Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria systemów informatycznych I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria systemów informatycznych I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Pietruszkiewicz <Wieslaw.Pietruszkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,70,62zaliczenie
laboratoriaL3 16 2,30,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu technologii informacyjnych i informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań4
T-L-2Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego diagramów przypadków użycia, diagramów związków encji i diagramów DFD2
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego4
T-L-4Tworzenie systemów z komponentów2
T-L-5Szacowanie harmonogramu realizacji przykładowych systemów informatycznych. Szacowanie zagrożeń i ryzyka2
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą2
16
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.2
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.2
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.10
T-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.4
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.1
T-W-6zaliczenie wykładu1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratorium30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem realizującym zajęcia laboratoryjne2
A-L-3Praca własna - przygotowanie się do laboratorium7
A-L-4Praca nad projektem indywidualnym i dokumentacją do tego projektu30
69
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie i zaliczeniu przedmiotu30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się studenta do zaliczenia przedmiotu oraz studia literaturowe przedmiotu35
A-W-4wykonywanie prac projektowych własnych niezbędnych do nabycia umiejętności weryfikowanych na zaliczenie przedmiotu.15
82

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda analizy przypadków
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-5Ocena ogólna za przedmiot: 0,5* ocena z wykładu + 0,5* ocena z laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot = 0.5 * ocena za wykład + 0.5 * ocena za laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/01_W01
Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych w systemach informatycznych
IC_1A_W07C-2T-W-1M-1, M-3S-2, S-1
IC_1A_C/05/01_W02
Zna podstawowe techniki, metody i metodyki tworzenia systemów informatycznych
IC_1A_W11C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1
IC_1A_C/05/01_W03
Zna metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
IC_1A_W10C-1, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3M-3S-2, S-1
IC_1A_C/05/01_W04
Zna zastosowania systemów informatycznych
IC_1A_W15C-3T-W-1M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/01_U01
Potrafi przeprowadzić proces analizy systemu informatycznego z użyciem wybranej metody
IC_1A_U19C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-2, T-L-1, T-L-6, T-L-3M-2, M-1, M-3S-2, S-1
IC_1A_C/05/01_U02
Potrafi przeprowadzić proces projektowania systemu informatycznego z użyciem wybranej metodologii oraz metodyki
IC_1A_U11C-3T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1, S-3
IC_1A_C/05/01_U03
Potrafi sporządzić prototyp systemu informatycznego
IC_1A_U04C-3T-W-5, T-W-3, T-L-6M-2, M-1, M-3S-2, S-1
IC_1A_C/05/01_U04
Potrafi opracować odpowiednią do etapu cyklu życia systemu informatycznego dokumentację techniczną
IC_1A_U03C-1, C-3T-L-6M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/05/01_K01
Rozumie potrzebę stosowania obowiązujących zasad prawnych i aspektów związanych z dziedziną przedmiotową w procesie wytwarzania systemów informatycznych
IC_1A_K06C-2T-W-2, T-W-5, T-L-1, T-L-6M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/01_W01
Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych w systemach informatycznych
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody przetwarzania i gromadzenia danych w systemach informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_W02
Zna podstawowe techniki, metody i metodyki tworzenia systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody tworzenia systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_W03
Zna metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_W04
Zna zastosowania systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zastosowania systemów informatycznych w firmie usługowej i produkcyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/01_U01
Potrafi przeprowadzić proces analizy systemu informatycznego z użyciem wybranej metody
2,0
3,0Student potrafi określić założenia funkcjonalne dla przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_U02
Potrafi przeprowadzić proces projektowania systemu informatycznego z użyciem wybranej metodologii oraz metodyki
2,0
3,0Student potrafi opracować projekt przykładowego prostego systemu informatycznego zgodnie z wybraną metodyką (zaliczył projekt w ramach laboratorium)
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_U03
Potrafi sporządzić prototyp systemu informatycznego
2,0
3,0Student potrafi opracować prototyp przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/05/01_U04
Potrafi opracować odpowiednią do etapu cyklu życia systemu informatycznego dokumentację techniczną
2,0
3,0Student potrafi przygotować dokumentację do realizacji wybranego etapu cyklu życia prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/05/01_K01
