Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Architektura systemów informatycznych Jednostek opieki zdrowotnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura systemów informatycznych Jednostek opieki zdrowotnej
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Bogusławski <Krzysztof.Boguslawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 24 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać ugruntowaną wiedzę z zakresu architektury sprzętowej komputerów i technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
C-2Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych.
C-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
C-4Poznanie przepisów regulujących zasady operowania informacją o charakterze medycznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.2
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.1
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.2
T-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.2
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.2
T-W-6Struktury szpitalnych systemów i podsystemów informatycznych (HIS,RIS,PACS).4
T-W-7Informatyzacja przychodni i gabinetów lekarskich.2
T-W-8Integracja systemów informatycznych w JOZ w szerszej skali terytorialnej.2
T-W-9Rozwiązania sieci integrującej jednostki opieki zdrowotnej na przykładzie regionu przygranicznego w woj. zachodniopomorskim.2
T-W-10Portale medyczne. Wykorzystanie internetu w komunikacji z pajentem.3
T-W-11Dystrybucja leków i materiałów medycznych.2
24

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Analiza istniejących rozwiązań informatycznych (studia przypadków).33
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.63
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/01_W01
1 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
IC_1A_W13, IC_1A_W08, IC_1A_W02C-2, C-1T-W-8, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1
IC_1A_O4/01_W02
Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi.
IC_1A_W15C-4, C-3T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/01_U01
Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
IC_1A_U12, IC_1A_U18, IC_1A_U27C-3T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O4/01_K01
Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie.
IC_1A_K02, IC_1A_K06C-4, C-3, C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/01_W01
1 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
2,0
3,0Student wykazuje znajomość organizacji usług związanych ze zdrowiem i związki z instytucjami finansującymi te usługi. Potrafi scharakteryzować struktury systemów i podsystemów informatycznych budowanych zgodnie z międzynarodowymi normami dla jednostek opieki zdrowotnej
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_O4/01_W02
Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi.
2,0
3,0Student potrafi umiejscowić w medycznych systemach informatycznych dane wrażliwe i wykazać znajomość obowiązujących zasad wymiany informacji medycznej, zna rozwiazania zapobiegające nieuprawnionemu dostępowi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/01_U01
Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
2,0
3,0Student potrafi rozdzielić funkcje systemu informatycznego w warstwach: obsługa administracji (szpitala), przyjmowanie pacjenta, badania diagnostyczne, zabiegi lecznicze, historia leczenia, rozliczenia finansowe. Potrafi tez wskazać na elementy integrujące te funkcje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O4/01_K01
Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie.
2,0
3,0Student zna akty prawne majace wpływ na funkcjonowanie systemów informatycznych w jednostkach medycznych. Potrafi wymienić najważniejsze regulacje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cieciura M., Olchowiak W., Metody i narzedzia projektowania komputerowych systemów medycznych, Vizja Press&IT, 2009
  2. Zajdel R., Kecki E., Szczepaniak P., Kurzynski M., Kompedium informatyki medycznej, Alfa-Medica Press, 2003
  3. Rudowski R. (redakcja), Informatyka medyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.2
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.1
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.2
T-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.2
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.2
T-W-6Struktury szpitalnych systemów i podsystemów informatycznych (HIS,RIS,PACS).4
T-W-7Informatyzacja przychodni i gabinetów lekarskich.2
T-W-8Integracja systemów informatycznych w JOZ w szerszej skali terytorialnej.2
T-W-9Rozwiązania sieci integrującej jednostki opieki zdrowotnej na przykładzie regionu przygranicznego w woj. zachodniopomorskim.2
T-W-10Portale medyczne. Wykorzystanie internetu w komunikacji z pajentem.3
T-W-11Dystrybucja leków i materiałów medycznych.2
24

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach24
A-W-2Analiza istniejących rozwiązań informatycznych (studia przypadków).33
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.63
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_W011 Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
IC_1A_W08Posiada wiedzę z zakresie technologii sieciowych wykorzystywanych przy budowie systemów informatycznych
IC_1A_W02Zna architektury systemów komputerowych
Cel przedmiotuC-2Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych.
C-1Zdobycie wiedzy o strukturze systemów informatycznych w obszarze e–zdrowia.
Treści programoweT-W-8Integracja systemów informatycznych w JOZ w szerszej skali terytorialnej.
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-9Rozwiązania sieci integrującej jednostki opieki zdrowotnej na przykładzie regionu przygranicznego w woj. zachodniopomorskim.
T-W-11Dystrybucja leków i materiałów medycznych.
T-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.
T-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.
T-W-6Struktury szpitalnych systemów i podsystemów informatycznych (HIS,RIS,PACS).
T-W-7Informatyzacja przychodni i gabinetów lekarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje znajomość organizacji usług związanych ze zdrowiem i związki z instytucjami finansującymi te usługi. Potrafi scharakteryzować struktury systemów i podsystemów informatycznych budowanych zgodnie z międzynarodowymi normami dla jednostek opieki zdrowotnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_W02Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych. Opanowanie podstawowych przepisów prawa regulujących operowanie danycmi medycznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-4Poznanie przepisów regulujących zasady operowania informacją o charakterze medycznym.
C-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
Treści programoweT-W-10Portale medyczne. Wykorzystanie internetu w komunikacji z pajentem.
T-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.
T-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi umiejscowić w medycznych systemach informatycznych dane wrażliwe i wykazać znajomość obowiązujących zasad wymiany informacji medycznej, zna rozwiazania zapobiegające nieuprawnionemu dostępowi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_U01Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U12Ma umiejętności w zakresie prowadzenia działań projakościowych przedsięwzięć informatycznych
IC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
IC_1A_U27Potrafi analizować i syntezować wybrane probelmy interdyscyplinarne
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
Treści programoweT-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.
T-W-5Klasyfikacja systemów informatycznych wspomagających usługi medyczne w aspekcie występujących potrzeb na różnych poziomach zarządzania JOZ i bezpośredniego świadczenia usług pacjentom.
T-W-1Charakterystyka organizacji opieki zdrowotnej w Polsce.
T-W-2Potrzeby i prognozy kierunków zmian i rozwoju usług medycznych w Polsce i w Europie.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozdzielić funkcje systemu informatycznego w warstwach: obsługa administracji (szpitala), przyjmowanie pacjenta, badania diagnostyczne, zabiegi lecznicze, historia leczenia, rozliczenia finansowe. Potrafi tez wskazać na elementy integrujące te funkcje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O4/01_K01Znajomość zasad prawnych i etycznych oraz wymagań obowiązującyh standardów w budowie i eksploatacji informatycznych systemów w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K02Świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej
IC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-4Poznanie przepisów regulujących zasady operowania informacją o charakterze medycznym.
C-3Zdobycie podstaw do kszatowania umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem o specyficzym i rozległym profilu zadań.
C-2Poznanie standardów obowiazujących w budowie medycznych systemów informatycznych.
Treści programoweT-W-3Akty prawne regulujące zasady świadczenia usług medycznych na różnych poziomach. Ochrona danych osobowych.
T-W-4Charakterystyka międzynarodowych standardów obowiązujących w informatyzacji Jednostek Opieki Zdrowotnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład klasyczny ilustrowany przeźroczami/filmami.
M-2Zadane do samodzielnej analizy studia przypadków rozwiązań systemów informatycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący wyłożony materiał oraz zadane do samdzielnego przygotowania studia przypadków - rozwiązań systemów medycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna akty prawne majace wpływ na funkcjonowanie systemów informatycznych w jednostkach medycznych. Potrafi wymienić najważniejsze regulacje.
3,5
4,0
4,5
5,0