Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Techniki audio wideo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki audio wideo | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Ruciński <wrucinski@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Mąka <Tomasz.Maka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot odwołuje się do podstawowej wiedzy z takich kursów jak Fizyka, Elektronika, Grafika komputerowa i wizualizacja, Technika cyfrowa. Studentowi nie stawia się żadnych wymagań co do posiadanych umiejętności praktycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie podstaw teoretycznych związanych z analogową i cyfrową postacią sygnałów audio i wideo. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się sprzętem i aplikacjami do tworzenia materiałów dźwiękowych, filmów w technice wideo oraz tworzenia warunków do ich wlaściwego odbioru. |
C-3 | Poznanie istotnych parametrów sprzętu audio i wideo w celu właściwego doboru zestawu oraz właściwej eksploatacji |
C-4 | Utrwalanie zasad pracy zespołowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyki słuchu na podstawie badania charakterystyki własnego słuchu: krzywa progu słyszalnosci, krzywa rozdzielczosci czestotliwosciowej w zaleznosci od czestotliwosci, krzywa rozdzielczosci amplitudowej w zaleznosci od czestotliwosci. | 1 |
T-L-2 | Formaty plików audio - odczyt oraz zapis sygnału audio. | 1 |
T-L-3 | Realizacja nagrań dźwiękowych. | 1 |
T-L-4 | Normalizacja dzwieku z nagran realizowanych z wykorzystaniem automatycznej czułosci nagrywania. Filtracja i korekcja dzwieku, oferowane przez programy do obróbki dzwieku (filtry dolno, górno i srodkowoprzepustowe, equalizery graficzne i parametryczne). Zmiany wysokosci dzwieku, czasu trwania (np. pitch, pitch shift, time stretch, time warp). Montaz dzwieku z uzyciem powszechnie dostepnych narzedzi i kilku niezaleznych nagran. | 6 |
T-L-5 | Praktyczne zapoznanie z budową kamery wideo. Badanie rozdzielczości obrazów wideo z różnych źródeł. | 1 |
T-L-6 | Omówienie scenariusza i scenopisu filmu-zadania. Ustalenie warunków technicznych realizacji. | 1 |
T-L-7 | Realizacja i montaż materiału wideo. | 7 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Natura fali dźwiękowej i fizjologia procesu słyszenia. Charakterystyki percepcji dźwięku przy różnych parametrach fali. | 1 |
T-W-2 | Budowa przetworników sygnałów akustycznych. Charakterystyki mikrofonów (pasmo, kierunkowość, czułość). Zniekształcenia sygnału (liniowe, nieliniowe, fazowe). Budowa i rodzaje głośników. Konstrukcje kolumn głośnikowych. | 1 |
T-W-3 | Zapis analogowy i cyfrowy. Charakterystyki przetworników A/C i C/A. Budowa i charakterystyki nośników wykorzystywanych do rejestracji. | 2 |
T-W-4 | Budowa toru rejestracji dźwięku. Parametry nagrań. | 2 |
T-W-5 | Wzmacniacze audio. Konfiguracje sprzętu nagłaśniającego, dźwięk przestrzenny wielokanałowy. | 1 |
T-W-6 | Techniki cyfrowej analizy i przetwarzania sygnałów akustycznych (efekty dźwiękowe, filtracja, reprezentacja w dziedzinie częstotliwości, modelowanie sygnałów akustycznych w celu kompresji i inne). Mechanizmy poprawy jakości nagrań akustycznych | 2 |
T-W-7 | Zagadnienia transmisji strumieniowej dźwięku w sieciach pakietowych. | 1 |
T-W-8 | Budowa i zasada działania przetworników obrazu (lampy analizujące, przetworniki CCD, CMOS). Standardy analogowych sygnałów wizyjnych. Rozdzielczość analogowych obrazów telewizyjnych. | 1 |
T-W-9 | Techniki zapisu analogowych sygnałów wizyjnych. Proces digitalizacji sygnałów wizyjnych. Standardy zapisów cyfrowych, nośniki cyfrowych zapisów wideo, stosowane formaty ich wady i zalety (DVCAM, DVPRO, miniDV, Digital 8, VCD, SVCD, DVD, HDV, HDV2, AVCHD, DivX). | 2 |
T-W-10 | Budowa kamery wideo i charakterystyki techniczne: obiektyw (ogniskowa, głębia ostrości), rozdzielacze obrazu, przetworniki obrazu, migawka (elektroniczna, mechaniczna), przysłona, układy stabilizacji obrazu. Zasady ustawiania ekspozycji kadru - zależności matematyczne między parametrrami. | 2 |