Rozumie potrzebę stosowania obowiązujących zasad prawnych i aspektów związanych z dziedziną przedmiotową w procesie wytwarzania systemów informatycznych
2,0
3,0Student potrafi uwzględnić aspekty prawne i związane z dziedziną przedmiotowa prostego projektowanego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davis P., Inżynieria systemów informatycznych, WNT, Warszawa, 1999
  2. Cadle J., Yeates D., Zarządzanie procesem tworzenia systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 2004
  3. praca zb. Pod. Red. Z. Szyjewskiego, E. Kolbusza, w. Olejniczaka, Inżynieria systemów informatycznych, PWE, Warszawa, 2005
  4. Rumbaugh J., Jacobson I., Booch G., The Unified Modeling Language Reference Manual, Addison-Wesley Professional, 2010, ISBN: 032171895X / ISBN-13: 9780321718952

Literatura dodatkowa

  1. Pressman R., Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2004
  2. Sommerville I., Inżynieria oprogramowania, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań4
T-L-2Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego diagramów przypadków użycia, diagramów związków encji i diagramów DFD2
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego4
T-L-4Tworzenie systemów z komponentów2
T-L-5Szacowanie harmonogramu realizacji przykładowych systemów informatycznych. Szacowanie zagrożeń i ryzyka2
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.2
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.2
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.10
T-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.4
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.1
T-W-6zaliczenie wykładu1
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratorium30
A-L-2Konsultacje z nauczycielem realizującym zajęcia laboratoryjne2
A-L-3Praca własna - przygotowanie się do laboratorium7
A-L-4Praca nad projektem indywidualnym i dokumentacją do tego projektu30
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie i zaliczeniu przedmiotu30
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie się studenta do zaliczenia przedmiotu oraz studia literaturowe przedmiotu35
A-W-4wykonywanie prac projektowych własnych niezbędnych do nabycia umiejętności weryfikowanych na zaliczenie przedmiotu.15
82
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W01Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych w systemach informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-1Metoda analizy przypadków
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody przetwarzania i gromadzenia danych w systemach informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W02Zna podstawowe techniki, metody i metodyki tworzenia systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W11Zna narzędzia informatyczne wykorzystywane w inżynierii oprogramowania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Metoda analizy przypadków
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe metody tworzenia systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W03Zna metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować metody strukturalne, obiektowe i elastyczne projektowania systemów informatycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_W04Zna zastosowania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W15Posiada wiedzę z zasad działania systemów informatycznych przynajmniej jednego z następujących obszarów: e - biznes, e – zdrowie, media elektroniczne, poligrafia, zarządzanie wiedzą, przemysłowe systemy sterowania, metody sztucznej inteligencji, systemy wbudowane
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia (system informacyjny, informatyczny, inżynieria systemów informatycznych). Relacje miedzy systemem informacyjny a system informatycznym, rola zasobów informacyjnych i procesy informacyjno - decyzyjne w organizacji. System informatyczny jako obiekt techniczny. Obecne i postulowane zastosowania systemów informatycznych. Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Pojęcia podstawowe w modelowaniu i analizie systemów informatycznych, metody, techniki, metodyki, metodologie. Modele cyklu życia systemu informatycznego.
Metody nauczaniaM-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe zastosowania systemów informatycznych w firmie usługowej i produkcyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U01Potrafi przeprowadzić proces analizy systemu informatycznego z użyciem wybranej metody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U19Potrafi wykorzystać w przedsięwzięciach informatycznych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
C-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Metoda analizy przypadków
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić założenia funkcjonalne dla przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U02Potrafi przeprowadzić proces projektowania systemu informatycznego z użyciem wybranej metodologii oraz metodyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U11Potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach projektowych zespołowych i indywidualnych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-4Szacowanie czasu realizacji systemów informatycznych, kosztów, efektów, zagrożeń i ryzyka w procesie wytwarzania systemu informatycznego. Jakość systemów informatycznych i jakość procesów jego budowy. Bezpieczeństwo systemów informatycznych Korzyści z inwestycji informatycznych. Metody testowania oprogramowania.
