Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Telemedycyna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Telemedycyna | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kramarczyk <Michal.Kramarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wykorzystywana będzie wiedza i umiejętności z przedmiotów Technologie mobilne i Architektura systemów informatycznych jednostek opieki zdrowotnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie całego obszaru uslug medycznych objętych telemedycyną. |
C-2 | Poznanie spektrum sprzętowych rozwiązań medycznych i informatycznych oraz programowych stosowanych w telemedycynie. |
C-3 | Nabycie umiejętności praktycznych na etapie projektów koncepcyjnych zastosowań telemedycyny. |
C-4 | Utrwalanie zasad pracy zespołowej. |
C-5 | Poznanie ograniczeń prawnych zwiaząnych ze świadczeniem zdalnych usług medycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modelowanie serwisów telemedycznych z przesyłem rzeczywistych sygnałów (EKG) poprzez sieć internetową. | 3 |
T-L-2 | Projektowanie i budowanie modeli interfejsów użytkownika stacjonarnych i mobilnych rozwiązań telemedycznych. | 3 |
T-L-3 | Budowanie modeli portali medycznych. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka obszarów zastosowań telemedycyny. Wykorzystanie e-learningu. | 1 |
T-W-2 | Aspekty medyczne i prawne telemedycyny. | 1 |
T-W-3 | Architektury sieciowe integrujace jednostki opieki zdrowotnej w aspekcie zastosowań telemedycyny. | 2 |
T-W-4 | Wymagania i stosowane rozwiązania techniczne po stronie pacjenta korzystającego z usług zdalnych. | 1 |
T-W-5 | Mobilne rozwiązania na potrzeby telemedycyny. Charakterystyka stosowanych sprzęgów użytkownika i trendy rozwoju. | 2 |
T-W-6 | Organizacja zdalnych serwisów medycznych. | 1 |
T-W-7 | Portale medyczne: ich rola w kontaktach pacjent-lekarz, występujące zagrożenia. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań (projekty, koncepcje rozwiązań) | 30 |
A-L-3 | Uzupełnienie wiedzy z literatury. | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. Studia literaturowe. | 18 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Klasyczny wykład informacyjno-problemowy ilustrowany materiałami multimedialnymi. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne z elementami projektu koncepcyjnego. |
M-3 | Realizacja zadań laboratoryjnych w zespolacj 2-4 osobowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test obejmujący cały materiał z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za przedmiot to średnia ważona z obu form zajęć (wykład 1, laboratorium 0,6). |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność członków zespołu podczas zajęć laboratoryjnych. |
S-5 | Ocena formująca: Poprawność uzyskanych wyników i jakość opracowanych sprawozdań-projektów (koncepcji). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/06_W01 Poznanie szerokiego obszaru uslug medycznych jakie są lub mogą być realizowane na odległość. | IC_1A_W15 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/06_W02 Pozyskanie wiedzy na temat stawianych wymagań oraz stosowanych rozwiązań sprzętowych i programowych w telemedycynie. | IC_1A_W08 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-1, S-3 |
IC_1A_O4/06_W03 Poznanie zasad prawnych związanych z telemedycyną. | IC_1A_W13 | — | — | C-5 | T-W-7, T-W-2 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/06_U01 Nabycie praktycznych umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy w realizacji projektów telemedycznych. | IC_1A_U13, IC_1A_U17 | — | — | C-3, C-4 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | — | S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O4/06_K01 Student zna zasady pracy w zespole, podział ról i stopień odpowiedzialności. | IC_1A_K03 | — | — | C-4 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-2 | S-2, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/06_W01 Poznanie szerokiego obszaru uslug medycznych jakie są lub mogą być realizowane na odległość. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić grupy usług medycznych objętych pojęciem telemedycyna i wskazać w każdej grupie przynajmniej jeden przyklad stosowanych rozwiazań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/06_W02 Pozyskanie wiedzy na temat stawianych wymagań oraz stosowanych rozwiązań sprzętowych i programowych w telemedycynie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować (zalety, wady, zagrożenia) wykorzystywane w telemedycynie kanały komunikacyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O4/06_W03 Poznanie zasad prawnych związanych z telemedycyną. | 2,0 | |
3,0 | Student zna dokumenty prawne regulujące zasady realizacji rozwiązań telemedycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/06_U01 Nabycie praktycznych umiejętności i wykorzystania zdobytej wiedzy w realizacji projektów telemedycznych. | 2,0 | |
3,0 | Ocena za sprawozdanie/projekt - 4 punkty (punktacja: 0 - nie do przyjęcia, 1 - do przyjęcia, 2 - poprawnie) 1. zdefiniowanie założeń zadania i opis realizacji - 1 2. Prezentacja wyników/koncepcji/modelu -1 3. Wnioski - 1 4. Forma graficzna - 1 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O4/06_K01 Student zna zasady pracy w zespole, podział ról i stopień odpowiedzialności. | 2,0 | |
3,0 | Zgodne z oceną w pozycji umiejętnośc -i IC_1A_O4/06_U1 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Tadeusiewicz, Informatyka medyczna, UMCS, Lublin, 2011
- W. Glinkowski (redakcja), Postępy Międzynarodowej Telemedycyny i eZdrowia, Medipage, 2010, ISBN: 83-89769-41-7
Literatura dodatkowa
- A. Wyke, Medycyna przyszłości. Telemedycyna, cyberchirurgia i nasze szanse na nieśmiertelność, Prószyński i S-ka, 2003