Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki

Sylabus przedmiotu Integracja systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria cyfryzacji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja systemów informacyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 8 1,50,38zaliczenie
wykładyW6 10 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
C-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajecia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów (projektów integracyjnych)2
T-L-2Integracja struktury organizacyjnej2
T-L-3Integracja funkcji i metod biznesowych2
T-L-4Integracja danych2
8
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia. System informacyjny a system informatyczny. Klasyfikacja systemów informacyjnych.2
T-W-2Poziomy integracji systemów informacyjnych: integracja struktury organizacyjnej, integracja funkcji i metod biznesowych oraz integracja danych2
T-W-3Metodologia prowadzenia projektów integracyjnych2
T-W-4Platformy integracyjne - możliwości i korzyści wynikające z ich stosowania2
T-W-5Zintegrowane systemy informatyczne: integracja aplikacji użytkowych i systemów komunikacji z użytkownikiem oraz integracja systemów sieciowych i oprogramowania systemowego. Nowoczesne standardy – dostępne API i formaty danych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach 8 godzin8
A-L-2Konsultacje do laboratorium8
A-L-3Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań26
A-L-4Zaliczenie laboratorium2
44
wykłady
A-W-1Udział w wykładach 10 godzin10
A-W-2Konsultacje do wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)24
A-W-4Zaliczenie wykładów2
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
M-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/14_W01
Zna metody integracji systemów oparte na integracji danych
IC_1A_W07C-2, C-3M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IC_1A_C/14_U01
Student potrafi integrować systemy na różnym poziomie.
IC_1A_U13C-2, C-1M-3, M-4, M-2S-1, S-3, S-2
IC_1A_C/14_U02
Umie integrować systemy z uwzględnieniem różnych aspektów wynikających z dziedziny przedmiotowej
IC_1A_U15C-2, C-3, C-1M-3, M-4, M-2S-3, S-2
IC_1A_C/14_U03
Student potrafi analizować możliwe do wyboru spsosoby zintegrowania systemów na różnym poziomie
IC_1A_U17C-2M-3, M-4S-1, S-3, S-2
IC_1A_C/14_U04
Przy integracji systemów student potrafi pozyskiwać informacje z dziedziny przedmiotowej
IC_1A_U18C-2, C-3, C-1M-3, M-4, M-2S-3, S-2
IC_1A_C/14_U05
Student potrafi ocenić przydatność metod integracji systemów, dokonać wyboru i uzasadnić ten wybór
IC_1A_U22C-2, C-3, C-1M-3, M-4, M-2S-1, S-3
IC_1A_C/14_U06
Student potrafi utworzyć prototyp integujący proste systemy
IC_1A_U26C-2M-3, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/14_W01
Zna metody integracji systemów oparte na integracji danych
2,0
3,0umie wymienić podstawowe metody integracji systemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IC_1A_C/14_U01
Student potrafi integrować systemy na różnym poziomie.
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy na poziomie funkcji i danych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U02
Umie integrować systemy z uwzględnieniem różnych aspektów wynikających z dziedziny przedmiotowej
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy z uwzględnieniem aspektów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U03
Student potrafi analizować możliwe do wyboru spsosoby zintegrowania systemów na różnym poziomie
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U04
Przy integracji systemów student potrafi pozyskiwać informacje z dziedziny przedmiotowej
2,0
3,0Student potrafi dobrać zidentyfikować niezbędne informacje do wyboru metody integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U05
Student potrafi ocenić przydatność metod integracji systemów, dokonać wyboru i uzasadnić ten wybór
2,0
3,0Student potrafi ocenić metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
IC_1A_C/14_U06
Student potrafi utworzyć prototyp integujący proste systemy
2,0
3,0Student potrafi utworzyć prototyp umożliwiający integrację prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Olejniczak, Zdzisław Szyjewski, Inżynieria systemów informatycznych w e-gospodarce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajecia organizacyjne - zasady zaliczania, plan pracy, podział na grupy i przydział zadań, omówienie w grupach zadanych tematów (projektów integracyjnych)2
T-L-2Integracja struktury organizacyjnej2
T-L-3Integracja funkcji i metod biznesowych2
T-L-4Integracja danych2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia. System informacyjny a system informatyczny. Klasyfikacja systemów informacyjnych.2
T-W-2Poziomy integracji systemów informacyjnych: integracja struktury organizacyjnej, integracja funkcji i metod biznesowych oraz integracja danych2
T-W-3Metodologia prowadzenia projektów integracyjnych2
T-W-4Platformy integracyjne - możliwości i korzyści wynikające z ich stosowania2
T-W-5Zintegrowane systemy informatyczne: integracja aplikacji użytkowych i systemów komunikacji z użytkownikiem oraz integracja systemów sieciowych i oprogramowania systemowego. Nowoczesne standardy – dostępne API i formaty danych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach 8 godzin8
A-L-2Konsultacje do laboratorium8
A-L-3Przygotowanie do zajęć, opracowanie sprawozdań26
A-L-4Zaliczenie laboratorium2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach 10 godzin10
A-W-2Konsultacje do wykładów8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia (praca własna studenta)24
A-W-4Zaliczenie wykładów2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_W01Zna metody integracji systemów oparte na integracji danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_W07Zna metody gromadzenia i przetwarzania danych
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wymienić podstawowe metody integracji systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U01Student potrafi integrować systemy na różnym poziomie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U13Ma umiejętności w zakresie doradztwa technicznego i technologicznego w wybranym obszarze informatyki
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy na poziomie funkcji i danych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U02Umie integrować systemy z uwzględnieniem różnych aspektów wynikających z dziedziny przedmiotowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U15Ma umiejętności w zakresie uwzględniania aspektów ekologicznych i ochrony środowiska w przedsięwzięciach informatycznych
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zintegrować proste systemy z uwzględnieniem aspektów biznesowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U03Student potrafi analizować możliwe do wyboru spsosoby zintegrowania systemów na różnym poziomie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U17Ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U04Przy integracji systemów student potrafi pozyskiwać informacje z dziedziny przedmiotowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U18Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski, a także formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena kształtująca na podstawie bieżących sprawozdań z wykonanych zadań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać zidentyfikować niezbędne informacje do wyboru metody integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U05Student potrafi ocenić przydatność metod integracji systemów, dokonać wyboru i uzasadnić ten wybór
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U22Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania typowego zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla reprezentowanej dyscypliny oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
C-3Student zna i rozumie metodologię prowadzenia projektów integracyjnych.
C-1Student potrafi zaprojektować złożoną funkcjonalność na podstawie dostępnych komponentów oprogramowania.
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
M-2Wykłąd - metoda analizy przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca na podstawie zaliczenia pisemnego.
S-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić metodę integracji prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIC_1A_C/14_U06Student potrafi utworzyć prototyp integujący proste systemy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIC_1A_U26Potrafi organizować proces przetwarzania danych, zarządzania informacją i wiedzą
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wybrać sposób oraz zaprojektować proces integracji dostępnych modułów programowych.
Metody nauczaniaM-3Laboratorium - dyskusja, studium przypadku.
M-4Laboratorium - metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca na podstawie sprawozdania końcowego i obecności oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi utworzyć prototyp umożliwiający integrację prostych systemów
3,5
4,0
4,5
5,0