Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)

Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komunikacja interpersonalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>, Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna i rozumie: Metody komunikowania się werbalnego i niewerbalnego (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji.
C-2Student posiada umiejętności w zakresie technik negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywnej krytyki, przyjmowanie krytyki i odpowiadanie na nią. Zna sztuki prezentacji i wystąpień publicznych oraz zna zasady komunikacji z trudnym partnerem i komunikacji na poziomie grupy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Komunikowanie się werbalne i niewerbalne (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. Techniki negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych. Komunikacja z trudnym partnerem, komunikacja na poziomie grupy.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do zajęć18
A-A-3udział w zaliczeniu przedmiotu2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności współdziałania w grupie, obserwacja zdolności interpersonalnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości podstaw teoretyczncyh i ocena wykonania zadania podsumowującego cykl zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/04_W01
Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej
IC_1A_W13C-1T-A-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/04_U01
Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny sposób predstawiając swoje racje. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania.
IC_1A_U18C-2T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_A/04_K01
POsiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych
IC_1A_K08C-1, C-2T-A-1M-1S-1
IC_1A_A/04_K02
Posiada kompetencje "miękkie" w zakresie skutecznej komunikacji w zespole, wykonywania i organizacji pracy zespołowej
IC_1A_K03C-1, C-2T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/04_W01
Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej
2,0
3,0zna podstawowe techniki komunikacji interpersonalnej, zna podstawowe metody wpływania na ludzi od strony teoretycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/04_U01
Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny sposób predstawiając swoje racje. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania.
2,0
3,0Potrafi prawidłowo uzasadnić wygłaszaną opinię, próbuje przybierać postawę asertywną
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_A/04_K01
POsiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych
2,0
3,0formułuje podstawowy przekaz z uwzględnieniem różnic kulturowych, środowiskowych lub poznawczych odbiorcy
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_A/04_K02
Posiada kompetencje "miękkie" w zakresie skutecznej komunikacji w zespole, wykonywania i organizacji pracy zespołowej
2,0
3,0prawidłowe realacje interpersonalne w symulowanym zespole zadaniowym, autoprezentacja wykorzystująca podstawowe techniki wystąpień
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2006
  2. J. Dunin, Studia o komunikacji społecznej., Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź, 2004
  3. R. Cialdini, Zasady wywierania wpływu na ludzi, ONE Press, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Komunikowanie się werbalne i niewerbalne (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. Techniki negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych. Komunikacja z trudnym partnerem, komunikacja na poziomie grupy.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do zajęć18
A-A-3udział w zaliczeniu przedmiotu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/04_W01Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W13Posiada wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów informatyki
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie: Metody komunikowania się werbalnego i niewerbalnego (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji.
Treści programoweT-A-1Komunikowanie się werbalne i niewerbalne (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. Techniki negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych. Komunikacja z trudnym partnerem, komunikacja na poziomie grupy.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena znajomości podstaw teoretyczncyh i ocena wykonania zadania podsumowującego cykl zajęć.
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności współdziałania w grupie, obserwacja zdolności interpersonalnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe techniki komunikacji interpersonalnej, zna podstawowe metody wpływania na ludzi od strony teoretycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/04_U01Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny sposób predstawiając swoje racje. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Student posiada umiejętności w zakresie technik negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywnej krytyki, przyjmowanie krytyki i odpowiadanie na nią. Zna sztuki prezentacji i wystąpień publicznych oraz zna zasady komunikacji z trudnym partnerem i komunikacji na poziomie grupy.
Treści programoweT-A-1Komunikowanie się werbalne i niewerbalne (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. Techniki negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych. Komunikacja z trudnym partnerem, komunikacja na poziomie grupy.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności współdziałania w grupie, obserwacja zdolności interpersonalnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi prawidłowo uzasadnić wygłaszaną opinię, próbuje przybierać postawę asertywną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/04_K01POsiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K08Ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie: Metody komunikowania się werbalnego i niewerbalnego (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji.
C-2Student posiada umiejętności w zakresie technik negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywnej krytyki, przyjmowanie krytyki i odpowiadanie na nią. Zna sztuki prezentacji i wystąpień publicznych oraz zna zasady komunikacji z trudnym partnerem i komunikacji na poziomie grupy.
Treści programoweT-A-1Komunikowanie się werbalne i niewerbalne (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. Techniki negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych. Komunikacja z trudnym partnerem, komunikacja na poziomie grupy.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności współdziałania w grupie, obserwacja zdolności interpersonalnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0formułuje podstawowy przekaz z uwzględnieniem różnic kulturowych, środowiskowych lub poznawczych odbiorcy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_A/04_K02Posiada kompetencje "miękkie" w zakresie skutecznej komunikacji w zespole, wykonywania i organizacji pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie: Metody komunikowania się werbalnego i niewerbalnego (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji.
C-2Student posiada umiejętności w zakresie technik negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywnej krytyki, przyjmowanie krytyki i odpowiadanie na nią. Zna sztuki prezentacji i wystąpień publicznych oraz zna zasady komunikacji z trudnym partnerem i komunikacji na poziomie grupy.
Treści programoweT-A-1Komunikowanie się werbalne i niewerbalne (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. Techniki negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych. Komunikacja z trudnym partnerem, komunikacja na poziomie grupy.
Metody nauczaniaM-1Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności współdziałania w grupie, obserwacja zdolności interpersonalnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0prawidłowe realacje interpersonalne w symulowanym zespole zadaniowym, autoprezentacja wykorzystująca podstawowe techniki wystąpień
3,5
4,0
4,5
5,0