Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Fuzja danych przestrzennych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fuzja danych przestrzennych
Specjalność Zastosowania informatyki
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Banachowicz <Andrzej.Banachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 3,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 18 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL7 18 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki na poziomie studiów inżynierskich.
W-2Znajomość wielowymiarowej analizy statystycznej.
W-3Znajomość podstawowych pojęć analizy systemowej.
W-4Znajomość podstawowych pojęć z zakresu nauk o Ziemi.
W-5Znajmość podstawowych metod i technik pozyskiwania geodanych.
W-6Znajmość podstawowej wiedzy z zakresu baz geodanych.
W-7Znajmość podstaw systemów informacji przestrzennej.
W-8Nabycie umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych do fuzji danych przestrzennych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami, metodami i technikami fuzji danych przestrzennych.
C-2Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb geoinformacyjnych.
C-3Nabycie umiejętności fuzji danych przestrzennych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza spełnienia potrzeb informacyjnych rozpatrywanych zagadnień geoinformacyjnych.2
T-A-2Analiza zasad pomiarowych sensorów oraz modeli matematycznych geodanych.2
T-A-3Opracowanie metody fuzji danych rozpatrywanego problemu geoinformacyjnego.2
T-A-4Analiza wariantów fuzji geodanych.2
T-A-5Fuzja danych z sensorów.3
T-A-6Fuzja danych obrazowych.3
T-A-7Fuzja danych tekstowych.2
T-A-8Fuzja danych z różnorodnych źródeł.2
18
laboratoria
T-L-1Opracowanie algorytmu fuzji geodanych.2
T-L-2Opracowanie programu fuzji geodanych4
T-L-3Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji geodanych.4
T-L-4Opracowanie algorytmu fuzji obrazów.2
T-L-5Opracowanie programu fuzji obrazów.2
T-L-6Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji obrazów.2
T-L-7Fuzja pomiarów z obrazami.2
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia i definicje, poziomy fuzji danych (wg JDL).1
T-W-2Sensory: zasady pomiarowe, modele matematyczne pomiarów. Architektura fuzji danych.2
T-W-3Konwersja formatów geodanych.1
T-W-4Związki przestrzenne geodanych.1
T-W-5Związki czasowe geodanych.1
T-W-6Normalizacja geodanych.1
T-W-7Wnioskowanie Bayesowskie.3
T-W-8Estymacja parametryczna.3
T-W-9Statystyki odporne.1
T-W-10Sekwencyjne wnioskowanie Bayesowskie.1
T-W-11Bayesowska teoria decyzji.1
T-W-12Zarządzania źródłami geodanych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - praca własna studenta20
A-A-3Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta20
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów - praca własna studenta18
A-L-3Opracowanie sprawozdań - praca własna studenta20
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie laboratoriów2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-5Przygotowanie do egzaminu6
A-W-6Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta32
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny.
M-3Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe. Ćwiczenia laboratoryje. Symulacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Ćwiczenia: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania. Laboratoria: ocena ciagła pracy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: sprawozdania pisemne. Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/07_W01
Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
IC_1A_W10C-1T-W-12, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_O5/07_U01
Student potrafi dokonywać fuzji geodanych.
IC_1A_U27C-3, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/07_W01
Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady, metody i techniki fuzji geodanych, a w szczególności sensorów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_O5/07_U01
Student potrafi dokonywać fuzji geodanych.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, modelować i rozwiązać prosty problem fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hall D.L., Llinas J. (ed.), Handbook of Multisensor Data Fusion., Artech House, Norwood, 2001
  2. Hall D.L., McMullen S.A.H., Mathematical Techniques in Multisensor Data Fusion, Artech House, Norwood, 2004
  3. Gelb A. (ed.), Applied Optimal Estimation, MIT Press, Cambridge, 1974
  4. Haykin S. (ed.), Kalman Filtering and Neural Networks, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
  5. Kraak M-J., Ormeling F., Kartografia. Wizualizacja danych przestrzennych., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  6. Mitchell H.B., Multi-Sensor Data Fusion. An Introduction, Springer, Berlin - Heidelberg, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Bar-Shalom Y., Li X.R., Kirubarajan T., Estimation with Applications to Tracking and Navigation. Theory, Algorithms and Software., John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001
  2. Litwin L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Katowice, 2005
