Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Matematyka stosowana ze statystyką II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka stosowana ze statystyką II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Banaś <Joanna.Banas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Machowska-Szewczyk <Malgorzata.Machowska.Szewczyk@zut.edu.pl>, Dorota Majorkowska-Mech <Dorota.Majorkowska-Mech@zut.edu.pl>, Małgorzata Pelczar <Malgorzata.Pelczar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zakres matematyki ze szkoły średniej na poziomie podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania metod logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej do rozwiązywania zadań z zakresu inżynierii cyfrowej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania narzędzi informatycznych przy rozwiązywaniu zadaż z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Szeregi funkcyjne – obliczanie wartości funkcji specjalnych | 2 |
T-A-2 | Całka oznaczona - funkcje elementarne, całkowanie przez podstawienie i przez części | 2 |
T-A-3 | Całkowanie funkcji wymiernych | 2 |
T-A-4 | Całka oznaczona - obliczanie pół figur, badanie zbieżności całek niewłaściwych | 2 |
T-A-5 | Odwzorowania liniowe - wielomian charakterystyczne, wektory i wartości własne | 2 |
T-A-6 | Algebra wektorów | 2 |
T-A-7 | Prosta i płaszczyzna w przestrzeni | 2 |
T-A-8 | Funkcja wielu zmiennych – gradient, hesjan, ekstrema | 2 |
T-A-9 | Kolokwium | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szeregi potęgowe – zbieżność, szereg Taylora, szereg Maclaurina, wzór Taylora, zastosowania | 3 |
T-W-2 | Całka nieoznaczona - całkowanie funkcji elementarnych, przez części i podstawienie, całki z funkcji wymiernych | 2 |
T-W-3 | Całka oznaczona - definicja, całkowanie przez części i podstawienie, obliczanie pól figur, całki niewłaściwe | 2 |
T-W-4 | Odwzorowania liniowe - definicja, wektory i wartości własne, wielomian charakterystyczny | 2 |
T-W-5 | Przestrzenie afiniczne i euklidesowe - rozmaitości liniowe, iloczyn skalarny, wektorowy i mieszany | 2 |
T-W-6 | Prosta i płaszczyzna w przestrzeni | 2 |
T-W-7 | Funkcjonały i formy kwadratowe - twierdzenie Sylvestra | 2 |
T-W-8 | Funkcja wielu zmiennych – gradient, hesjan, ekstrema | 2 |
17 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Konsultacje do ćwiczeń | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-4 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 17 |
A-W-2 | Konsultacje do wykładu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 38 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z aktywności w dyskusji na wykładach problemowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego obejmującego zakres wykładanego materiału. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z przygotowania teoretycznego do zajęć w zakresie tematu ćwiczeń. Ocena sposobu rozwiązywania zadań podczas zajęć. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium sprawdzającego umiejętność rozwiazywania zadań z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/01/02_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej na poziomie niezbędnym do opisu i modelowania problemów z zakresu inżynierii cyfryzacji. | IC_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_B/01/02_U01 Ma umiejętność zastosowania podstawowych metod z logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii cyfryzacji. | IC_1A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-A-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-A-5 | M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/01/02_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej na poziomie niezbędnym do opisu i modelowania problemów z zakresu inżynierii cyfryzacji. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_B/01/02_U01 Ma umiejętność zastosowania podstawowych metod z logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej do rozwiązywania problemów z zakresu inżynierii cyfryzacji. | 2,0 | Student nie umie zastosować podstawowych pojęć z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej do rozwiązywania prostych zadań |
3,0 | Student umie zastosować podstawowe pojęcia z zakresu logiki, teorii zbiorów, kombinatoryki, rekurencji oraz teorii liczb i arytmetyki modularnej do rozwiązywania prostych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bronsztejn I. N., Siemiendiajew K. A., Musiol G., Mühlig H., Nowoczesne kompendium matematyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Graham R.L., Knuth D.E., Patashnik O., Matematyka konkretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Ross K.A., Wright Ch. R. B., Matematyka dyskretna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Lipski W., Kombinatoryka dla programistów, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2004
- Mirkowska G., Elementy matematyki dyskretnej, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Marek W., Onyszkiewicz J., Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Ławrow I. A., Maksimowa Ł. L., Zadania z teorii mnogości, logiki matematycznej i teorii algorytmów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004