T-W-11 | Podstawowe zasady kompozycji obrazu w technice filmowej. Budowa scenariusza i scenopisu. Techniki montażu materiałów wideo. | 1 |
T-W-12 | Zasada działania i budowa wyświetlaczy obrazów (CRT, LCD, plazma, projektory). Techniki projekcji obrazów trójwymiarowych. | 1 |
T-W-13 | Konfiguracje kina domowego. Telewizja internetowa. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań. | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie scenopisu do materiału wideo. | 6 |
A-L-4 | Realizacja materiału audio/wideo poza limitem zajęć (np. pozyskiwanie zdjęć nocnych, sceny w pomieszczeniach mieszkalnych) | 10 |
A-L-5 | Obróbka materiału audio/wideo w domu lub montaż w laboratorium dydaktycznym poza godzinamii zajęć. | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Bieżące uzpełnienie wiiedzy z wykładów - źródła: literatura, badanie własnego sprzętu audio-wideo. | 20 |
A-W-3 | Udział w zaliczeniu i konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotownie do egzaminu - praca własna. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady bazujące na prezentacjach multimedialnych i demonstracji sprzętu. |
M-2 | Realizacjia zadań w zespołach 2- lub 3-osobowych związanych z pozyskiwaniem i obróbką sygnałów audio i wideo. |
M-3 | Wprowadzenie elementu konkurencyjności pomiędzy zespołami co do zakresu merytorycznego i wykorzystanych środków technicznych. |
M-4 | Wymagana jest od studenta kreatywna postawai na etapie koncepcji i technicznej realizacji środka przekazu (spot dźwiękowy,film wideo). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6). |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena formująca: Uzyskane wyniki badań i jakość opracowanych sprawozdan. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/06_W01 Sudent zna podstawowe pojęcia związane z rejestrowaniem cyfrowym dźwięk i techniką radiową. Ma opanowane zasady tworzenia materiałów audio. | IC_1A_W15 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1, S-3 |
IC_1A_O2/06_W02 Sudent zna podstawowe pojęcia związane z techniką telewizyjną i rejestrowaniem analogowym/cyfrowym dźwięku i obrazu. Ma opanowane zasady tworzenia produktów wideo. | IC_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-8 | M-1 | S-1, S-3 |
IC_1A_O2/06_W03 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. | IC_1A_W15 | — | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-10, T-W-8, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/06_U01 Umiejętność poprawnej realizacji zadań na poszczgólnych etapach tworzenia materiału dźwiękowego. Praktyczna znajomość aplikacji do cyfrowej obróbki zapisów audio. | IC_1A_U22, IC_1A_U21 | — | — | C-3, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-4, M-2 | S-4, S-5 |
IC_1A_O2/06_U02 Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji. | IC_1A_U22, IC_1A_U21 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-7 | M-4, M-1 | S-4, S-2 |
IC_1A_O2/06_U03 Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych. | IC_1A_U13 | — | — | C-3, C-2 | T-W-13, T-W-12, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O2/06_K01 Student zna zasady pracy w zespole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie zaś specyfikę zespołowej realizacji filmów w technice wideo. | IC_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-6, T-L-3, T-L-7 | M-3, M-4, M-2 | S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/06_W01 Sudent zna podstawowe pojęcia związane z rejestrowaniem cyfrowym dźwięk i techniką radiową. Ma opanowane zasady tworzenia materiałów audio. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne sygnałów akustycznych, potrafi scharakteryzować ich postać analogową i cyfrową. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych audio na postać cyfrową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O2/06_W02 Sudent zna podstawowe pojęcia związane z techniką telewizyjną i rejestrowaniem analogowym/cyfrowym dźwięku i obrazu. Ma opanowane zasady tworzenia produktów wideo. