Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów biznesowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów biznesowych | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest znajomość podstaw projektowania systemów informatycznych oraz funkcjonowania przedsiębiorstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza dot. modelowania biznesowego przy użyciu języka UML oraz umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych. |
C-2 | Umiejętność wykorzystania modeli procesów biznesowych do usprawnienia organizacji oraz zarządzania procesami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia laboratoryjne odpowiadające kolejnym tematom wykładów. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych: wprowadzenie do modelowania procesów biznesowych, podstawowe pojęcia, metody modelowania procesów, narzędzia informatyczne i znaczenie modeli procesów w biznesie. | 1 |
T-W-2 | Podział procesów biznesowych i ich identyfikacja w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-3 | Język UML w zastosowaniu do modelowania procesów biznesowych | 1 |
T-W-4 | Modelowanie funkcjonalności i uczestników procesów | 2 |
T-W-5 | Modelowanie informacji zbieranych i przeważanych w procesie | 2 |
T-W-6 | Modelowanie przebiegu procesów | 2 |
T-W-7 | Modelowanie komunikacji w procesie | 2 |
T-W-8 | Modelowanie czasowe procesów | 2 |
T-W-9 | Praktyczne wykorzystanie modelów procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych | 2 |
T-W-10 | Modelowanie biznesowych procesów decyzyjnych | 1 |
T-W-11 | Zastosowanie modeli procesów biznesowych do usprawnienia rzeczywistości | 1 |
T-W-12 | Języki BPMN i BPEL oraz ich zastosowanie w modelowaniu i symulacji procesów | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 12 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie finalne dokumentacji modelowanego procesu | 44 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach i zaliczeniu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta | 25 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym |
M-2 | Prezentacja oraz dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne oraz końcowa praca w domu nad finalizacją modelu wybranego procesu biznesowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Merytoryczna ocena umiejętności modelowania procesów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena zdolności do dokumentowania procesu i tworzenia modelu w postaci zwartego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/06_W01 Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego oraz świadomość dot. znaczenia modelowania biznesowego w tworzeniu oprogramowania, usprawnianiu procesów, jak i zarządzaniu organizacją. | IC_1A_W10, IC_1A_W14, IC_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-12, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-10 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/06_U01 Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych | IC_1A_U01, IC_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1 | S-3, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/06_W01 Student posiądzie wiedzę dot. modelowania biznesowego oraz świadomość dot. znaczenia modelowania biznesowego w tworzeniu oprogramowania, usprawnianiu procesów, jak i zarządzaniu organizacją. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy wymaganej do otrzymania oceny 3.0 |
3,0 | Wie w jaki sposób można zastosować język UML do modelowania podstawowych aspektów procesów biznesowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/06_U01 Student posiądzie umiejętność wykonania modeli procesów biznesowych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów systemów informatycznych | 2,0 | Poniżej poziomu wymaganego na 3.0 |
3,0 | Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML | |
3,5 | Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu | |
4,0 | Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego | |
4,5 | Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych | |
5,0 | Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu |
Literatura podstawowa
- S. Wrycza, Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Helion, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
- Piotrowski M., Notacja modelowania procesów biznesowych, Wydawnictwo BTC, Legionowo, 2007