Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie zorientowane na użytkownika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie zorientowane na użytkownika
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Mateusz Piwowarski <Mateusz.Piwowarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 12 4,00,50zaliczenie
wykładyW7 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy planowania przedsięwzięć internetowych, podstawy projektowania serwisów WWW

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania zorientowanego na użytkownika
C-2Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analizy przypadków - projektowanie zorientowane na użytkowniku w praktyce2
T-L-2Projekt z obszaru user experience - założenia1
T-L-3Testy użyteczności2
T-L-4Odkrywanie zachowań użytkowników1
T-L-5Tworzenie ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników1
T-L-6Projektowanie architektury informacji2
T-L-7Przykładowa analiza user experience2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
12
wykłady
T-W-1Proces planowania projektów z zakresu user experience2
T-W-2Planowanie i realizacja testów użyteczności1
T-W-3Analiza zachowań użytkowników serwisów internetowych2
T-W-4Modele zadań i ścieżek użytkowników, mapy doświadczeń użytkowników2
T-W-5Projektowanie architektury informacji w serwisach internetowych2
T-W-6Analiza user experience komponentów witryn internetowych2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)42
A-L-3Realizacja sprawozdania z zajęć (praca studentów w grupach)50
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć16
120
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)20
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
S-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania elementów projektu user experience

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O6/06_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować proces projektowania user experience, zna narzędzia, techniki badań oraz oceny w dziedzinie user experience
IC_1A_W10, IC_1A_W11C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O6/06_U01
Student nabył umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience
IC_1A_U05, IC_1A_U28C-2T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O6/06_K01
Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekście zespołowego tworzenia złożonych serwisów internetowych
IC_1A_K01, IC_1A_K03C-1, C-2T-L-6, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O6/06_W01
Student potrafi wymienić i scharakteryzować proces projektowania user experience, zna narzędzia, techniki badań oraz oceny w dziedzinie user experience
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania user experience, nie potrafi scharakteryzować procesu projektowania user experience, nie ma wiedzy na temat realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
3,0Student posiada bardzo ogólną więdzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
3,5Student posiada ogólną więdzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności, ogólnie przedstawić analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
4,0Student posiada więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz opisać formy analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
4,5Student posiada dobrą więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
5,0Student posiada bardzo dobrą więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić, dobrać uzasadnić wybór rodzajów testów użyteczności oraz procedur ich planowania, scharakteryzować szczegółówo zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience większości komponentów serwisów internetowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O6/06_U01
Student nabył umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience
2,0Student nie wykona prawidłowo wszystkich zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych
3,0Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, ale będą one wykonane w sposób mało precyzyjny
3,5Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, nie wszystkie (część) zadania zostaną wykonane w sposób dokładny
4,0Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób prawidłowy, dokładny, student będzie potrafił uzasadnić dokonane wybory i realizacje
4,5Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, student będzie potrafił szczegółówo uzasadnić dokonane wybory i realizacje
5,0Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, wykona dodatkowe czynności, które podniosą wartość merytoryczną zadań, student będzie potrafił szczegółówo uzasadnić dokonane wybory i realizacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O6/06_K01
Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekście zespołowego tworzenia złożonych serwisów internetowych
2,0Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience
3,0Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania
4,0Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania
4,5Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli
5,0Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli, ma świadomość potrzeb monitorowania postępów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej

Literatura podstawowa

  1. Jesmond Allen, James Chudley, Projektowanie witryn internetowych User eXperience, Smashing Magazine, Helion, Gliwice, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Michał Koralewski, Piotr Nowak, Podstawy User Experience w projektowaniu stron WWW, PARP, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analizy przypadków - projektowanie zorientowane na użytkowniku w praktyce2
T-L-2Projekt z obszaru user experience - założenia1
T-L-3Testy użyteczności2
T-L-4Odkrywanie zachowań użytkowników1
T-L-5Tworzenie ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników1
T-L-6Projektowanie architektury informacji2
T-L-7Przykładowa analiza user experience2
T-L-8Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces planowania projektów z zakresu user experience2
T-W-2Planowanie i realizacja testów użyteczności1
T-W-3Analiza zachowań użytkowników serwisów internetowych2
T-W-4Modele zadań i ścieżek użytkowników, mapy doświadczeń użytkowników2
T-W-5Projektowanie architektury informacji w serwisach internetowych2
T-W-6Analiza user experience komponentów witryn internetowych2
T-W-7Zaliczenie wykładów1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych (praca własna studenta)42
A-L-3Realizacja sprawozdania z zajęć (praca studentów w grupach)50
A-L-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć16
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu (praca własna studenta)20
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów (praca własna studenta)20
A-W-4Udział w konsultacjach i zaliczeniu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O6/06_W01Student potrafi wymienić i scharakteryzować proces projektowania user experience, zna narzędzia, techniki badań oraz oceny w dziedzinie user experience
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
IC_1A_W11Zna narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania zorientowanego na użytkownika
Treści programoweT-W-3Analiza zachowań użytkowników serwisów internetowych
T-W-4Modele zadań i ścieżek użytkowników, mapy doświadczeń użytkowników
T-W-2Planowanie i realizacja testów użyteczności
T-W-1Proces planowania projektów z zakresu user experience
T-W-5Projektowanie architektury informacji w serwisach internetowych
T-W-6Analiza user experience komponentów witryn internetowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu projektowania user experience, nie potrafi scharakteryzować procesu projektowania user experience, nie ma wiedzy na temat realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
3,0Student posiada bardzo ogólną więdzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, realizacji testów użyteczności, analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
3,5Student posiada ogólną więdzę z zakresu podstawowych pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności, ogólnie przedstawić analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
4,0Student posiada więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, projektowania architektury informacji oraz opisać formy analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
4,5Student posiada dobrą więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić rodzaje testów użyteczności oraz procedury ich planowania, scharakteryzować zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience komponentów serwisów internetowych.
5,0Student posiada bardzo dobrą więdzę z zakresu pojęć z obszaru projektowania user experience, potrafi wymienić, dobrać uzasadnić wybór rodzajów testów użyteczności oraz procedur ich planowania, scharakteryzować szczegółówo zagadnienie analizy zachowań użytkownikow, modeli zadań, ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników, zna dobrze proces projektowania architektury informacji oraz procedury analiz user experience większości komponentów serwisów internetowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O6/06_U01Student nabył umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U05Umie praktycznie zastosować technologie informatyczne w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem biznesu
IC_1A_U28Ma umiejętność projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów na potrzeby informatyzacji organizacji
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience
Treści programoweT-L-6Projektowanie architektury informacji
T-L-3Testy użyteczności
T-L-5Tworzenie ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników
T-L-1Analizy przypadków - projektowanie zorientowane na użytkowniku w praktyce
T-L-2Projekt z obszaru user experience - założenia
T-L-7Przykładowa analiza user experience
T-L-4Odkrywanie zachowań użytkowników
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poprawności wykonywania elementów projektu user experience
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykona prawidłowo wszystkich zadań realizowanych na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych
3,0Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, ale będą one wykonane w sposób mało precyzyjny
3,5Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, nie wszystkie (część) zadania zostaną wykonane w sposób dokładny
4,0Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób prawidłowy, dokładny, student będzie potrafił uzasadnić dokonane wybory i realizacje
4,5Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, student będzie potrafił szczegółówo uzasadnić dokonane wybory i realizacje
5,0Student wykona zadania realizowane na poszczególnych zajęciach laboratoryjnych, zadania zostaną wykonane w sposób staranny, prawidłowy, wykona dodatkowe czynności, które podniosą wartość merytoryczną zadań, student będzie potrafił szczegółówo uzasadnić dokonane wybory i realizacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O6/06_K01Student ma świadomość znaczenia wykonania dobrego projektu user experience w kontekście zespołowego tworzenia złożonych serwisów internetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K01Świadomie rozumie potrzeby dokształcania i dzielenia się wiedzą
IC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania zorientowanego na użytkownika
C-2Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z narzędzi, technik badań oraz oceny w dziedzinie user experience
Treści programoweT-L-6Projektowanie architektury informacji
T-L-3Testy użyteczności
T-L-5Tworzenie ścieżek użytkowników, map doświadczeń użytkowników
T-L-1Analizy przypadków - projektowanie zorientowane na użytkowniku w praktyce
T-L-2Projekt z obszaru user experience - założenia
T-L-7Przykładowa analiza user experience
T-L-4Odkrywanie zachowań użytkowników
T-W-3Analiza zachowań użytkowników serwisów internetowych
T-W-4Modele zadań i ścieżek użytkowników, mapy doświadczeń użytkowników
T-W-2Planowanie i realizacja testów użyteczności
T-W-1Proces planowania projektów z zakresu user experience
T-W-5Projektowanie architektury informacji w serwisach internetowych
T-W-6Analiza user experience komponentów witryn internetowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie znaczenia projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience
3,0Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, ale na bardzo dużym poziomie ogólności
3,5Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi ogólnie uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania
4,0Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania
4,5Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli
5,0Student rozumie znaczenie projektu w zespołowym projektowaniu witryn internetowych user experience, potrafi szczegółowo uzasadnić rolę poszczególnych etapów projektowania, wykorzystywanych narzędzi, tworzonych modeli, ma świadomość potrzeb monitorowania postępów prac projektowych, wypracowania zasad komunikacji w zespole i tworzenia dokumentacji projektowej