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia, definicje i parametry fizyczne sygnałów wideo, potrafi przedstawić charakterystykę ich postaci analogowych i cyfrowych. Zna podstawowe (standardowe) rozwiązania techniczne stosowane w przetwarzaniu sygnałów analogowych wideo na postać cyfrową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O2/06_W03 Studentowi znane są techniczne charakterystyki sprzętu audio-wideo i ich związek z uzyskiwaną jakością. | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę podstawowych urządzeń stosowanych w ukladach rejestracji i odtwarzania dźwięku. Potrafi podać parametry majace wpływ na uzyskiwaną jakość. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/06_U01 Umiejętność poprawnej realizacji zadań na poszczgólnych etapach tworzenia materiału dźwiękowego. Praktyczna znajomość aplikacji do cyfrowej obróbki zapisów audio. | 2,0 | Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. |
3,0 | Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 | |
3,5 | Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,0 | Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,5 | Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
5,0 | Ocena za sprawozdanie 8 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
IC_1A_O2/06_U02 Poprawna realizacja zadań na poszczgólnych etapach tworzenia filmu wideo. Umiejętność doboru podkładów muzycznych do obrazu i scalania tych mediów z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji. | 2,0 | Ocena za sprawozdanie mniejsza niż 4 punkty. Ocena za film wideo mniejsza niż 4 punkty |
3,0 | Ocena za sprawozdanie 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Cel ćwiczenia i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 Ocena za film wideo 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. Scenopis - 1 2. Jakość montażu -1 3. Ścieżka audio - 1 4. Czytelność przekazu - 1 | |
3,5 | Ocena za sprawozdanie 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 5 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,0 | Ocena za sprawozdanie 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 6 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
4,5 | Ocena za sprawozdanie 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. Ocena za film wideo 7 punktów, bez 0 za składowe punktacji. | |
5,0 | Ocena za sprawozdanie 8 punktów. Ocena za film wideo 8 punktówi. | |
IC_1A_O2/06_U03 Dobór sprzętu audio-wizualnego w sysemwch multimedialnych. | 2,0 | |
3,0 | Studemt zna elementy składowe zestawów sprzętowych do realizacji nagrań materiałów audio i wideo oraz torów odtwarzania tych materiałów. Zna podstawowe parametry jakościowe poszczególnych modułów sprzętowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O2/06_K01 Student zna zasady pracy w zespole przygotowującym materiały audiowizualne, szczególnie zaś specyfikę zespołowej realizacji filmów w technice wideo. | 2,0 | |
3,0 | Te kompetencje powiązane są z realizają zadan laboratoryjnych i będą weryfikowane w trakcie tych zajec zgodnie z zasadami oceny podanymi dla umiejetnosci IC_1AO2/06_U02 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Przedpełska-Bieniek, Dźwięk i akustyka. Nauka o dźwięku., Sonoria, 2012
- P. Kirn, Real World Digital Audio. Edycja polska, Helion, 2007
- Krajewski J., Głośniki i zestawy głośnikowe. Budowa, działanie, zastosowania., Wydawnictwo WKL, 2008
- Danowski B., Komputerowy montaż wideo. Ćwiczenia praktyczne., Helion, Warszawa, 2006
- Orzechowski J., Podstawy techniki telewizyjnej., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999
- Arijon D., Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
Literatura dodatkowa
- Bocian R., Zabłocki M.J., Słownik terminologii filmowej, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
- Mascelli J., 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2007