T-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
T-L-2Opracowanie dla przykładowego zadania projektowego diagramów przypadków użycia, diagramów związków encji i diagramów DFD
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań
T-L-4Tworzenie systemów z komponentów
T-L-5Szacowanie harmonogramu realizacji przykładowych systemów informatycznych. Szacowanie zagrożeń i ryzyka
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
T-L-3Analiza i projektowanie obiektowe – ćwiczenia w tworzenie diagramów UML dla przykładowego projektu systemu informatycznego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Metoda analizy przypadków
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot = 0.5 * ocena za wykład + 0.5 * ocena za laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować projekt przykładowego prostego systemu informatycznego zgodnie z wybraną metodyką (zaliczył projekt w ramach laboratorium)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U03Potrafi sporządzić prototyp systemu informatycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U04Ma umiejętności w zakresie prototypowania podstawowych systemów usprawniania i automatyzacji procesów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-W-3Przegląd metod projektowania systemów informatycznych. a) Metody strukturalne. Modelowanie danych i procesów: cele i metody opisania potrzeb informacyjnych, diagram związków encji - tworzenie i przykłady, określenie zależności pomiędzy procesami, diagramy przepływu danych - elementy, tworzenie i przykłady, klasyfikacja (diagramy kontekstowe, zerowe i szczegółowe) – przykłady. b) Paradygmat obiektowy w projektowaniu systemu informatycznego. Metody analizy i projektowania obiektowego. UML. c) Metody wytwarzania systemów informatycznych uwarunkowanych czasem. d) Podejście socjo-społeczne do budowy systemów informatycznych. e) Swobodne metody wytwarzania oprogramowania. Metodyka Scrum, FDD, programowanie ekstremalne, projektowanie adaptacyjne, f) Projektowanie systemów informatycznych z użyciem wielokrotnym.
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Metoda analizy przypadków
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracować prototyp przykładowego prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_U04Potrafi opracować odpowiednią do etapu cyklu życia systemu informatycznego dokumentację techniczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U03Opracowywania dokumentacji związanej z procesem projektowania, wdrażania, integrowania i testowania systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z modelami cyklu życia i podstawowymi metodami analizy oraz projektowania systemów informatycznych
C-3Umiejętność analizowania, projektowania, wytwarzania i testowania systemów informatycznych w różnych obszarach zastosowań
Treści programoweT-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-4Laboratorium - dyskusja, studium przypadku, "burza mózgów"
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
S-1Ocena formująca: formująca - w przypadku laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przygotować dokumentację do realizacji wybranego etapu cyklu życia prostego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/05/01_K01Rozumie potrzebę stosowania obowiązujących zasad prawnych i aspektów związanych z dziedziną przedmiotową w procesie wytwarzania systemów informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K06Rozumie społeczny i zawodowy kontekst informatyki oraz związanych z nim aspektów prawnych i etycznych
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności definiowania wymagań i zakresu funkcjonalnego systemu informatycznego na tle ogólnego systemu informacyjnego dziedziny przedmiotowej
Treści programoweT-W-2Faza analizy i modelowania w cyklu życia systemu informatycznego organizacji. Analiza systemu informatycznego: czynności, podstawowe rezultaty i złożoność fazy analizy systemu informatycznego. Analiza potrzeb, precyzowanie zakresu, standardy tworzenia specyfikacji. Metody i narzędzia planowania i analizy systemu informacyjnego. Analiza potrzeb użytkownika. Kluczowe czynniki sukcesu fazy analizy i projektowania systemów informatycznych. Dokumentacja fazy analizy i modelowania systemu informatycznego.
T-W-5Techniki wspomagające procesy wytwarzania oprogramowania.
T-L-1Opracowywanie założeń do przykładowych projektów systemów informatycznych. Sporządzenie dokumentacji wymagań. Sporządzenie dokumentacji wymagań
T-L-6Realizacja indywidualnego projektu systemu informatycznego wybraną metodą
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Posumowująca w laboratorium i wykładzie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi uwzględnić aspekty prawne i związane z dziedziną przedmiotowa prostego projektowanego systemu informatycznego
3,5
4,0
4,5
5,0