Wydział Informatyki - Inżynieria cyfryzacji (N1)
specjalność: Zastosowania informatyki
Sylabus przedmiotu Komunikacja interpersonalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria cyfryzacji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja interpersonalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Twardochleb <Michal.Twardochleb@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Roszkowski <Maciej.Roszkowski@zut.edu.pl>, Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna i rozumie: Metody komunikowania się werbalnego i niewerbalnego (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. |
C-2 | Student posiada umiejętności w zakresie technik negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywnej krytyki, przyjmowanie krytyki i odpowiadanie na nią. Zna sztuki prezentacji i wystąpień publicznych oraz zna zasady komunikacji z trudnym partnerem i komunikacji na poziomie grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Komunikowanie się werbalne i niewerbalne (postawa, gestykulacja, mimika). Zasady komunikacji międzyludzkiej, zasady konwersacji, bariery komunikacji. Techniki negocjacji (sztuka zadawania pytań, sztuka odpowiadania na pytania, aktywne słuchanie). Konstruktywna krytyka, przyjmowanie krytyki. Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych. Komunikacja z trudnym partnerem, komunikacja na poziomie grupy. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć | 18 |
A-A-3 | udział w zaliczeniu przedmiotu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do tematyki zajęć, gry przedmiotowe, praca w podgrupach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena umiejętności współdziałania w grupie, obserwacja zdolności interpersonalnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena znajomości podstaw teoretyczncyh i ocena wykonania zadania podsumowującego cykl zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/04_W01 Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej | IC_1A_W13 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/04_U01 Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny sposób predstawiając swoje racje. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. | IC_1A_U18 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IC_1A_A/04_K01 POsiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych | IC_1A_K08 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
IC_1A_A/04_K02 Posiada kompetencje "miękkie" w zakresie skutecznej komunikacji w zespole, wykonywania i organizacji pracy zespołowej | IC_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/04_W01 Znajomość teoretycznych podstaw komunikacji interpersonalnej | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe techniki komunikacji interpersonalnej, zna podstawowe metody wpływania na ludzi od strony teoretycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/04_U01 Potrafi komunikować się z innymi osobami w skuteczny sposób predstawiając swoje racje. Potrafi formułować i uzasadniać opinię, motywować inne osoby do działania. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi prawidłowo uzasadnić wygłaszaną opinię, próbuje przybierać postawę asertywną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IC_1A_A/04_K01 POsiada kompetencje w zakresie komunikowania się z uwzględnieniem różnic kulturowych i społecznych | 2,0 | |
3,0 | formułuje podstawowy przekaz z uwzględnieniem różnic kulturowych, środowiskowych lub poznawczych odbiorcy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IC_1A_A/04_K02 Posiada kompetencje "miękkie" w zakresie skutecznej komunikacji w zespole, wykonywania i organizacji pracy zespołowej | 2,0 | |
3,0 | prawidłowe realacje interpersonalne w symulowanym zespole zadaniowym, autoprezentacja wykorzystująca podstawowe techniki wystąpień | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków, 2006
- J. Dunin, Studia o komunikacji społecznej., Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź, 2004
- R. Cialdini, Zasady wywierania wpływu na ludzi, ONE Press, 2011