  3. Ristic B., Arulampalam S., Gordon N., Beyond the Kalman Filter. Particle Filters for Tracking Applications, Artech House, Boston - London, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza spełnienia potrzeb informacyjnych rozpatrywanych zagadnień geoinformacyjnych.2
T-A-2Analiza zasad pomiarowych sensorów oraz modeli matematycznych geodanych.2
T-A-3Opracowanie metody fuzji danych rozpatrywanego problemu geoinformacyjnego.2
T-A-4Analiza wariantów fuzji geodanych.2
T-A-5Fuzja danych z sensorów.3
T-A-6Fuzja danych obrazowych.3
T-A-7Fuzja danych tekstowych.2
T-A-8Fuzja danych z różnorodnych źródeł.2
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie algorytmu fuzji geodanych.2
T-L-2Opracowanie programu fuzji geodanych4
T-L-3Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji geodanych.4
T-L-4Opracowanie algorytmu fuzji obrazów.2
T-L-5Opracowanie programu fuzji obrazów.2
T-L-6Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji obrazów.2
T-L-7Fuzja pomiarów z obrazami.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia i definicje, poziomy fuzji danych (wg JDL).1
T-W-2Sensory: zasady pomiarowe, modele matematyczne pomiarów. Architektura fuzji danych.2
T-W-3Konwersja formatów geodanych.1
T-W-4Związki przestrzenne geodanych.1
T-W-5Związki czasowe geodanych.1
T-W-6Normalizacja geodanych.1
T-W-7Wnioskowanie Bayesowskie.3
T-W-8Estymacja parametryczna.3
T-W-9Statystyki odporne.1
T-W-10Sekwencyjne wnioskowanie Bayesowskie.1
T-W-11Bayesowska teoria decyzji.1
T-W-12Zarządzania źródłami geodanych.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń - praca własna studenta20
A-A-3Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta20
A-A-4Konsultacje1
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do laboratoriów - praca własna studenta18
A-L-3Opracowanie sprawozdań - praca własna studenta20
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie laboratoriów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Egzamin2
A-W-4Studiowanie wskazanej literatury30
A-W-5Przygotowanie do egzaminu6
A-W-6Rozwiązywanie postawionych problemów - praca własna studenta32
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/07_W01Student zna metody fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W10Zna metody wykorzystywane podczas projektowania, testowania, wdrażania i integrowania produktów i usług opartych na technologiach informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami, metodami i technikami fuzji danych przestrzennych.
Treści programoweT-W-12Zarządzania źródłami geodanych.
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia i definicje, poziomy fuzji danych (wg JDL).
T-W-7Wnioskowanie Bayesowskie.
T-W-3Konwersja formatów geodanych.
T-W-4Związki przestrzenne geodanych.
T-W-5Związki czasowe geodanych.
T-W-6Normalizacja geodanych.
T-W-2Sensory: zasady pomiarowe, modele matematyczne pomiarów. Architektura fuzji danych.
T-W-8Estymacja parametryczna.
T-W-9Statystyki odporne.
T-W-10Sekwencyjne wnioskowanie Bayesowskie.
T-W-11Bayesowska teoria decyzji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
M-2Wykład problemowy. Wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Ćwiczenia: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania. Laboratoria: ocena ciagła pracy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: sprawozdania pisemne. Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady, metody i techniki fuzji geodanych, a w szczególności sensorów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_O5/07_U01Student potrafi dokonywać fuzji geodanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U27Potrafi analizować i syntezować wybrane probelmy interdyscyplinarne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności fuzji danych przestrzennych.
C-2Nabycie umiejętności identyfikacji potrzeb geoinformacyjnych.
Treści programoweT-L-3Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji geodanych.
T-L-1Opracowanie algorytmu fuzji geodanych.
T-L-2Opracowanie programu fuzji geodanych
T-L-4Opracowanie algorytmu fuzji obrazów.
T-L-5Opracowanie programu fuzji obrazów.
T-L-6Przeprowadzenie badań symulacyjnych fuzji obrazów.
T-L-7Fuzja pomiarów z obrazami.
T-A-8Fuzja danych z różnorodnych źródeł.
T-A-7Fuzja danych tekstowych.
T-A-1Analiza spełnienia potrzeb informacyjnych rozpatrywanych zagadnień geoinformacyjnych.
T-A-2Analiza zasad pomiarowych sensorów oraz modeli matematycznych geodanych.
T-A-3Opracowanie metody fuzji danych rozpatrywanego problemu geoinformacyjnego.
T-A-5Fuzja danych z sensorów.
T-A-6Fuzja danych obrazowych.
T-A-4Analiza wariantów fuzji geodanych.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków. Metoda sytuacyjna. Dyskusja dydaktyczna.
M-4Ćwiczenia przedmiotowe. Ćwiczenia laboratoryje. Symulacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: na podstawie aktywności w dyskusji i w rozwiązywaniu postawionych problemów. Ćwiczenia: na podstawie formułowania problemów i ich rozwiązywania. Laboratoria: ocena ciagła pracy studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: sprawozdania pisemne. Laboratoria: uzyskanie zaliczeń wszystkich laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, modelować i rozwiązać prosty problem fuzji geodanych z wykorzystaniem technologii informatycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0