Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
Sylabus przedmiotu Biometria - Przedmiot obieralny I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biometria - Przedmiot obieralny I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa umiejętność programowania w języku proceduralnym (preferowane C, MATLAB) |
W-2 | znajomość na poziomie użytkowym systemów zarządzania bazami danych |
W-3 | znajomość podstawowych algorytmów numerycznych i struktur danych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ogólnymi metodami przetwarzania danych w systemach biometrycznych |
C-2 | przekazanie praktycznych umiejętności dotyczących projektowania systemów biometrycznych |
C-3 | zapoznanie studentow z metodami testowania systemów biometrycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Instruktaż do zajęć. Przegląd oprogramowania stosowanego do rozwiązywania problemów przedstawianych w ramach przedmiotu | 2 |
T-L-2 | Operacje arytmetyczne i geometryczne na obrazie jako etapy przetwarzania wstępnego | 2 |
T-L-3 | Detekcja twarzy na obrazach cyfrowych | 2 |
T-L-4 | Ekstrakcja cech obrazów w systemach biometrycznych | 2 |
T-L-5 | Analiza działania przykładowych systemów biometrycznych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do dziedziny i zarys historyczny biometrii | 3 |
T-W-2 | Przegląd cech biometrycznych: cechy fizyczne i behawioralne | 3 |
T-W-3 | Reprezentacja danych i potok przetwarzania w technikach biometrycznych | 2 |
T-W-4 | Weryfikacja i identyfikacja - podstawowe schematy postępowania | 2 |
T-W-5 | Wybrane zagadnienia biometrycznej identyfikacji za pomocą analizy obrazów twarzy ludzkiej | 2 |
T-W-6 | Rozpoznawanie odcisków palców: przetwarzanie wstępne i ekstracja cech | 2 |
T-W-7 | Analiza błędów akceptacji i odrzucania w systemach biometrycznych | 2 |
T-W-8 | Praktyczne aspekty funkcjonowania systemów biomterycznych | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | dopracowanie oprogramowania realizowanego na zajęciach labaratoryjnych | 4 |
A-L-3 | udział w konsultacjach przedmiotowych | 1 |
A-L-4 | przygotowanie do końcowego zaliczenia | 2 |
A-L-5 | Udział w końcowym zaliczeniu | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 18 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładu i przygotowanie się do zaliczenia wykładu | 20 |
A-W-3 | Zaliczenie końcowe | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładu | 1 |
41 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja teoretycznych zagadnień podczas wykładu informacyjnego |
M-2 | Praktyczna realizacja wybranych algorytmów - podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne - zadania praktyczne (w formie programów komputerowych i prostych badań eksperymentalnych) do realizacji w trybie indywidualnym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratorium jako podsumowanie i ewentualne dodatkowe sprawdzenie wiedzy w formie odpowiedzi ustnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O/01-02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami z zakresu technik biometrycznych, podstawowych algorytmów przetwarzania danych oraz zasad projektowania i eksloatacji systemów biometrycznej identyfikacji człowieka | IC_1A_W09, IC_1A_W10, IC_1A_W07, IC_1A_W15 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O/01-02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu biometrycznej identyfikacji człowieka, dobierać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych | IC_1A_U02, IC_1A_U11, IC_1A_U04, IC_1A_U03 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5 | M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O/01-02_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny | IC_1A_K02, IC_1A_K06 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O/01-02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe zagadnieniami z zakresu technik biometrycznych, podstawowych algorytmów przetwarzania danych oraz zasad projektowania i eksloatacji systemów biometrycznej identyfikacji człowieka | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady tworzenia i eksploatacji systemów biometrycznej identyfikacji człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O/01-02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student będzie umiał analizować algorytmy z zakresu biometrycznej identyfikacji człowieka, dobierać odpoweidnie środki do ich realizacji w formie programów komputerowych oraz będzie w stanie prowadzić proste ekesprymenty mające na celu znalezienie zależności pomiędzy danymi wejściowymi a wyjściowymi w okreslonych problemach praktycznych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować w praktyce podstawowe zasady projektowania i eksloatacji sytstemów biometryczej identyfikacji człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O/01-02_K01 w wyniku przeprowadzonych zajęc student osiągnie aktywną postawę ukierunkowaną na ciągły rozwój osobisty, ukierunkowany zostanie na poszukiwanie rozwiązań w sposób kreatywny | 2,0 | niespełnienie kryteriów uzyskania oceny pozytywnej |
3,0 | student rozumie potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi realizowac postawione zadania | |
3,5 | student czuje potrzebę zwiekszania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie decydować o sposobach realizacji zadania | |
4,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy i potrafi samodzielnie opracować drogę postępowania oraz samodzielnie zrealizować zadanie | |
4,5 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz rozumie cel dzielenia się wiedzą a także potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania | |
5,0 | student potrafi uzasadnić potrzebę zwiększania swojej wiedzy oraz dzieli się swoją wiedzą i potrafi określać wymagania, planowac rozwiązania oraz realizowac zdania ora w sposób dynamiczny dostosowywać się do zmieniających się uwarunkowań |
Literatura podstawowa
- G. Kukharev, A. Kuźmiński, Techniki Biometryczne. Część 1 Metody Rozpoznawania Twarzy, Wydział Informatyki Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2003
- Tadeusiewicz R., Korohoda P., Komputerowa analiza i przetwarzanie obrazów, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków, 1997
- Wróbel Z., Koprowski R., Przetwarzanie obrazu w programie MATLAB, AOW EXIT, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Pratt W. K., Digital image processing, JOHN WILEY & SONS, New York, 1991
- Tadeusiewicz, R., Flasinski, M., Rozpoznawanie obrazów, PWN, Warszawa, 1991