Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Reinżyniering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Reinżyniering | ||
Specjalność | Zastosowania informatyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotów: Podstawy zarzadzania, Modelowanie obiektowe, Projektowanie systemów informacyjnych, Inzynieria oprogramowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodologia reengineeringu biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody, techniki, narzędzia) |
C-2 | Kształtowanie umiejetnosci modelowania biznes-procesów i systemu informacyjnego (P-modelowanie, O-modelowanie) za pomoca jezyka UML i pakietu oprogramowania ADONIS |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie sie z wybranymi mozliwosciami systemu ADONIS lub ARIS. | 2 |
T-L-2 | Wybór biznes-procesów do reengineeringu, uzasadnienie wyboru, opis semantyczny procesów. | 2 |
T-L-3 | Modelowanie biznes- procesów - modeli "as is". | 2 |
T-L-4 | Przeprojektowanie biznes-procesu - model "as will be". | 2 |
T-L-5 | Schemat logistyki informacyjnej w SI wspierajacym biznes-procesy po reengineeringu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy teorii systemów w odniesieniu do obiektów zarzadzania. Biznes-procesy i SI jako podsystemy obiektu zarządzania. Rola systemów informacyjnych w zmianach koncepcji zarządzania. Reengineering biznes-procesów jako koncepcja zarzadzania. Reengineering SI jako metoda usprawnienia i jako metoda dostosowania SI do potrzeb biznes-procesów po ich reengineeringu. | 2 |
T-W-2 | Aspekty metodologiczne reengineeringu biznes-procesów. Etapy, metody, narzedzia. Mapa biznes-procesów „as is” jako instrument wspomagajacy wykrywanie "waskich gardeł". Struktura P-modeli, O-modeli opisujacych aktualny stan biznes-systemu. | 2 |
T-W-3 | Mapa biznes-procesów „as will be” i jej rola w reengineeringu SI. Struktura P-modeli, O-modeli przeprojektowanego biznesu. | 2 |
T-W-4 | Powiazanie reengineeringu SI ze zmianami w biznes-procesach. Rola P-modeli i O-modeli biznes procesów w reengineeringu SI. Aspekty metodologiczne reengineeringu SI. | 1 |
T-W-5 | Metody modelowania z rodziny IDEF stosowane w modelowaniu biznes-procesów | 1 |
T-W-6 | ADONIS w modelowaniu biznes-procesów, ARIS - system wspomagajacy reengineering biznesu (architektura). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriów. | 15 |
A-L-3 | Studiowanie literatury. | 13 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu | 15 |
A-L-5 | Udział w konsultacjach. | 5 |
A-L-6 | Udział w zaliczeniu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 7 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 3 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-W-5 | Przygotowanie projektu. | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z uzyciem prezentacji komputerowej. |
M-2 | Metody praktyczne: cwiczenia laboratoryjne z uzyciem komputera. |
M-3 | Metoda projektowania. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na wykładach (obecność i udział w dyskusjach) zaliczenie ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena srednia z ocen za: aktywność na ćwiczeniiach labotoryjnych (obecność i udział w dyskusjach) umiejetność korzystania z oprogramowania wspomagającego reengineering, projekt indywidualny. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego. | IC_1A_W10, IC_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
IC_1A_O1/11_W02 Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego. | IC_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
IC_1A_O1/11_W03 Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych. | IC_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego. | IC_1A_U01 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-2 |
IC_1A_O1/11_U02 Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS). | IC_1A_U04 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_O1/11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych. | IC_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/11_W01 W wyniku przeprowadzonych zajec student powinien byc w stanie: definiowac wazniejsze pojecia z reengineeringu i wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga przeprowadzenia reengineeringu biznes-procesów i systemu informacyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie zdefiniowac tylko niekltóre z wazniejszych pojec z reengineeringu i nie jest w stanie wyjasnic znaczenie parametrów biznes-procesów przy rozpoznawaniu problemów, których rozwiazanie wymaga zmian w strukturze biznesu i systemu informacyjnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O1/11_W02 Student powinien byc w stanie wyjasnic przeznaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego. | 2,0 | |
3,0 | Student brał udzał w mniejszej ilosci wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, nie zna wszystkich typów modeli i słabo wyjaśnia znaczenie modeli tworzonych podczas reengineeringu retrospektywnego i prostego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O1/11_W03 Student powinien być w stanie dobierac metody i technologie informatyczne wspomagajace reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student brał udziału w mniejszej części wykładów, nie uczestniczył w dyskusjach, jest w stanie wymienic tylko niektóre z zasad realizacji reengineeringu biznes-procesów i SI, metod i narzedzi wspomagajacych reengineering. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/11_U01 W wyniku przeprowadzonych zajeć student powinien umieć modelowac biznes-procesy i analizować je oraz decydować o niezbędności ich reengineeringu i niezbędności odpowiedniego reengineeringu systemu informacyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada słabe umiejetnosci modelowania procesów gospodarczych w UML, posiada ograniczone umiejetnosci analizowania oraz podejmowania decyzji o ich przeprojektowania i wprowadzeniu odpowiednich zmian w logistyce informacyjnej, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_O1/11_U02 Student umie korzystać z metod i narzędzi wspomagających reengineering biznes-procesów i systemów informacyjnych (metody analizy systemowej, metody projektowania SI, ADONIS). | 2,0 | |
3,0 | Student posiada słabe umiejetności korzystania z metod analizy systemowej i projektowania SI oraz narzędzi (ADONIS) wspomagających reengineering biznes-procesów i SI, wkład do projeku zespołowego jest bardzo mały, projekt indywidualny zawiera wiele błedów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_O1/11_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wykształci nastepujące postawy: kreatywność w zakresie reengineeringu biznesprocesów i systemów informacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do postrzegania problemów w biznes-procesach i systemach informacyjnych, wykorzystuje mniejszą cześć zdobytej wiedzy i umiejetności w sposób kreatywny w procesie doskonalenia biznes-procesów i systemów informacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Hammer J.Champy, Reengineering the corporation. A manifesto for business reolution., Harper Business, 1997
- J. Peppard, Reengineering, Gebethner&Ska, Warszawa, 2007
- Zb. pod red. T. Kasprzaka, Modele referencyjne w zarządzaniu procesami biznesu, Difin, Warszawa, 2005
- E. Yourdon, Marsz ku klęsce, poradnik dla projektanta systemów., WNT, Warszawa, 2000
- E. Yourdon, C. Argila, Analiza projektowa i projektowanie, WNT, Warszawa, 2000