Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Analiza i eksploracja danych przestrzennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza i eksploracja danych przestrzennych | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Korzeń <Marcin.Korzen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc podstawowych pojec geometrii analitycznej i algebry liniowej |
W-2 | Znajomosc podstawowych pojec statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Cele przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi pojeciami dotyczacymi danych przestrzennych |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi algorytmami przetwarzania, analizy i ekspoloracji danych przestrzennych |
C-3 | Zapoznanie z pakietem R w czesci dotyczacej analizy danych przestrzennych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Operacje gometryczne na danych przestrzennych: centroid, obliczanie odległości, medoda najbliższego sąsiedztwa | 4 |
T-A-2 | Metody grupowania danych: analiza algorytmu k-środków, algorytmy aglomeracji | 4 |
T-A-3 | Wyszukiwanie oblektów geometrycznych, KD-drzewa, R-drzewa | 2 |
T-A-4 | Wybrane algorytmy eksploracji danych | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenia do programu R | 6 |
T-L-2 | Publicznie dostępne repozytoria danych przestrzennych | 2 |
T-L-3 | Algorytmy analizy i eksploracji danych w R pakiety MASS i rpart | 4 |
T-L-4 | Pakiety analizy danych przestrzennych: spatial, geoR | 4 |
T-L-5 | Przykaldy roznych analiz danych przestrzennych | 14 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie analiz przestrzennych. Operacje na danych przestrzennych. Przetwarzanie wstępne: testowanie danych, eliminacja błędnych danych, transformacja współrzędnych. Przetwarzanie wstępne: łączenie danych, podział danych na warstwy tematyczne, łączenie danych z różnych warstw, generalizacja i agregowanie danych | 5 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia analizy danych, rodzaje zadań analizy i eksploracji danych, wskaźniki jakości modeli uczenia maszynowego, metody testowania, przegląd algorytmów eksploracji danych. | 6 |
T-W-3 | Geometryczne pojęcia analizy danych: centroid, metryki (euklidesowa, Mahalanobisa, odległości na seferze), statystyka najbliższego sąsiedztwa | 4 |
T-W-4 | Geometryczne algorytmy analizy danych: algorytm k-środków, algorytmy aglomeracji, algorytm k-NN | 5 |
T-W-5 | Analizy przestrzenne: wskazywanie, wyszukiwanie, operacje na obiektach punktowych operacje na obiektach liniowych. R-drzewa, KD-drzewa. | 4 |
T-W-6 | Interpolacja danych przestrzennych, techniki interpolacji w przestrzeniach dwuwymiarowych, Kriging | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zajec i rozwiazywanie zadan domowych | 30 |
A-A-3 | przygotowanie do kolokwium | 14 |
59 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajec | 30 |
A-L-3 | konczenia zadnia postawionych na zajeciach, tworzenie skryptw i opracowywanie sprawozdań | 28 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do zajec | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Rozwiazywanie zadan domowych | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - prezentacja w postaci slajdów |
M-2 | Laboratorium: rozwiązywanie zadań przy komputerze oraz prac z bibliotekami analizy danych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ze sprawozdań |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O5/08_W01 Posiada podstawową wiedze z zakresu analizę eksploracji danych ze szczególnym uwzględnieniem analizy danych przestrzennych, zna podstawowe metody i narzędzia do analizy danych przestrzennych | IC_1A_W15 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O5/08_U01 Nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami komputerowymi do ananlizy danych przestrzennych | IC_1A_U22, IC_1A_U24 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O5/08_W01 Posiada podstawową wiedze z zakresu analizę eksploracji danych ze szczególnym uwzględnieniem analizy danych przestrzennych, zna podstawowe metody i narzędzia do analizy danych przestrzennych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowa wiedze z zakresu analizy i ekspolracji danych przestrzennych opanowa podstawowe pojecia umie, dobrac technik obliczeniowe w zaleznosci od problemu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O5/08_U01 Nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi pakietami komputerowymi do ananlizy danych przestrzennych | 2,0 | |
3,0 | Student umie rozwiazywac podstawowe zadania eksploracji danych przestrzennych z wykorzystaniem publicznie dostepnych pakietow obliczeniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |