsultacjach do wykładu2
A-W-4Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać obecne narynku technologie mobilne oraz ich zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W03Ma wiedzę zakresu działania i budowy systemów operacyjnych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z urządzeniami dla sieci WLAN oraz ukształtowanie umiejętności do konfiguracji tych urządzeń.
C-2Zapoznanie z systemami komórkowymi i satelitarnymi.
C-1Zapoznanie z własnościami technologii mobilnych
Treści programoweT-W-3Sieci sensorowe
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.
T-W-2Sieci WPAN, WLAN, WMAN technologie, sposoby wykorzystania.
T-W-4Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.
T-W-5WiFi – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.
T-W-6Radiowe technologie identyfikacji
T-L-1Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych
T-L-2Badanie przepustowości sieci WLAN oraz parametrów jakościowych łącza bezprzewodowego
T-L-3Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych
T-L-4Analiza dokładności systemu GPS
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat różnych technologii bezprzewodowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć studenci potrafią skonfigurować urządzenia mobilne i sieci bezprzewodowe oraz odpowiednio dobrać zabezpieczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U06Umie opisywać i analizować działanie podstawowych systemów technicznych na poziomie sprzętu i oprogramowania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z urządzeniami dla sieci WLAN oraz ukształtowanie umiejętności do konfiguracji tych urządzeń.
C-2Zapoznanie z systemami komórkowymi i satelitarnymi.
C-1Zapoznanie z własnościami technologii mobilnych
Treści programoweT-W-3Sieci sensorowe
T-W-1Znaczenie systemów mobilnych, zastosowanie, podstawowe pojęcia, definicje.
T-W-2Sieci WPAN, WLAN, WMAN technologie, sposoby wykorzystania.
T-W-4Systemy komórkowe i satelitarne – architektura systemu, możliwości, wady i zalety systemów komórkowych i satelitarnych.
T-W-5WiFi – architektura, urządzenia stosowane w sieciach bezprzewodowych, wady oraz zalety sieci bezprzewodowych.
T-W-6Radiowe technologie identyfikacji
T-L-1Wykorzystanie modeli propagacyjnych do projektowania sieci bezprzewodowych
T-L-2Badanie przepustowości sieci WLAN oraz parametrów jakościowych łącza bezprzewodowego
T-L-3Badanie zabezpieczeń sieci bezprzewodowych
T-L-4Analiza dokładności systemu GPS
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: w odniesieniu do wykładu, tej jego części w której przedstawione są problemy do dyskusji aktywizujące studentów
M-4Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena na podstawie wejsciówki, stopnia wykonania (pod koniec zajęć) scenariuszy formułowanych w oparciu o konspekty laboratoryjne i/lub sprawozdania z zajęć
S-2Ocena formująca: Test wielokrotnego wyboru wraz z częścią pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności konfigurowania urządzeń mobilnych, oraz ma podstawową wiedze na temat zabezpieczeń
3,5
4,0
4,5
5,0